Ustalenie stawek dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 27 października 1995 r.
w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych.

Na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685 oraz z 1995 r. Nr 78, poz. 390 i Nr 124 poz. 601) oraz w związku z art. 20 pkt 3 i 4 ustawy budżetowej na rok 1995 z dnia 30 grudnia 1994 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 27, poz. 141 i 142) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wysokość stawek dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
jednostce przewozu - rozumie się przez to:
a)
przy przewozach autobusowych - przebieg autobusu na trasie o długości jednego kilometra z uwzględnieniem pojemności taboru,
b)
przy przewozach kolejowych - przewóz jednego pasażera na trasie o długości jednego kilometra,
2)
obszarowych konferencjach rozkładu jazdy - rozumie się przez to konferencje przedsiębiorstw PKS i innych przewoźników, którzy działają na obszarze od 1 do 4 województw, odbywające się w składzie od 6 do 42 przewoźników, jeżeli ich celem jest zebranie, ocena i rozpatrzenie wniosków komunikacyjnych oraz uzgodnienie i wydanie w formie książkowej obszarowego rozkładu jazdy autobusów na kolejny rok,
3)
właściwym urzędzie skarbowym - rozumie się przez to urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce wykonywania przewozów, które są podstawą rozliczeń z tytułu dotacji przedmiotowych, a jeżeli przewozy te wykonywane są na terenie właściwości dwóch lub więcej urzędów skarbowych - urząd skarbowy właściwy ze względu na siedzibę przewoźnika, a gdy przewoźnik nie ma siedziby - urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania przewoźnika.
§  3.
Dotacji przedmiotowych udziela się do:
1)
autobusowych przewozów pasażerskich w międzymiastowej komunikacji krajowej,
2)
kolejowych przewozów pasażerskich w komunikacji krajowej.
§  4.
1.
Dotację przedmiotową mogą otrzymać, z zastrzeżeniem ust. 3, przewoźnicy świadczący usługi przewozu osób w krajowej międzymiastowej komunikacji autobusowej, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
1)
realizują usługi przewozowe zgodnie z rozkładem jazdy autobusów, uzgodnionym przez wszystkich przewoźników na obszarowych konferencjach rozkładu jazdy,
2)
stosują ceny urzędowe za przewozy osób w krajowej międzymiastowej komunikacji autobusowej, jeżeli zostały ustalone w zarządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej wydanym na podstawie art. 18 ust. 2a ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach (Dz. U. z 1988 r. Nr 27, poz. 195, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 100, poz. 442, z 1993 r. Nr 11, poz. 50 i z 1994 r. Nr 111, poz. 536),
3)
honorują uprawnienia osób do korzystania z bezpłatnych i ulgowych przejazdów, określone w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 40, poz. 150, Nr 80, poz. 368 i Nr 113, poz. 547 oraz z 1995 r. Nr 50, poz. 261),
4)
liczba jednostek przewozu zgłoszona przez przewoźnika zostanie uwzględniona przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w zbiorczej kwocie dotacji, ustalonej na dany rok budżetowy do wyliczenia stawki dotacji.
2.
Dotację przedmiotową mogą otrzymać, z zastrzeżeniem ust. 3, przewoźnicy województwa katowickiego, realizujący autobusową komunikację międzymiastową (ponadlokalną) na podstawie zleceń udzielonych przez organizatorów komunikacji (gminy, związki gmin), jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
1)
realizują usługi przewozowe zgodnie z rozkładem jazdy i taryfą opłat zatwierdzoną przez organizatorów komunikacji,
2)
zostali ujęci w rocznym planie usług przewozowych sporządzonym przez organizatorów komunikacji,
3)
liczba jednostek przewozu zgłoszona przez organizatorów komunikacji dla przewoźników zostanie uwzględniona przez Wojewodę Katowickiego w zbiorczej kwocie dotacji, ustalonej na dany rok budżetowy do wyliczenia stawki dotacji.
3.
Dotacji nie udziela się do autobusowych przewozów pasażerskich na liniach przyspieszonych, pospiesznych i ekspresowych.
