Zasady nadzoru nad ochroną przeciwpożarową w gospodarce narodowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 28 maja 1992 r.
w sprawie zasad nadzoru nad ochroną przeciwpożarową w gospodarce narodowej.

Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 81, poz. 351) zarządza się, co następuje:
§  1.
Nadzór nad ochroną przeciwpożarową sprawują:
1)
ministrowie, przewodniczący komisji lub komitetów sprawujących funkcje naczelnych organów administracji państwowej, kierownicy urzędów centralnych lub instytucji państwowych nie podporządkowanych naczelnym organom administracji państwowej, prezesi (zarządy) banków oraz prezesi zarządów głównych organizacji społecznych - odpowiednio w stosunku do podległych im, podporządkowanych bądź nadzorowanych jednostek organizacyjnych oraz podmiotów gospodarczych, dla których są organami założycielskimi,
2)
organy administracji rządowej i samorządowej - odpowiednio w stosunku do podległych jednostek organizacyjnych i podmiotów gospodarczych, dla których są organami założycielskimi.
§  2.
1.
Organy, o których mowa w § 1, w ramach nadzoru nad ochroną przeciwpożarową są uprawnione do kontroli oraz do wydawania wiążących zaleceń kontrolowanym podmiotom.
2.
Zadania w ramach nadzoru, wymienione w rozporządzeniu, mogą wykonywać osoby posiadające określane w odrębnych przepisach kwalifikacje w zakresie ochrony przeciwpożarowej z upoważnienia organów, o których mowa w ust. 1.
§  3.
W ramach nadzoru nad ochroną przeciwpożarową organy sprawujące ten nadzór kontrolują zwłaszcza:
1)
przestrzeganie przeciwpożarowych wymagań budowlanych, instalacyjnych i technologicznych,
2)
wyposażenie w sprzęt pożarniczy i ratowniczy oraz chemiczne środki gaśnicze, w tym zapewnienie odpowiedniej ilości nie stosowanych powszechnie środków gaśniczych i urządzeń gaśniczych, których zastosowanie wymuszają właściwości fizyko-chemiczne mediów stosowanych w procesie technologicznym,
3)
przeciwpożarowe zaopatrzenie w wodę,
4)
spełnienie określonych w odrębnych przepisach warunków, którym powinny odpowiadać drogi pożarowe i drogi ewakuacyjne,
5)
sprawność systemu alarmowania i powiadamiania na wypadek pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia.
§  4.
1.
W ramach nadzoru organy, o których mowa w § 1:
1)
określają kierunki zapobiegania powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożarów, klęsk żywiołowych lub innych miejscowych zagrożeń,
2)
dokonują okresowych analiz stanu ochrony przeciwpożarowej i na ich podstawie sporządzają:
a)
zalecenia wobec nadzorowanych jednostek organizacyjnych,
b)
ogólne wnioski, które przekazują do rozpatrzenia innym organom,
3)
opracowują programy oraz wytyczne dotyczące działań przeciwpożarowych odpowiednio do ich właściwości,
4)
mogą inicjować prace badawczo-rozwojowe oraz doświadczalne, uwzględniające potrzeby i trendy rozwojowe ochrony przeciwpożarowej,
5)
uczestniczą w procesie legislacyjnym dotyczącym projektów przepisów o ochronie przeciwpożarowej,
6)
badają przyczyny pożarów, klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,
7)
dokonują ocen skuteczności i efektywności funkcjonowania struktur organizacyjnych oraz metod działania w zakresie zapewnienia ochrony przeciwpożarowej,
8)
inicjują i prowadzą działalność popularyzatorską z zakresu ochrony przeciwpożarowej,
9)
organizują i koordynują szkolenie i doskonalenie pracowników w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej.
2.
Organy, o których mowa w § 1, realizują zadania określone w ust. 1 we współdziałaniu z jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej.
3.
Kompetencje organów wymienionych w § 1 w zakresie nadzoru nad ochroną przeciwpożarową nie naruszają uprawnień organów Państwowej Straży Pożarnej.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024