Warunki wydawania zezwoleń na działalność związaną z wykorzystywaniem energii atomowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 21 listopada 1995 r.
w sprawie warunków wydawania zezwoleń na działalność związaną z wykorzystywaniem energii atomowej.

Na podstawie art. 4 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1986 r. - Prawo atomowe (Dz. U. Nr 12, poz. 70, z 1987 r. Nr 33, poz. 180, z 1991 r. Nr 8, poz. 28, z 1994 r. Nr 90 poz. 418 i z 1995 r. Nr 104, poz. 515) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
przepisach prawa atomowego - oznacza to ustawę z dnia 10 kwietnia 1986 r. - Prawo atomowe (Dz. U. Nr 12, poz. 70, z 1987 r. Nr 33, poz. 180, z 1991 r. Nr 8, poz. 28, z 1994 r. Nr 90, poz. 418 i z 1995 r. Nr 104, poz. 515), zwaną dalej "ustawą", oraz przepisy wydane na jej podstawie,
2)
organie wydającym zezwolenie - oznacza to organ właściwy w sprawach bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, określony w ustawie.
§  2.
Rozporządzenie określa warunki wydawania zezwoleń na działalność związaną z wykorzystywaniem energii atomowej, określonych w ustawie, zwanych dalej "zezwoleniami".
§  3.
1.
Zezwolenie wydaje się na wiosek kierownika jednostki organizacyjnej lub innego podmiotu, który zamierza podjąć działalność wymagającą zezwolenia, zwanego dalej "wnioskodawcą".
2.
Wniosek o udzielenie zezwolenia powinien zawierać:
1)
nazwę i adres wnioskodawcy oraz szczegółowe określenie komórki organizacyjnej, która będzie bezpośrednio prowadzić działalność objętą zezwoleniem,
2)
określenie rodzaju planowanej działalności,
3)
uzasadnienie podjęcia działalności związanej z narażeniem na promieniowanie jonizujące,
4)
określenie limitów narażenia związanego z działalnością wskazaną we wniosku, nie przekraczających dawek granicznych ustalonych w odrębnych przepisach,
5)
przewidywany termin rozpoczęcia i okres prowadzenia działalności, na którą ma być udzielone zezwolenie,
6)
zobowiązanie wnioskodawcy do:
a)
niezwłocznego powiadomienia jednostek właściwych w sprawach ewidencji i kontroli źródeł promieniowania jonizującego, określonych w odrębnych przepisach, o otrzymaniu materiału jądrowego, źródła promieniotwórczego lub urządzenia zawierającego takie źródło albo o uruchomieniu urządzenia wytwarzającego promieniowanie jonizujące, jeżeli przepisy wymagają takiego powiadomienia,
b)
okazywania posiadanego zezwolenia organom Straży Granicznej i organom celnym przy każdym przewozie przez granicę państwa materiałów jądrowych, źródeł promieniotwórczych oraz urządzeń zawierających takie źródła, związanych z działalnością objętą zezwoleniem,
c)
poinformowania organu wydającego zezwolenie o przewidywanym przekształceniu lub likwidacji wnioskodawcy i uzgodnienia sposobu postępowania z posiadanymi źródłami promieniowania jonizującego, materiałami jądrowymi i odpadami promieniotwórczymi; nie dotyczy to obiektów jądrowych i składowisk odpadów promieniotwórczych, których likwidacja (wyłączenie z eksploatacji) wymaga zezwolenia,
d)
przeprowadzenia na własny koszt, po zakończeniu działalności określonej w zezwoleniu, kontroli dozymetrycznej i ewentualnej dezaktywacji miejsca pracy i jego otoczenia.
§  4.
1.
Do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć dokumentację określoną:
1)
w załączniku nr 1 - dotyczącą źródeł promieniowania jonizującego (z wyjątkiem aparatów rentgenowskich o energii promieniowania do 300 keV), materiałów jądrowych (z wyjątkiem obiektów jądrowych) i odpadów promieniotwórczych (z wyjątkiem składowisk odpadów promieniotwórczych),
2)
w załączniku nr 2 - dotyczącą obiektów jądrowych i składowisk odpadów promieniotwórczych,
3)
