Przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe".

USTAWA
z dnia 6 lipca 1995 r.
o przedsiębiorstwie państwowym "Polskie Koleje Państwowe". *

Rozdział  1

Przepisy ogólne

Art.  1.
1.
Przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe", zwane dalej "PKP", jest przedsiębiorstwem transportu publicznego, prowadzącym działalność na zasadach rynkowych, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
PKP otrzymuje dotacje z budżetu państwa na zasadach określonych w przepisach prawa budżetowego oraz w ustawie.
Art.  1a. 1

W zakresie nie uregulowanym w ustawie o PKP stosuje się odpowiednio przepisy o transporcie kolejowym.

Art.  2.

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1)
liniach kolejowych - rozumie się przez to drogi szynowe wraz z przyległym pasem gruntu, a także budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego oraz zajęte pod nie grunty,
2)
zorganizowanej części mienia - rozumie się przez to taki zespół składników materialnych i niematerialnych, który może być ze struktury PKP wydzielony i może funkcjonować jako odrębne przedsiębiorstwo lub inny samodzielny podmiot.
Art.  3.
1.
PKP posiada osobowość prawną.
2.
Siedzibą PKP jest miasto stołeczne Warszawa.
Art.  4.

Organy państwowe mogą podejmować decyzje w zakresie działalności PKP tylko w przypadkach określonych w ustawach.

Art.  5.

Pracownikom PKP przysługuje ochrona prawna na zasadach określonych w przepisach prawa karnego dla funkcjonariuszy publicznych.

Art.  6.

Powództwo przeciwko PKP wytacza się przed sądem, w którego okręgu ma siedzibę jednostka organizacyjna PKP, z której działalnością wiąże się dochodzone roszczenie.

Rozdział  2

Działalność PKP

Art.  7.
1.
Przedmiotem działalności PKP jest:
1)
przewóz osób i rzeczy oraz świadczenie usług związanych z przewozem,
2)
budowa, modernizacja, remont i utrzymywanie linii kolejowych,
3)
prowadzenie spedycji krajowej i międzynarodowej,
4) 2
udostępnianie linii kolejowych innym przedsiębiorcom,
5)
przygotowywanie linii kolejowych i taboru do wykonywania zadań przewozowych wynikających z potrzeb obronnych państwa, na zasadach określonych odrębnymi przepisami,
6)
zakładanie i używanie wewnętrznej kolejowej sieci telekomunikacyjnej, na zasadach określonych przepisami o łączności.
2.
PKP może podejmować i prowadzić inną działalność, jeżeli nie ogranicza ona działalności określonej w ust. 1.
Art.  8.

PKP jest zobowiązane do utrzymywania eksploatowanych linii kolejowych w stanie zapewniającym sprawne wykonywanie przewozów, regularność i bezpieczeństwo ruchu kolejowego, ochronę środowiska i ochronę przeciwpożarową oraz zachowanie wymagań sanitarnych.

Art.  9. 3

(skreślony).

Art.  10. 4

(skreślony).

Art.  11.

PKP jest uprawnione do zawierania z zarządami kolei innych krajów umów i porozumień w zakresie współpracy gospodarczej, naukowo-technicznej, socjalnej i kulturalnej, a także do współpracy z organizacjami międzynarodowymi.

Rozdział  3

Mienie

Art.  12.
1.
PKP gospodarując mieniem zapewnia jego ochronę.
2.
PKP występuje w obrocie we własnym imieniu i na własny rachunek.
Art.  13.
1.
PKP może wnieść do spółki lub innego wspólnego przedsięwzięcia kapitałowego, albo oddać, na czas oznaczony, do odpłatnego korzystania innym podmiotom zorganizowane części mienia przedsiębiorstwa lub inne mienie zaliczone do środków trwałych.
2.
Zamiar dokonania czynności prawnej, o której mowa w ust. 1, dotyczącej mienia wchodzącego w skład linii kolejowej o państwowym znaczeniu, PKP zgłasza Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, w terminie miesiąca od dnia otrzymania zgłoszenia, może nie wyrazić zgody na dokonanie przez PKP czynności prawnej, której dotyczyło zgłoszenie.
3.
Czynność prawna, dokonana pomimo niewyrażenia zgody przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, jest nieważna.
4.
Zarządowi PKP przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu od decyzji Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w trybie art. 40.
5.
Do sprzedaży środków trwałych lub zorganizowanych części mienia przedsiębiorstwa stosuje się przepisy obowiązujące przedsiębiorstwa państwowe.
6. 5
W przypadkach uzasadnionych względami gospodarczymi lub społecznymi PKP może przekazać zbędne mienie nieodpłatnie na rzecz Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub państwowej jednostki organizacyjnej w drodze umowy. Przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.
7. 6
(skreślony).
Art.  13a. 7