§  5.
1.
Ustala się, że stawka dotacji przedmiotowej dla przewoźników, o których mowa w § 4 ust. 1 i 2, wynosi 133,16 zł na 1000 jednostek przewozu.
2.
Stawka, o której mowa w ust. 1, jest średnią stawką dla przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej. Wysokość stawek dla poszczególnych przedsiębiorstw określa Minister Transportu i Gospodarki Morskiej.
§  6.
1.
Wniosek o udzielenie dotacji przedmiotowych dla przewozów, o których mowa w § 3 pkt 1, przewoźnik zgłasza Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok, w którym dotacja ma być udzielona.
2.
Od dnia 1 stycznia 1996 r. przewoźnicy, o których mowa w § 4 ust. 2, otrzymują dotację przedmiotową na warunkach określonych w § 4 ust. 1.
§  7.
1.
Dotację przedmiotową mogą otrzymać przewoźnicy świadczący kolejowe przewozy pasażerskie w komunikacji krajowej, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
1)
realizują usługi przewozowe zgodnie z sieciowym rozkładem jazdy pociągów,
2)
stosują nie wyższe niż maksymalne opłaty za przewóz osób, jeżeli zostaną ustalone w zarządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, wydanym na podstawie art. 18 ust. 2a ustawy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2, oraz ustalone przez przewoźników taryfy lub cenniki, o których mowa w art. 11 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 1995 r. Nr 119, poz. 575),
3)
honorują uprawnienia osób do korzystania z bezpłatnych i ulgowych przejazdów, określone w przepisach ustawy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 3,
4)
liczba jednostek przewozu zgłoszona przez przewoźnika zostanie uwzględniona przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w zbiorczej kwocie dotacji, ustalonej na dany rok budżetowy do wyliczenia stawki dotacji.
2.
Ustala się, że stawka dotacji przedmiotowej dla przewoźników, o których mowa w ust. 1, wynosi 14,51 zł na 1000 jednostek przewozu.
§  8.
1.
Przewoźnik jest zobowiązany do powiadomienia właściwego urzędu skarbowego o zaprzestaniu prowadzenia działalności przewozowej dotowanej.
2.
Nieprzestrzeganie przez przewoźnika któregokolwiek z warunków określonych w § 4 ust. 1 i 2 oraz w § 7 ust. 1 stanowi podstawę do zawieszenia wypłat dotacji bądź cofnięcia dotowania.
§  9.
Ogólna kwota dotacji nie może przekroczyć kwoty wynikającej z przemnożenia stawek dotacji przedmiotowych, o których mowa w § 5 ust. 1 i § 7 ust. 2, przez liczbę wykonanych jednostek przewozu, nie większą jednak od liczby tych jednostek przyznanej przewoźnikowi.
§  10.
Zasady i tryb udzielania dotacji przedmiotowych określają odrębne przepisy.
§  11.
1.
Stawki dotacji przedmiotowych określone w § 5 ust. 1 oraz w § 7 ust. 2 stosuje się do przewozów realizowanych od dnia 1 stycznia 1995 r. do dnia 31 grudnia 1995 r.
2.
Stawki dotacji przedmiotowych ustalone na 1995 r. stosuje się w roku następnym do czasu ustalenia nowych stawek.
3.
Uzupełniające rozliczenie z budżetem należnych dotacji przedmiotowych, o których mowa w § 5 ust. 1 i w § 7 ust. 2, za okres od dnia 1 stycznia 1995 r. do dnia wejścia w życie rozporządzenia powinno być dokonane przy rozliczeniu dotacji przedmiotowych za pierwszy okres rozliczeniowy, przypadający po dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  12.
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 sierpnia 1994 r. w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych (Dz. U. Nr 90, poz. 420 i Nr 126, poz. 619).
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1995.127.607

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustalenie stawek dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych.
Data aktu: 27/10/1995
Data ogłoszenia: 14/11/1995
Data wejścia w życie: 29/11/1995