w załączniku nr 3 - dotyczącą działalności związanej z aparatami rentgenowskimi o energii promieniowania do 300 keV.
2.
Organ wydający zezwolenie, przyjmując wniosek i dokumentację, obowiązany jest dokonać ich wstępnej oceny, wskazać ewentualne uzupełnienia i uzgodnić z wnioskodawcą termin ich dostarczenia.
3.
Jeżeli wnioskodawca występuje o zezwolenie na kilka rodzajów działalności, powinien złożyć odrębny wniosek na każdy rodzaj działalności, chyba że organ wydający zezwolenie wyrazi zgodę na przyjęcie jednego wniosku ze względu na ten sam lub podobny charakter działalności zamierzonej przez wnioskodawcę.
§  5.
1.
Zezwolenie wydaje się na podstawie analizy i oceny wniosku oraz związanej z nim dokumentacji.
2.
Organ wydający zezwolenie może przed jego wydaniem przeprowadzić kontrolę wstępną u wnioskodawcy lub/i zażądać wykonania na koszt wnioskodawcy dodatkowych badań i ekspertyz, jeżeli:
1)
wniosek dotyczy nietypowej działalności związanej z wykorzystywaniem energii atomowej lub
2)
przedstawiona dokumentacja nie pozwala na jednoznaczne stwierdzenie, że wnioskodawca zastosował środki techniczne i organizacyjne oraz zapewnił spełnienie wymagań, o których mowa w § 6.
3.
Kontrolę wstępną, o której mowa w ust. 2, organ wydający zezwolenie może przeprowadzić również na prośbę wnioskodawcy.
§  6.
1.
Zezwolenie może być wydane po stwierdzeniu, że wnioskodawca zastosował środki techniczne i organizacyjne niezbędne do zapewnienia, przez cały okres prowadzenia działalności wskazanej we wniosku, przestrzegania właściwych dla danej działalności wymagań i warunków bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, zgodnych z przepisami prawa atomowego oraz Polskimi Normami z zakresu atomistyki, uznanymi za obowiązujące na podstawie odrębnych przepisów.
2.
Zezwolenie może być wydane po stwierdzeniu, że wnioskodawca zapewni w szczególności:
1)
dotrzymanie parametrów podanych we wniosku i załączonej do niego dokumentacji,
2)
spełnienie następujących wymagań i warunków bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej:
a)
przy pracy w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące będzie przestrzegana zasada, by narażenie było tak małe, jak to jest rozsądnie osiągalne przy uwzględnieniu czynników ekonomicznych i socjalnych (zasada ALARA),
b)
w warunkach narażenia, o których mowa pod lit. a, będą zatrudnione wyłącznie osoby, u których nie stwierdzono przeciwwskazań lekarskich do pracy w takich warunkach, mające odpowiednią do stanowiska pracy znajomość przepisów bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej oraz niezbędne umiejętności; osoby, które ukończyły 16 lat, a nie przekroczyły 18 lat, mogą być zatrudnione w warunkach narażenia wyłącznie w celu przyuczenia do zawodu, jeżeli dawka graniczna określona dla tych osób nie przekroczy wartości określonych w przepisach dotyczących zatrudniania młodocianych,
c)
na stanowiskach mających istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej określonych w odrębnych przepisach będą zatrudnione osoby posiadające wymagane uprawnienia,
d)
pracownicy zatrudnieni w warunkach narażenia na promieniowanie będą mieli zapewnioną opiekę lekarską, niezbędne środki ochrony osobistej i sprzęt dozymetryczny,
e)
wnioskodawca będzie prowadzić kontrolę dozymetryczną środowiska pracy, a w miarę potrzeby kontrolę indywidualnych dawek promieniowania jonizującego i kontrolę środowiska w otoczeniu jednostki; w przypadku posiadania materiałów jądrowych - zapewni ich ochronę fizyczną,
f)
wnioskodawca posiada odpowiedni plan postępowania awaryjnego (instrukcję awaryjną), a także zapewni jego sprawdzanie i okresową aktualizację,
g)