 

1.
PKP prowadzi działalność w zakresie sprzedaży własnych budynków mieszkalnych, ustanawiania odrębnej własności samodzielnych lokali mieszkalnych wraz z pomieszczeniami przynależnymi, garażami oraz niezbędnymi do korzystania z nich gruntami.
2.
Nie podlegają sprzedaży lokale mieszkalne znajdujące się w budynkach wykorzystywanych do celów zarządzania koleją lub eksploatacji i utrzymania kolei.
Art.  13b. 8

 

1.
Prawo do nabycia lokalu mieszkalnego przysługuje osobom, które zajmują lokal mieszkalny:
1)
na podstawie umowy najmu;
2)
jeżeli:
a)
są uprawnione do wstąpienia w stosunek najmu lokalu w razie śmierci najemcy, to jest zstępnym, wstępnym, pełnoletniemu rodzeństwu, osobom przysposabiającym albo przysposobionym oraz osobie, która pozostaje faktycznie we wspólnym pożyciu małżeńskim z najemcą, mieszkającą z nim stale do chwili śmierci, oraz osobom bliskim wskazanym przez najemcę,
b)
są lub były pracownikami podmiotów utworzonych z zakładów i jednostek organizacyjnych wydzielonych z PKP w okresie od dnia 1 lipca 1991 r.,
c)
rozwiązanie z nimi stosunku pracy nastąpiło w związku ze zmianami organizacyjnymi lub zmniejszeniem stanu zatrudnienia w PKP.
2.
Osobom zajmującym lokal, nie spełniającym warunków, o których mowa w ust. 1, może być sprzedany ten lokal bez możliwości zastosowania przepisu art. 13d ust. 2.
Art.  13c. 9

 

1.
O przeznaczeniu do sprzedaży lokali mieszkalnych PKP zawiadamia na piśmie osoby, o których mowa w art. 13b, wyznaczając dwumiesięczny termin na złożenie pisemnego oświadczenia o zamiarze nabycia lokalu mieszkalnego, liczony od dnia doręczenia zawiadomienia osobie zainteresowanej.
2.
W razie niezłożenia oświadczeń przez osoby, o których mowa w ust. 1, PKP może nieodpłatnie przekazać jednostce samorządu terytorialnego albo spółdzielni mieszkaniowej budynek mieszkalny lub nie sprzedane lokale mieszkalne wraz z prawem do odpowiedniej przynależnej do nich części gruntu.
3.
Wykazy lokali przeznaczonych do sprzedaży podawane są do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty, a także wywieszane są w siedzibach właściwych jednostek organizacyjnych prowadzących ich sprzedaż.
Art.  13d. 10

 

1.
PKP dokonuje sprzedaży lokali mieszkalnych w drodze umowy, na wniosek osoby, o której mowa w art. 13b.
2.
Sprzedaż lokali mieszkalnych następuje po cenie ustalonej na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami, pomniejszonej o:
1)
6 % - za każdy rok pracy najemcy w PKP albo
2)
3 % - za każdy rok najmu mieszkania od PKP,

nie więcej jednak niż o 90 %.

3.
Do okresu pracy lub najmu, od których zależy pomniejszenie ceny sprzedaży, wlicza się również okres pracy w podmiotach utworzonych z zakładów i jednostek organizacyjnych wydzielonych z PKP w okresie od dnia 1 lipca 1991 r.
4.
Na wniosek osoby uprawnionej do wstąpienia w stosunek najmu, która pozostała w lokalu po śmierci najemcy, uwzględnia się, zamiast zaliczanego jej okresu pracy lub najmu, okres pracy tego najemcy w PKP lub podmiotach utworzonych z zakładów i jednostek organizacyjnych wydzielonych z PKP w okresie od dnia 1 lipca 1991 r., jeżeli jest on korzystniejszy.
Art.  13e. 11

 

