Zasady działalności reklamowej w programach radiofonii i telewizji.

ROZPORZĄDZENIE
KRAJOWEJ RADY RADIOFONII I TELEWIZJI
z dnia 20 maja 1993 r.
w sprawie zasad działalności reklamowej w programach radiofonii i telewizji. *

Na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34).
§  2.
1.
Dzienny czas nadawania programu w rozumieniu art. 16 ust. 2 ustawy obejmuje okres 24 godzin liczony od godziny 6.00.
2.
Godzina nadawania programu w rozumieniu przepisu, o którym mowa w ust. 1, oznacza godzinę zegarową.
3.
W przypadku nadawania programu przez niepełną godzinę, dopuszczalny godzinowy czas nadawania reklam ulega proporcjonalnemu skróceniu.
§  3.
Do czasu nadawania programu zalicza się audycje i przekazy spełniające warunki określone w art. 4 pkt 4-6 ustawy.
§  4.
1.
W przypadku przerwy w nadawaniu programu spowodowanej przyczynami niezależnymi od nadawcy, może on nadać reklamę przewidzianą do nadania w czasie trwania tej przerwy, w analogicznej porze, w ciągu trzech dni od momentu rozpoczęcia nadawania po przerwie.
2.
Nadawca niezwłocznie powiadamia Krajową Radę Radiofonii i Telewizji o przyczynie i okresie trwania przerwy uniemożliwiającej nadanie reklamy, wymiarze czasowym tej reklamy, planowanym terminie jej nadania oraz dziennym i godzinowym wymiarze czasowym reklam w dniu nadania tej reklamy.
§  5.
Audycje zawierające bezpośrednie oferty udostępnienia towarów lub usług nie mogą przekroczyć łącznie jednej godziny w dziennym czasie nadawania programu.
§  6.
1.
Nadawca zalicza do czasu nadawania reklamy wszelkie audycje i przekazy stanowiące reklamę w rozumieniu ustawy.
2.
Do czasu nadawania reklamy nie zalicza się:
1) 1
oznaczeń reklamy,
2) 2
informacji o własnych audycjach nadawcy (zapowiedzi programowe) oraz informacji o świadczonych usługach przez nadawcę, polegających na rozpowszechnianiu reklam w danym programie radiowym lub telewizyjnym,
3)
reklam widocznych w tle imprez transmitowanych lub relacjonowanych w programie,
4) 3
czasu prezentacji towarów i usług wykorzystanych w audycji,
5)
ogłoszeń organów państwowych oraz samorządu terytorialnego podlegających obowiązkowej publikacji,
6)
reklam nadawanych nieodpłatnie w celach dobroczynnych.
§  7.
1.
Reklama powinna być nadawana w wyodrębnionych blokach, w przerwach między audycjami, z zastrzeżeniem przepisów § 8.
2.
Reklama powinna być oznaczona w sposób wizualny lub dźwiękowy na początku i na końcu bloku.
3.
Oznaczenie reklamy powinno zawierać słowo "reklama" lub "ogłoszenie".
§  8.
1. 4
Nadawca programu telewizyjnego może przerwać audycję w celu nadania reklamy nie wcześniej niż po upływie 20 minut od rozpoczęcia audycji lub od zakończenia poprzedniej przerwy w tej audycji, z tym że filmy fabularne w okresie pierwszych 45 minut mogą być przerwane jednokrotnie w dowolnym czasie. Seriale, audycje rozrywkowe i filmy dokumentalne mogą być przerwane w dowolnym czasie, przy czym odstęp między kolejnymi przerwami powinien wynosić co najmniej 20 minut.
2.
Nadawca programu radiowego może przerwać audycję w celu nadania reklamy nie wcześniej niż po upływie 10 minut od jej rozpoczęcia lub od zakończenia poprzedniej przerwy w tej audycji.
3.
W przypadku transmisji imprez sportowych, które obejmują przerwy, reklamę można nadawać w przerwach. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się.
4.
Nadawca nie może przerywać w celu nadania reklamy:
1)
dzienników,
2)
audycji o treści religijnej,
3)
audycji przeznaczonych dla dzieci, które trwają krócej niż 30 minut.
5.
Przepisów dopuszczających przerywanie audycji w celu nadania reklamy nie stosuje się do programów publicznej radiofonii i telewizji.
§  9.
Nadawca powinien uwzględniać charakter audycji poprzedzającej reklamę oraz następującej po niej przy podejmowaniu decyzji o nadaniu reklamy.
§  10.
1. 5
Zakazane jest wykorzystywanie w reklamie wizerunku lub głosu pracowników nadawcy występujących w audycjach informacyjnych lub w programach dla dzieci.
2. 6
Zakazana jest reklama oddziaływająca w sposób ukryty na podświadomość.
§  11.
1.
Nadawca nie może przenieść na inną osobę prawa do dysponowania czasem przeznaczonym na reklamę w sposób prawnie wiążący dla nadawcy.
2.
Nadawca nie może udostępnić więcej niż 35% czasu wykorzystywanego na reklamy w okresie jednego roku na reklamę produktów i usług jednego podmiotu gospodarczego lub ugrupowania gospodarczego.
§  12.
1.
Nadawca prowadzi ewidencję dziennego i godzinowego czasu nadanych reklam, w tym czasu audycji zawierających bezpośrednie oferty udostępnienia towarów lub usług, a także czasu udostępnionego poszczególnym podmiotom gospodarczym.
2. 7
Ewidencja nadanych reklam obejmuje następujące dane:
1)
nazwę reklamowanego produktu lub usługi,
2)
nazwę reklamodawcy,
3)
datę emisji,
4)
godzinę emisji i czas trwania reklamy,
5)
czas trwania bloku reklamowego,
6)
łączny czas trwania reklam w godzinie zegarowej,
7)
dzienny czas nadawania programu i reklam.
3. 8
Nadawca przechowuje ewidencję, o której mowa w ust. 1, przez okres 1 roku od zakończenia roku kalendarzowego, w którym reklama została nadana.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 1 miesiąca od dnia ogłoszenia.
* Z dniem 19 maja 2000 r. rozporządzenie utraciło moc w zakresie sprzecznym z przepisami ustawy o radiofonii i telewizji (Dz.U.93.7.34), w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 31 marca 2000 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji i ustawy o języku polskim (Dz.U.00.29.358).
1 § 6 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.
2 § 6 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.
3 § 6 ust. 2 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.
4 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.
5 § 10 ust. 1 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.
6 § 10 ust. 2 dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.
7 § 12 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.
8 § 12 ust. 3 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.44.204

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady działalności reklamowej w programach radiofonii i telewizji.
Data aktu: 20/05/1993
Data ogłoszenia: 31/05/1993
Data wejścia w życie: 01/07/1993