praca ze źródłami promieniowania jonizującego, materiałami jądrowymi i odpadami promieniotwórczymi będzie się odbywać zgodnie z regulaminem pracy, technologiczną instrukcją pracy lub dokumentacją techniczno-ruchową dla aparatury izotopowej i innymi wewnętrznymi przepisami ochrony radiologicznej, dostosowanymi do specyfiki pracy i zakładu,
h)
działalność związana z lokalizacją, budową, rozruchem, eksploatacją obiektu jądrowego oraz modyfikacją lub uruchomieniem obiektu jądrowego po jego wyłączeniu, a także z likwidacją obiektu - będzie ponadto prowadzona w sposób zapewniający bezpieczeństwo jądrowe; powyższe dotyczy również odpowiednio składowiska odpadów promieniotwórczych,
i)
działalność określona we wniosku będzie prowadzona zgodnie z programem zapewnienia jakości, właściwym dla danej działalności,
j)
w jednostce będzie prowadzona ewidencja i kontrola źródeł promieniowania jonizującego, materiałów jądrowych, odpadów promieniotwórczych oraz ewidencja wyników pomiarów dozymetrycznych.
§  7.
Jeżeli wniosek dotyczy zezwolenia na działalność, dla której wymagania i warunki bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej nie zostały określone w przepisach lub normach, o których mowa w § 6 ust. 1, albo wymagania w nich ustalone są niewystarczające do wydania zezwolenia, organ wydający zezwolenie przy rozpatrywaniu wniosku może kierować się:
1)
przepisami i zaleceniami międzynarodowych organizacji, których Polska jest członkiem albo z którymi jest stowarzyszona,
2)
normami międzynarodowymi oraz normami i przepisami państw mających doświadczenie w działalności określonej we wniosku,
3)
aktualnym stanem wiedzy w zakresie ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego.
§  8.
Decyzja w sprawie wydania lub odmowy wydania zezwolenia, zwana dalej "decyzją", powinna być wydana w następującym terminie:
1)
jeżeli wniosek dotyczy działalności ze źródłami promieniowania jonizującego, materiałami jądrowymi lub odpadami promieniotwórczymi, z wyjątkiem składowisk odpadów promieniotwórczych - bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca od dnia dostarczenia wymaganej dokumentacji,
2)
jeżeli wniosek dotyczy działalności z obiektami jądrowymi i składowiskami odpadów promieniotwórczych - w ciągu 6 miesięcy od dnia dostarczenia wymaganej dokumentacji.
§  9.
1.
W zezwoleniu określa się szczegółowo rodzaj działalności związanej z wykorzystywaniem energii atomowej, na którą udziela się zezwolenia, oraz warunki prowadzenia danej działalności (warunki zezwolenia).
2.
W przypadkach uzasadnionych specyfiką działalności, której dotyczy wniosek, w zezwoleniu określa się termin jego ważności. Na wniosek posiadacza zezwolenia ważność zezwolenia może być przedłużona.
3.
Jeżeli działalność wskazana we wniosku ma charakter czynności rutynowych, w zezwoleniu może być określone prawo do wielokrotnego wykonywania tych czynności do końca upływu terminu ważności zezwolenia lub do końca prowadzenia działalności, na którą wydano zezwolenie.
§  10.
1.
Posiadacz zezwolenia jest obowiązany zgłosić organowi, który wydał zezwolenie, zamiar wprowadzenia zmian do dokumentacji stanowiącej podstawę wydania zezwolenia albo dokonania zamiany warunków mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną w prowadzonej działalności.
2.
Organ wydający zezwolenie może dokonać zmian w wydanym zezwoleniu albo uznać konieczność wystąpienia o odrębne zezwolenie, jeżeli zmiany, o których mowa w ust. 1, mogą mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej w prowadzonej działalności.
§  11.
Zezwolenia wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zachowują ważność do końca terminu określonego w zezwoleniu lub do końca okresu prowadzenia działalności, na którą wydano zezwolenie.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