1.
Na wniosek nabywcy lokalu mieszkalnego należność z tytułu nabycia lokalu może być rozłożona na raty roczne uiszczane w okresie do 10 lat według zasad określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.
2.
Wierzytelność PKP w stosunku do nabywcy z tytułu rozłożenia należności, o której mowa w ust. 1, na raty, podlega zabezpieczeniu, a w szczególności zabezpieczeniu hipotecznemu.
3.
Nabywca lokalu mieszkalnego dokonując jednorazowo wpłaty należności z tytułu jego nabycia, uzyskuje bonifikatę w wysokości 25 % tej należności.
Art.  13f. 12

Przepisy art. 13b-13e stosuje się odpowiednio do sprzedaży budynków mieszkalnych oraz garaży wraz z niezbędnymi do korzystania z nich gruntami osobom, o których mowa w art. 13b ust. 1.

Art.  13g. 13

PKP może przekazać w drodze umowy nieodpłatnie jednostce samorządu terytorialnego, spółdzielni mieszkaniowej albo wspólnocie mieszkaniowej urządzenia wchodzące w skład infrastruktury technicznej wraz z niezbędnymi do korzystania z nich gruntami.

Rozdział  4 14

Art.  14-20.

(skreślone).

Rozdział  5

Organizacja

Art.  21.
1.
Organizację i szczegółowy zakres działania PKP określa statut PKP.
2.
Statut PKP, uchwalony przez Radę PKP, jest zatwierdzany przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w terminie 30 dni od dnia przedłożenia statutu.
3.
Statut PKP określa w szczególności:
1)
podział terytorialny sieci kolejowej PKP oraz nazwy i siedziby jednostek organizacyjnych PKP,
2)
zasady tworzenia, łączenia i likwidacji jednostek organizacyjnych, w tym przedstawicielstw PKP za granicą,
3)
system kontroli wewnętrznej,
4)
stosunki prawne między jednostkami organizacyjnymi PKP,
5)
sposób powoływania komisji do spraw sporów majątkowych, powstałych między jednostkami organizacyjnymi PKP, jej skład osobowy i tryb postępowania,
6)
jednostki organizacyjne, których kierowników powołuje się w drodze konkursu, oraz zasady i tryb przeprowadzania konkursu.
4.
Statut PKP może przewidywać powołanie organów opiniodawczych i doradczych Zarządu PKP.
5.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" obwieszczenie o uchwaleniu statutu PKP, którego tekst stanowi załącznik do obwieszczenia.
Art.  22. 15

PKP może tworzyć przedsiębiorców przewidzianych w przepisach prawa.

Rozdział  6

Organy i przedstawicielstwo

Art.  23.

Organami PKP są:

1)
Rada PKP,
2)
Zarząd PKP.
Art.  24.
1.
Rada PKP składa się z 9 członków.
2.
Członków Rady PKP, w tym przewodniczącego i wiceprzewodniczącego, powołuje Minister Transportu i Gospodarki Morskiej.
3.
Kadencja Rady PKP, z zastrzeżeniem ust. 4, trwa 4 lata i upływa po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego PKP za ostatni rok obrotowy.
4.
Kadencja pierwszej Rady PKP trwa 2 lata.
5.
Rada PKP działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, zatwierdzonego przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.
6.
Uchwały Rady PKP zapadają bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej 5 jej członków. W przypadku głosowania nie rozstrzygniętego liczbą głosów decyduje głos przewodniczącego Rady PKP.
Art.  25.
1.
Przedstawiciele pracowników PKP mają 3 miejsca w Radzie PKP.
2.
Sposób zgłaszania kandydatów na członków Rady PKP, o których mowa w ust. 1, a także ich imienny wykaz ustalają wspólnie ponadzakładowe organizacje związkowe działające w PKP, w terminie 30 dni od dnia otrzymania pisma Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w tej sprawie.
3.
W razie niewyłonienia kandydatów w sposób i w terminie określonym w ust. 2, ich imienny wykaz przedstawiają, w terminie 15 dni, ponadzakładowe organizacje związkowe posiadające reprezentatywność w rozumieniu Kodeksu pracy.
4.
W razie niewyłonienia kandydatów w sposób i w terminie określonym w ust. 3, przedstawicieli pracowników PKP wyznacza i powołuje Minister Transportu i Gospodarki Morskiej.
Art.  26.
1.
Członek Rady PKP nie może pełnić swojej funkcji dłużej niż dwie kolejne kadencje.
2.
Członka Rady PKP może odwołać Minister Transportu i Gospodarki Morskiej w przypadku:
1)
rezygnacji, złożonej na piśmie,
2)
ciężkiej choroby uniemożliwiającej sprawowanie funkcji,
3)
skazania prawomocnym wyrokiem za popełnione przestępstwa z winy umyślnej,
4)
rażącego naruszenia regulaminu Rady PKP,
5)
działania na szkodę PKP.
3.
W przypadku odwołania członka lub jego śmierci przed upływem kadencji, Minister Transportu i Gospodarki Morskiej powołuje nowego członka Rady PKP na okres do końca kadencji.
Art.  27.

Rada PKP:

1)
powołuje i odwołuje Prezesa Zarządu PKP - Dyrektora Generalnego PKP oraz, na jego wniosek, pozostałych członków Zarządu PKP,
2)
uchwala statut PKP i jego zmiany, na wniosek Zarządu PKP,
3) 16
(skreślony),
4)
dokonuje okresowej i rocznej oceny działalności PKP oraz Zarządu PKP,
5)
opiniuje i przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej roczne sprawozdanie finansowe PKP wraz z opinią biegłego rewidenta i raportem z badania,
6)
zatwierdza roczny plan rzeczowo-finansowy PKP,
7)
opiniuje wieloletnie programy rozwojowe,
8)
wyraża zgodę na przystąpienie PKP do spółki lub innego wspólnego przedsięwzięcia kapitałowego wymagającego wniesienia przez PKP wkładu przewyższającego granicę wartości określoną w statucie oraz na zaciąganie zobowiązań przekraczających granice statutowe,
9) 17
zatwierdza projekty likwidacji linii kolejowych lub ich części - po uzyskaniu opinii sejmiku województwa i rad powiatów, na obszarze których przebiega ta linia, w przypadku zaś odcinka linii kolejowej przebiegającego wyłącznie na terenie jednego powiatu - po uzyskaniu opinii rady tego powiatu,,
10)
ocenia i zatwierdza kierunki polityki zatrudnienia i płac,
11)
wykonuje czynności prawne w zakresie stosunku pracy członków Zarządu PKP oraz określa warunki ich pracy i płacy,
12)
uchwala swój regulamin oraz przedstawia go Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej do zatwierdzenia,
13) 18
(skreślony),
14)
opiniuje inne sprawy wniesione przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej lub Zarząd PKP,
15)
wykonuje inne zadania określone w ustawie oraz w statucie PKP.
Art.  28.
1.
Rada PKP składa Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej coroczne sprawozdanie ze swojej działalności.
2.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej dokonuje corocznej oceny działalności Rady PKP oraz zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe PKP.
3.
W przypadku negatywnej rocznej oceny działalności Rady PKP, Minister Transportu i Gospodarki Morskiej może odwołać wszystkich członków Rady PKP.
Art.  29.
1.
Koszty działalności Rady PKP, w tym wynagrodzenia jej członków, są finansowane przez PKP.
2.
Roczny plan wydatków Rady PKP, będący częścią planu, o którym mowa w art. 27 pkt 6, podlega zatwierdzeniu przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.
3.
Wysokość wynagrodzenia członków Rady PKP ustala Minister Transportu i Gospodarki Morskiej.
Art.  30.
1.
Zarząd PKP składa się z Prezesa Zarządu PKP - Dyrektora Generalnego PKP, jego zastępcy i 3-5 członków.
2.
Zarząd PKP powoływany jest przez Radę PKP na okres 3 lat.
Art.  31.
1.
Zarząd PKP wykonuje uprawnienia w zakresie zarządzania PKP oraz reprezentuje PKP na zewnątrz.
2.
Prezes Zarządu PKP - Dyrektor Generalny PKP kieruje bieżącą działalnością PKP.
Art.  32.
1.
Uchwały Zarządu PKP wymagają następujące sprawy:
1)
przyjęcie statutu PKP lub jego zmiany,
2)
przyjęcie rocznego planu rzeczowo-finansowego lub jego zmiany,
3)
przyjęcie sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z działalności PKP za rok ubiegły,
4)
wniesienie przez PKP wkładu oraz zaciąganie zobowiązań przewyższających granice wartości określone w statucie,
5)
ustanawianie taryf przewozowych,
6)
likwidacja nieczynnych linii kolejowych lub ich części,
7)
określenie kierunków polityki zatrudnienia i płac,
8) 19
tworzenie przedsiębiorców i przedstawicielstw PKP za granicą,
9)
udostępnienie linii kolejowych lub ich części innym podmiotom krajowym lub zagranicznym,
10)
powołanie i odwołanie, określonych w statucie PKP, kierowników jednostek organizacyjnych PKP oraz przedstawicieli PKP za granicą,
11)
przyjęcie regulaminu Zarządu PKP lub jego zmiany,
12)
uznane za istotne dla działalności PKP i przedstawione przez Prezesa Zarządu PKP - Dyrektora Generalnego PKP.
2.
Regulamin Zarządu PKP może określać inne sprawy wymagające uchwały Zarządu PKP.
3.
Uchwały Zarządu PKP są podejmowane bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy jego członków. W przypadku głosowania nie rozstrzygniętego liczbą głosów decyduje głos Prezesa Zarządu PKP - Dyrektora Generalnego PKP.
Art.  33.
1.
Zarząd PKP może wstrzymać wykonanie uchwały Rady PKP, jeżeli jej wykonanie byłoby sprzeczne z prawem lub naraziłoby PKP na poważne szkody.
2.
Spory w sprawach, o których mowa w ust. 1, rozstrzyga Minister Transportu i Gospodarki Morskiej. Każdej ze stron przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu od decyzji podjętej przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej na zasadach i w trybie określonym w przepisach o przedsiębiorstwach państwowych.
Art.  34.
1.
Do dokonywania czynności prawnych samodzielnie w imieniu PKP są uprawnieni członkowie Zarządu PKP oraz pełnomocnicy działający w granicach umocowania.
2.
Jeżeli czynności prawne, dokonywane przez osoby określone w ust. 1, obejmują rozporządzenie prawem, którego wartość przekracza granicę wartości określoną w statucie PKP, lub czynności te mogą spowodować powstanie zobowiązania do świadczenia o wartości powyżej granicy określonej w statucie PKP, do skuteczności oświadczeń woli jest wymagane współdziałanie co najmniej dwóch osób.
Art.  35.
1.
Pełnomocników PKP ustanawia i odwołuje Zarząd PKP.
2.
Udzielenie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
3.
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze przedsiębiorstw państwowych. Nie dotyczy to pełnomocnictwa do dokonywania poszczególnych czynności oraz ustanowienia pełnomocnictw procesowych.
Art.  36.