DOKUMENTACJA WYMAGANA PRZY SKŁADANIU WNIOSKU O WYDANIE ZEZWOLENIA NA DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANĄ ZE ŹRÓDŁAMI PROMIENIOWANIA JONIZUJĄCEGO (Z WYJĄTKIEM APARATÓW RENTGENOWSKICH O ENERGII PROMIENIOWANIA DO 300 keV), MATERIAŁAMI JĄDROWYMI (Z WYJĄTKIEM OBIEKTÓW JĄDROWYCH) I ODPADAMI PROMIENIOTWÓRCZYMI (Z WYJĄTKIEM SKŁADOWISK ODPADÓW PROMIENIOTWÓRCZYCH)

1. Do wniosku o wydanie zezwolenia na działalność związaną ze źródłami promieniowania jonizującego (z wyjątkiem aparatów rentgenowskich o energii promieniowania do 300 keV), materiałami jądrowymi (z wyjątkiem obiektów jądrowych) i odpadami promieniotwórczymi (z wyjątkiem składowisk odpadów promieniotwórczych) należy dołączyć:

1) dokumentację wspólną, niezależną od rodzaju działalności, której dotyczy wniosek,

2) dokumentację dodatkową, odpowiednią do określonych rodzajów działalności.

2. Dokumentacja wspólna powinna zawierać:

1) dane charakteryzujące źródła i odpady promieniotwórcze, materiały jądrowe, promieniowanie jonizujące emitowane przez urządzenia zawierające źródła promieniotwórcze lub wytwarzające promieniowanie jonizujące, związane z rodzajem działalności określonej we wniosku,

2) dane o osobach zatrudnionych na stanowiskach wymagających uprawnień (w szczególności o osobie kierującej wnioskowaną działalnością i inspektorze ochrony radiologicznej, jeżeli odrębne przepisy wymagają zatrudnienia takiej osoby),

3) plan postępowania awaryjnego (instrukcję awaryjną),

4) określenie rodzaju i zakresu prowadzonej kontroli narażenia pracowników na promieniowanie jonizujące oraz kontroli środowiska pracy i otoczenia jednostki wraz z informacją dotyczącą posiadanego sprzętu dozymetrycznego i jego legalizacji,

5) informację o ochronie fizycznej (dotyczy materiałów jądrowych).

3. Dokumentacja dodatkowa powinna zawierać dane i informacje odpowiednie do rodzaju działalności wymagającej zezwolenia, określone w pkt 1-8, a mianowicie:

1) w zakresie działalności polegającej na stosowaniu źródeł promieniotwórczych i materiałów jądrowych oraz urządzeń zawierających źródła promieniotwórcze w laboratorium - pracowni izotopowej:

a) dokumentację techniczną obiektu lub pomieszczeń, w których będzie znajdować się laboratorium lub pracownia przewidziana do prowadzenia działalności określonej we wniosku, albo kopię uzyskanego poprzednio zezwolenia na uruchomienie takiego laboratorium lub pracowni, zwanych dalej pracownią izotopową,

b) informację o sposobie czasowego składowania źródeł i odpadów promieniotwórczych, materiałów jądrowych lub urządzeń zawierających źródła promieniotwórcze wraz z dokumentacją techniczną obiektu lub pomieszczenia przewidzianego na takie składowanie, jeżeli ma ono odbywać się poza pracownią izotopową, albo kopę uzyskanego poprzednio zezwolenia na składowanie źródeł i odpadów promieniotwórczych lub urządzeń zawierających takie źródła,

c) technologiczną instrukcję pracy,

d) informację dotyczącą instalatora stacjonarnego urządzenia zawierającego źródło promieniotwórcze oraz jednostki przewidzianej do dokonywania konserwacji i kontroli urządzenia,

e) opinię państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego;

2) w zakresie działalności polegającej na stosowaniu materiałów jądrowych i źródeł promieniotwórczych oraz urządzeń zawierających źródła promieniotwórcze poza pracownią izotopową (w terenie):

a) technologiczną instrukcję pracy,

b) informację o transporcie i o czasowym składowaniu materiałów jądrowych, źródeł i odpadów promieniotwórczych oraz urządzeń zawierających takie źródła (wraz z kopiami zezwoleń na transport i składowanie lub dokumentacją wymaganą do uzyskania takich zezwoleń),

c) informację dotyczącą jednostki przewidzianej do kontroli i konserwacji urządzenia zawierającego źródło promieniotwórcze,

d) opinię państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego (właściwego dla miejsca prowadzenia działalności określonej we wniosku);