Zarząd PKP wydaje zarządzenia wewnętrzne, instrukcje służbowe i regulaminy normujące organizację i działalność PKP.

Rozdział  7

Nadzór

Art.  37.
1.
Nadzór nad PKP sprawuje Minister Transportu i Gospodarki Morskiej.
2.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej wykonuje w stosunku do PKP funkcje organu założycielskiego wynikające z odrębnych przepisów, o ile przepisy ustawy nie stanowią inaczej.
Art.  38.
1.
Jeżeli PKP prowadzi działalność wskazującą na nieracjonalność gospodarowania, Minister Transportu i Gospodarki Morskiej może powołać komisję w celu zbadania stanu gospodarczego PKP, dokonania oceny tego stanu i przedstawienia wniosków wynikających z oceny.
2.
Na podstawie wniosków komisji Minister Transportu i Gospodarki Morskiej może zobowiązać Zarząd PKP do:
1)
przeprowadzenia postępowania wewnętrznego, mającego na celu poprawę gospodarki PKP,
2)
przedstawienia projektu programu uzdrowienia gospodarki PKP,
3)
realizacji programu zatwierdzonego przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.
Art.  39.
1.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, w razie stwierdzenia, że uchwały lub decyzje organów PKP są sprzeczne z prawem, wstrzymuje ich wykonanie i zobowiązuje te organy do ich zmiany lub uchylenia.
2.
Od decyzji Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, o której mowa w ust. 1, organom PKP nie przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu.
Art.  40.
1.
Zarządowi PKP przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu w stosunku do decyzji podjętych wobec przedsiębiorstwa przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.
2.
Sprzeciw wraz z uzasadnieniem wnosi się do Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Wniesienie sprzeciwu wstrzymuje wykonanie decyzji.
3.
W razie podtrzymania decyzji przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, Zarządowi PKP przysługuje prawo wniesienia, w terminie 14 dni, sprawy do sądu. Sąd w terminie 14 dni wyznacza rozprawę.