3) w zakresie działalności polegającej na uruchamianiu laboratoriów i pracowni, w których mają być stosowane źródła promieniowania jonizującego, w tym obiektów i pomieszczeń do czasowego składowania materiałów jądrowych oraz źródeł i odpadów promieniotwórczych:

a) dokumentację techniczną obiektu lub pomieszczeń, w których będzie prowadzona działalność określona we wniosku,

b) informację o pracach, które mają być prowadzone w laboratorium (pracowni), a w przypadku obiektów i pomieszczeń przewidzianych do czasowego składowania materiałów jądrowych, źródeł i odpadów promieniotwórczych - maksymalne wartości parametrów materiałów, źródeł i odpadów, które mają być składowane,

c) opinię państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego;

4) w zakresie działalności polegającej na wytwarzaniu i przetwarzaniu materiałów jądrowych oraz źródeł i odpadów promieniotwórczych, produkowaniu urządzeń zawierających źródła promieniotwórcze, urządzeń wytwarzających promieniowanie jonizujące i wyrobów powszechnego użytku emitujących promieniowanie jonizujące:

a) dokumentację techniczną obiektu lub pomieszczeń, w których będzie prowadzona działalność określona we wniosku oraz w których będą składowane materiały jądrowe, źródła i odpady promieniotwórcze lub gotowe urządzenia i wyroby, bądź informacje o pracowni izotopowej i sposobie składowania, jeśli wymagane zezwolenia zostały już udzielone, wraz ze stosownymi dokumentami,

b) technologiczną instrukcję pracy całego procesu wytwarzania, przetwarzania lub tych etapów produkcji, w których może występować narażenie na promieniowanie jonizujące,

c) dokumentację techniczno-ruchową produkowanego urządzenia lub wyrobu wraz z instrukcją obsługi,

d) opinię państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego;

5) w zakresie działalności polegającej na obsłudze urządzeń, obiektów i procesów ważnych ze względu na bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną:

a) program zapewnienia jakości w zakresie ochrony radiologicznej:

i) instalowania, konserwacji i demontowania urządzeń zawierających źródła promieniotwórcze,

ii) wymiany i kontroli szczelności źródeł w tych urządzeniach,

iii) uruchamiania, kontroli i konserwacji urządzeń wytwarzających promieniowanie jonizujące;

b) informację dotyczącą czasowego składowania źródeł i odpadów promieniotwórczych;

6) w zakresie działalności polegającej na produkowaniu sprzętu dozymetrycznego oraz sprzętu i urządzeń zabezpieczających przed promieniowaniem jonizującym:

a) dokumentację techniczno-ruchową sprzętu lub urządzeń wraz z instrukcją obsługi,

b) informację o pracach kontrolnych z zastosowaniem źródeł promieniowania jonizującego, jeżeli proces produkcji przewiduje takie prace, a także o pracowni izotopowej, w której prace te będą wykonywane, wraz ze stosownymi dokumentami;

7) w zakresie działalności polegającej na obrocie materiałami jądrowymi, źródłami promieniotwórczymi, urządzeniami zawierającymi takie źródła, urządzeniami wytwarzającymi promieniowanie jonizujące oraz wyrobami powszechnego użytku, emitującymi promieniowanie jonizujące - dokumentację techniczną obiektu lub pomieszczenia, w którym wymienione wyżej przedmioty obrotu będą czasowo składowane, lub kopię udzielonego uprzednio zezwolenia na takie składowanie;

8) w zakresie działalności polegającej na transporcie materiałów jądrowych oraz źródeł i odpadów promieniotwórczych:

a) informację o środku transportu,

b) informację dotyczącą czasowego składowania przewożonych materiałów promieniotwórczych, jeżeli składowanie związane jest z takim transportem,

c) w przypadku transportu drogowego - wymagane na podstawie przepisów o przewozie drogowym materiałów niebezpiecznych:

i) świadectwo dopuszczenia samochodu do przewozu materiałów promieniotwórczych),

ii) świadectwo kwalifikacji kierowcy upoważniające do przewozu materiałów promieniotwórczych,

d) informację o trasie i harmonogramie transportu - w przypadku przewozu paliwa jądrowego oraz źródeł i odpadów promieniotwórczych o łącznej aktywności powyżej 1014 Bq.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

DOKUMENTACJA WYMAGANA PRZY SKŁADANIU WNIOSKU O DOKONANIE UZGODNIENIA I WYDANIE ZEZWOLENIA W SPRAWACH OBIEKTÓW JĄDROWYCH I SKŁADOWISK ODPADÓW PROMIENIOTWÓRCZYCH

Do wniosku o dokonanie uzgodnienia i wydanie zezwolenia w sprawach obiektów jądrowych i składowisk odpadów promieniotwórczych należy dołączyć dokumentację określoną w ust. 1-7, odpowiednią do rodzaju działalności wskazanej we wniosku, a mianowicie:

1. W zakresie lokalizacji obiektu jądrowego:

1) charakterystykę obiektu jądrowego istotną dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, zawierającą:

a) podstawowe parametry oraz rozwiązania techniczne i organizacyjne obiektu,

b) opis powiązań funkcjonalnych i technologicznych między urządzeniami na terenie obiektu i obiektu z otoczeniem,

c) dane o rodzaju i ilości odpadów promieniotwórczych oraz opis sposobu postępowania z nimi,

d) zasady postępowania z wypalonym paliwem,

e) zasady, procedury i program kontroli narażenia pracowników na promieniowanie jonizujące oraz kontroli środowiska pracy i otoczenia obiektu;

2) charakterystykę rejonu lokalizacji istotną z punktu widzenia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, zawierającą:

a) dane i informacje niezbędne do oceny dróg i sposobu rozprzestrzeniania się substancji promieniotwórczych w otoczeniu oraz oceny wielkości skażeń i dawek,

b) dane i informacje niezbędne do oceny możliwości przeprowadzania akcji awaryjnych w rejonie obiektu,

c) opis terenu i elementów jego zagospodarowania mogących wpływać na bezpieczeństwo obiektu;

3) wstępną analizę bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, zawierającą:

a) ocenę narażenia ludności i środowiska naturalnego podczas eksploatacji i w sytuacjach awaryjnych obiektu jądrowego,

b) określenie przewidywanych dróg ewakuacji.

2. W zakresie lokalizacji składowiska odpadów promieniotwórczych:

1) charakterystykę składowiska istotną dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, zawierającą:

a) dane dotyczące odpadów przewidzianych do składowania (rodzaj, objętość, aktywność, przewidywany czas eksploatacji składowiska),

b) podstawowe parametry oraz rozwiązania techniczne i organizacyjne składowiska,

c) opis technologii postępowania z odpadami w składowisku,

d) zasady, procedury i program kontroli narażenia pracowników na promieniowanie jonizujące oraz kontroli środowiska pracy i otoczenia składowiska;

2) charakterystykę rejonu lokalizacji istotną z punktu widzenia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, obejmującą:

a) dokumentację geologiczno-hydrologiczną z punktu widzenia stabilności geologicznej składowiska i możliwości rozprzestrzeniania się substancji promieniotwórczych w otoczeniu,

b) opis terenu i elementów jego zagospodarowania istotnych ze względu na bezpieczeństwo składowiska i jego wpływ na otoczenie;

3) wstępną analizę bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, zawierającą ocenę narażenia ludności i środowiska naturalnego podczas eksploatacji w sytuacjach awaryjnych i po zakończeniu eksploatacji składowiska.

3. W zakresie budowy obiektu jądrowego i składowiska odpadów promieniotwórczych:

1) raport bezpieczeństwa zawierający uaktualnioną szczegółową charakterystykę obiektu i składowiska oraz analizę bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, o których mowa w ust. 1 i 2;

2) program zapewnienia jakości wszystkich etapów budowy, obejmujący projektantów, wykonawców (i dostawców) konstrukcji i urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej obiektu jądrowego i składowiska;

3) ogólne zasady zapewnienia jakości w fazie rozruchu i eksploatacji obiektu jądrowego.