Rozdział  8

Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe

Art.  41.

W ustawie z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1991 r. Nr 18, poz. 80, Nr 75, poz. 329, Nr 101, poz. 444 i Nr 107, poz. 464, z 1993 r. Nr 18, poz. 82 i Nr 60, poz. 280, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 80, poz. 368 i Nr 113, poz. 547 oraz z 1995 r. Nr 1, poz. 2) w art. 17 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, Rada Ministrów określi dla przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" dane nie podlegające wpisowi do rejestru przedsiębiorstw państwowych, w szczególności w zakresie mienia tego przedsiębiorstwa."

Art.  42.

Nabycie przez PKP własności budynków, lokali oraz innych urządzeń, o których mowa w art. 2 niniejszej ustawy - na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1990 r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. Nr 79, poz. 464, z 1991 r. Nr 83, poz. 373, z 1992 r. Nr 91, poz. 455 oraz z 1994 r. Nr 51, poz. 201, Nr 80, poz. 369, Nr 84, poz. 384 i Nr 123, poz. 601) - następuje nieodpłatnie. Kwoty uiszczone przez PKP z tytułu nabycia własności przed wejściem w życie ustawy nie podlegają zwrotowi.

Art.  43.

Mienie oraz prawa i zobowiązania przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", działającego na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 1989 r. o przedsiębiorstwie państwowym "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. Nr 26, poz. 138 i z 1991 r. Nr 107, poz. 463), pozostają mieniem oraz prawami i zobowiązaniami PKP, działającego na podstawie niniejszej ustawy.

Art.  44.
1. 20
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej może, w terminie do dnia 31 grudnia 1999 r., wydzielić z PKP jednostki organizacyjne lub zorganizowane części mienia tego przedsiębiorstwa w celu:
1)
tworzenia z nich odrębnych przedsiębiorstw państwowych lub innych państwowych jednostek organizacyjnych,
2)
wnoszenia ich do spółek lub przekazania podmiotom, o których mowa w pkt 1.
1a. 21
Przepis ust. 1 nie dotyczy wydzielenia z PKP jednostek organizacyjnych lub zorganizowanych części mienia związanych z przedmiotem działalności przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 7 ust. 1, z wyjątkiem kolei linowych i dojazdowych.
2.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, w terminie określonym w ust. 1, może również wydzielić z PKP jednostki organizacyjne lub zorganizowane części mienia tego przedsiębiorstwa i oddać je, w drodze umowy, do odpłatnego korzystania, stosując odpowiednio przepisy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, z tym że uprawnienia Ministra Przekształceń Własnościowych wykonuje Minister Transportu i Gospodarki Morskiej.
3.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej dokonuje wydzielenia, o którym mowa w ust. 1 i 2, po zasięgnięciu opinii Rady PKP.
4.
Decyzje, o których mowa w ust. 1 i 2, określają w szczególności:
1)
jednostki organizacyjne lub zorganizowane części mienia PKP podlegające wyłączeniu,
2)
komisje do przeprowadzania inwentaryzacji i podziału mienia podlegającego wyłączeniu,
3)
przedsiębiorstwa państwowe lub państwowe jednostki organizacyjne, które zostaną utworzone i przejmą wydzielone mienie.
5.
Do wydzielenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące podziału przedsiębiorstw państwowych.
6.
Od decyzji, o których mowa w ust. 4, Zarządowi PKP przysługuje sprzeciw w trybie art. 40.
Art.  45.
1.
Pracownicy PKP zatrudnieni w jednostkach wydzielanych z PKP stają się pracownikami przedsiębiorstw państwowych lub państwowych jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 1, zatrudnionymi na podstawie:
1)
umowy o pracę na czas nie określony, jeżeli w dniu wejścia w życie decyzji o wydzieleniu byli zatrudnieni na podstawie mianowania lub na podstawie umowy o pracę na czas nie określony,
2)
powołania, jeżeli w dniu wejścia w życie decyzji o wydzieleniu byli zatrudnieni na podstawie powołania,
3)
umowy o pracę na czas określony, jeżeli w dniu wejścia w życie decyzji o wydzieleniu byli zatrudnieni na podstawie umowy o pracę na czas określony.
2.
Pracownicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, zatrudnieni na podstawie mianowania, mogą, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie decyzji o wydzieleniu, złożyć kierownikowi zakładu pracy pisemne oświadczenie o odmowie dalszego zatrudnienia. W tym przypadku stosunek pracy rozwiązuje się po upływie 3 miesięcy od dnia złożenia oświadczenia, w ostatnim dniu miesiąca kalendarzowego. Rozwiązanie stosunku pracy na zasadach przewidzianych w niniejszym ustępie pociąga za sobą skutki, jakie przepisy prawa wiążą z rozwiązaniem umowy o pracę przez zakład pracy za wypowiedzeniem z powodu likwidacji zakładu pracy.
Art.  46. 22