4. W zakresie rozruchu obiektu jądrowego:

1) raport bezpieczeństwa zawierający uaktualnione dane i informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 1;

2) program rozruchu obiektu;

3) instrukcję eksploatacji obiektu zawierającą podstawowe metody i procedury eksploatacji urządzeń i systemów mających wpływ na bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną;

4) proponowane eksploatacyjne warunki i ograniczenia;

5) stwierdzenie inwestora obiektu o przeprowadzeniu wymaganych odbiorów, prób i badań technologicznych urządzeń i systemów, mających wpływ na bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną, oraz o gotowości obiektu do rozruchu;

6) dokumenty stwierdzające, że jest w dyspozycji personel rozruchowy i eksploatacyjny o wymaganych kwalifikacjach;

7) plany postępowania w obiekcie i poza nim na wypadek awarii jądrowej;

8) zasady organizacji prac remontowych;

9) stwierdzenie inwestora o posiadaniu dokumentacji powykonawczej dla urządzeń, systemów i konstrukcji budowlanych;

10) zasady postępowania z odpadami promieniotwórczymi;

11) zasady gospodarki paliwem świeżym i wypalonym;

12) zasady i procedury kontroli narażenia pracowników na promieniowanie jonizujące oraz kontroli środowiska pracy i otoczenia obiektu;

13) zasady i procedury uwolnień substancji promieniotwórczych do środowiska;

14) wyniki pomiarów radiologicznych w środowisku;

15) program zapewnienia jakości rozruchu obiektu.

Uwaga:

- dokumentacja wymagana przy składaniu wniosku o zezwolenie na rozruch obiektu jądrowego może być przedstawiana i oceniana łącznie lub oddzielnie dla poszczególnych etapów rozruchu, obejmujących: załadunek paliwa do rdzenia reaktora, uruchomienie reaktora i eksploatację próbną reaktora;

- paliwo jądrowe może być sprowadzone na teren obiektu jądrowego, jeżeli zostaną spełnione warunki dotyczące przywozu, wywozu i przewozu materiałów jądrowych, źródeł promieniotwórczych i urządzeń zawierających takie źródła, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy - Prawo atomowe;

- załadunek paliwa do rdzenia reaktora może być dokonany dopiero po uzyskaniu zezwolenia na rozruch obiektu jądrowego.

5. W zakresie uruchomienia składowiska odpadów promieniotwórczych:

1) raport bezpieczeństwa zawierający uaktualnione dane i informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 1,

2) program uruchomienia składowiska,

3) instrukcję eksploatacji składowiska zawierającą podstawowe metody i procedury eksploatacji urządzeń i systemów mających wpływ na bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną,

4) proponowane eksploatacyjne warunki i ograniczenia,

5) stwierdzenie inwestora składowiska o przeprowadzeniu wymaganych odbiorów, prób i badań technologicznych urządzeń i systemów, mających wpływ na bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną, oraz o gotowości składowiska do uruchomienia,

6) dokumenty stwierdzające, że jest w dyspozycji personel eksploatacyjny składowiska o wymaganych kwalifikacjach,

7) plany postępowania w składowisku i poza nim na wypadek awarii,

8) zasady realizacji prac remontowych,

9) stwierdzenie inwestora o posiadaniu dokumentacji powykonawczej dla urządzeń, systemów i konstrukcji budowlanych,

10) zasady i procedury kontroli narażenia pracowników na promieniowanie jonizujące oraz kontroli środowiska pracy i otoczenia składowiska,

11) wyniki pomiarów radiologicznych w środowisku,

12) program zapewnienia jakości uruchamiania składowiska.

6. W zakresie stałej eksploatacji obiektu jądrowego lub składowiska odpadów promieniotwórczych:

1) zaktualizowaną dokumentację wymaganą na etapie rozruchu obiektu jądrowego (ust. 4 pkt 1, 3 i 6-14) i na etapie uruchomienia składowiska odpadów promieniotwórczych (ust. 5 pkt 1, 3 i 6-11),

2) sprawozdanie z rozruchu obiektu (uruchomienia składowiska) wraz z protokołem wykonanych badań,

3) proponowane eksploatacyjne warunki i ograniczenia zaktualizowane na podstawie wyników rozruchu (uruchomienia),

4) program eksploatacji obiektu (składowisk), w tym konserwacji, okresowych badań, prób i kontroli eksploatacyjnych,

5) program kontroli narażenia pracowników na promieniowanie jonizujące oraz kontroli środowiska pracy i środowiska w otoczeniu obiektu (składowiska),

6) program zapewnienia jakości eksploatacji.

7. W zakresie likwidacji obiektu jądrowego i wyłączenia z eksploatacji składowiska odpadów promieniotwórczych:

1) uzasadnienie likwidacji (wyłączenia z eksploatacji),

2) zakres likwidacji (wyłączenia z eksploatacji),

3) program inwentaryzacji aktywności w obiekcie,

4) program likwidacji (wyłączenia), w tym harmonogram prac, techniki, narzędzia i procedury likwidacji (wyłączenia) oraz postępowanie z usuwanymi z obiektu odpadami promieniotwórczymi,

5) analizę narażenia pracowników na promieniowanie jonizujące,

6) ocenę oddziaływania obiektu (składowiska) na środowisko podczas procesu likwidacji (wyłączania) oraz po jego zakończeniu,

7) program pomiarów promieniowania jonizującego i skażeń promieniotwórczych w obiekcie (składowisku) i w jego otoczeniu po zakończeniu procesu likwidacji (wyłączenia z eksploatacji),

8) plany postępowania na wypadek awarii podczas likwidacji obiektu jądrowego i wyłączania z eksploatacji składowiska odpadów promieniotwórczych,

9) program zapewnienia jakości likwidacji (wyłączenia z eksploatacji).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

DOKUMENTACJA WYMAGANA PRZY SKŁADANIU WNIOSKU O WYDANIE ZEZWOLENIA NA PRODUKOWANIE, NABYWANIE, URUCHAMIANIE I STOSOWANIE APARATÓW RENTGENOWSKICH O ENERGII PROMIENIOWANIA DO 300 keV

1. Do wniosku o wydanie zezwolenia na produkowanie i nabywanie aparatów rentgenowskich o energii promieniowania do 300 keV należy dołączyć:

1) dokumentację techniczną i instrukcję obsługi aparatu,

2) opinie w zakresie ochrony radiologicznej, wymagane przez Głównego Inspektora Sanitarnego,

3) dodatkową dokumentację, jeżeli jest wymagana na podstawie odrębnych przepisów.

2. Do wniosku o wydanie zezwolenia na uruchomienie i stosowanie aparatów rentgenowskich o energii promieniowania do 300 keV należy dołączyć:

1) w pracowni rentgenowskiej:

a) kopię zezwolenia na nabycie aparatu rentgenowskiego oraz dokumentację wymienioną w ust. 1,

b) dokumentację projektową pracowni rentgenowskiej,

c) protokół zawierający ocenę spełnienia przez wnioskodawcę właściwych dla danej działalności warunków i wymagań, określonych w § 6 rozporządzenia,

d) instrukcję pracy z aparatem rentgenowskim, ustalającą szczegółowe zasady postępowania w zakresie ochrony radiologicznej;

2) w terenie:

a) kopię zezwolenia na nabycie aparatu rentgenowskiego oraz dokumentację wymienioną w ust. 1,

b) instrukcję pracy z aparatem rentgenowskim, ustalającą szczegółowe zasady postępowania w zakresie ochrony radiologicznej.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, należy dołączyć informację o osobach, które będą odpowiedzialne za stan ochrony radiologicznej przy pracy z aparatem rentgenowskim.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1996.3.16

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki wydawania zezwoleń na działalność związaną z wykorzystywaniem energii atomowej.
Data aktu: 21/11/1995
Data ogłoszenia: 11/01/1996
Data wejścia w życie: 26/01/1996