 

1.
Pracownicy przedsiębiorstw państwowych, utworzonych z zakładów i jednostek organizacyjnych wydzielonych z PKP w okresie od dnia 1 lipca 1991 r. do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, zachowują nabyte uprawnienia do bezpłatnego umundurowania służbowego, ulgowych i bezpłatnych przejazdów kolejami, bezpłatnego deputatu węglowego oraz bezpłatnych świadczeń kolejowej służby zdrowia, na warunkach określonych w układach zbiorowych pracy.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do pracowników podmiotów, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 1, w zakresie uprawnień pracowniczych posiadanych przed wydzieleniem z PKP.
Art.  46a. 23

 

1.
Pracownikowi kolejowemu pobierającemu emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy przyznaną na podstawie dotychczasowych przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników kolejowych i ich rodzin lub przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 162, poz. 1118) oraz członkom rodziny tego pracownika pobierającym po nim rentę rodzinną przyznaną na podstawie wymienionych przepisów przysługuje prawo do deputatu węglowego w formie ekwiwalentu pieniężnego, na zasadach określonych w drodze rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budżetu; prawo do deputatu węglowego nie przysługuje jednak emerytowi lub renciście, jeżeli nie przysługiwało mu w zatrudnieniu, z tytułu którego powstało prawo do emerytury lub renty.
2.
Ekwiwalent pieniężny, o którym mowa w ust. 2, przyznaje i wypłaca przy emeryturze lub rencie Zakład Ubezpieczeń Społecznych z dotacji celowej z budżetu państwa.
3.
Świadczenia określone w ust. 1 i 2 przysługują również emerytowi lub renciście, który pobiera kolejową emeryturę lub kolejową rentę z tytułu zatrudnienia w okresach równorzędnych z okresami zatrudnienia na kolei, oraz osobie, której przyznano kolejową emeryturę lub kolejową rentę w drodze wyjątku.
Art.  47. 24

(skreślony).

Art.  47a. 25

 

1.
Pracownicy kolejowi, z którymi rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło w związku ze zmianami organizacyjnymi lub zmniejszeniem stanu zatrudnienia w PKP, mogą przejść bez względu na wiek na kolejową emeryturę, określoną przepisami o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, jeżeli do dnia rozwiązania stosunku pracy osiągnęli wymagane okresy składkowe i nieskładkowe wynoszące co najmniej 35 lat dla kobiet i 40 lat dla mężczyzn, w tym co najmniej 15 lat zatrudnienia na kolei, łącznie z okresami równorzędnymi i zaliczanymi do okresów zatrudnienia na kolei.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się również do pracowników jednostek wydzielonych z PKP, o których mowa w art. 44 ust. 1 i ust. 2 oraz do pracowników przedsiębiorstw państwowych utworzonych z jednostek organizacyjnych wydzielonych z PKP w okresie od dnia 1 lipca 1991 r. do dnia wejścia w życie ustawy, jeżeli okresy, o których mowa w ust. 1, pracownicy ci osiągnęli do dnia wydzielenia jednostki z PKP, a także do pracowników kolejowych jednostek organizacyjnych przejętych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na podstawie art. 117 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 i Nr 162, poz. 1118), którzy okresy, o których mowa w ust. 1, osiągnęli do dnia przejęcia tych jednostek przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
3.
Przepisy ust. 1 i ust. 2 stosuje się do wniosków o emeryturę zgłoszonych do dnia 31 grudnia 1999 r.
Art.  48.

Do czasu powołania Zarządu PKP jego zadania wykonuje dotychczasowy Dyrektor Generalny PKP.

Art.  49.
1.
Tracą moc:
1)
ustawa z dnia 27 kwietnia 1989 r. o przedsiębiorstwie państwowym "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. Nr 26, poz. 138 i z 1991 r. Nr 107, poz. 463),
2)
ustawa z dnia 19 października 1991 r. o zmianie ustawy o przedsiębiorstwie państwowym "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. Nr 107, poz. 463).
2.
Przepisy regulujące organizację i działalność PKP, wydane na podstawie ustawy, o której mowa w ust. 1 pkt 1, zachowują moc nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, o ile nie są z nią sprzeczne.
Art.  50.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 9 ust. 2 oraz przepisów rozdziału 4, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 1996 r.

* Zgodnie z art. 82 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (Dz.U.00.84.948) niniejsza ustawa traci moc z dniem 27 października 2000 r., jednakże:

1) z wyjątkiem art. 46a, który obowiązuje do dnia 31 grudnia 2000 r.,

2) do dnia wykreślenia PKP z rejestru przedsiębiorstw państwowych PKP działa na podstawie niniejszej ustawy, o ile przepisy ustawy z dnia 8 września 2000 r. nie stanowią inaczej.

1 Art. 1a dodany przez art. 57 pkt 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym (Dz.U.97.96.591) z dniem 14 listopada 1997 r.
2 Art. 7 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez art. 80 pkt 2 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U.97.121.770) z dniem 22 października 1997 r.
3 Art. 9 skreślony przez art. 164 pkt 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U.98.162.1118) z dniem 1 stycznia 1999 r.
4 Art. 10 skreślony przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. (Dz.U.98.162.1120) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1999 r.
5 Art. 13 ust. 6 zmieniony przez art. 106 pkt 2 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U.98.106.668) z dniem 1 stycznia 1999 r.
6 Art. 13 ust. 7 skreślony przez art. 57 pkt 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym (Dz.U.97.96.591) z dniem 14 listopada 1997 r.
7 Art. 13a dodany przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. (Dz.U.98.162.1120) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1999 r.
8 Art. 13b dodany przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. (Dz.U.98.162.1120) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1999 r.
9 Art. 13c dodany przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. (Dz.U.98.162.1120) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1999 r.
10 Art. 13d dodany przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. (Dz.U.98.162.1120) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1999 r.
11 Art. 13e dodany przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. (Dz.U.98.162.1120) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1999 r.
12 Art. 13f dodany przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. (Dz.U.98.162.1120) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1999 r.
13 Art. 13g dodany przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. (Dz.U.98.162.1120) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1999 r.
14 Rozdział 4 (art. 14-20) skreślony przez art. 106 pkt 3 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U.98.106.668) z dniem 1 stycznia 1999 r.; zmiana, dokonana nin. ustawą skonsumowała zmianę z art. 12 ustawy z dnia 18 lipca 1998 r. o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.98.117.756).
15 Art. 22 zmieniony przez art. 80 pkt 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U.97.121.770) z dniem 22 października 1997 r.
16 Art. 27 pkt 3 skreślony przez art. 106 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U.98.106.668) z dniem 1 stycznia 1999 r.
17 Art. 27 pkt 9 zmieniony przez art. 106 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U.98.106.668) z dniem 1 stycznia 1999 r.
18 Art. 27 pkt 13 skreślony przez art. 106 pkt 4 lit. c) ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U.98.106.668) z dniem 1 stycznia 1999 r.
19 Art. 32 ust. 1 pkt 8 zmieniony przez art. 80 pkt 2 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U.97.121.770) z dniem 22 października 1997 r.
20 Art. 44 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a) ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. (Dz.U.98.162.1120) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1999 r.
21 Art. 44 ust. 1a dodany przez art. 1 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. (Dz.U.98.162.1120) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1999 r.
22 Z dniem 1 stycznia 1999 r. art. 46 uchylony przez art. 170 pkt 29 ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U.97.28.153) w zakresie uregulowanym przez wyżej wymienioną ustawę.
23 Art. 46a dodany przez art. 164 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U.98.162.1118) z dniem 1 stycznia 1999 r.
24 Art. 47 skreślony przez art. 6 ustawy z dnia 6 grudnia 1996 r. o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.96.147.687) z dniem 1 stycznia 1999 r.
25 Art. 47a dodany przez art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. (Dz.U.98.162.1120) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1999 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1995.95.474

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe".
Data aktu: 06/07/1995
Data ogłoszenia: 19/08/1995
Data wejścia w życie: 20/11/1995, 01/01/1996