Warunki przewozu przesyłek towarowych koleją.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 13 listopada 1985 r.
w sprawie warunków przewozu przesyłek towarowych koleją.

Na podstawie art. 56 ust. 2 pkt 1-3 oraz pkt 4 lit. d), e) i g) ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. Nr 53, poz. 272) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Wykonywanie czynności ładunkowych przez kolej.

§  1.
Kolej wykonuje czynności ładunkowe przy przesyłkach przyjętych do przewozu lub wydawanych po przewozie w magazynie kolejowym z wyjątkiem przesyłek o masie ponad 5000 kg oraz przesyłek zawierających:
1)
rzeczy o masie jednostkowej co najmniej 300 kg,
2)
rzeczy, których ze względu na rozmiary nie można załadować do wagonu krytego,
3)
rzeczy niebezpieczne dopuszczone do przewozu na warunkach szczególnych,
4)
zwłoki lub szczątki zwłok ludzkich,
5)
żywe zwierzęta.

Rozdział  2

Terminy wykonania czynności ładunkowych przez klienta.

§  2.
1.
Terminy załadowania przesyłki do wagonu lub wyładowania jej z wagonu wynoszą dla przesyłek:
1)
zawierających wszelkie pojazdy, maszyny i urządzenia na kołach oraz dla przesyłek przewożonych na paletach, w kontenerach, wagonach kubłowych i w wagonach samowyładowczych, z wyjątkiem wagonów typu "Gondola" - 3 godziny,
2)
przewożonych w opakowaniach lub w sztukach w wagonach dwuosiowych oraz żywych zwierząt - 4 godziny,
3)
przewożonych luzem w wagonach dwuosiowych oraz przewożonych w opakowaniu lub w sztukach w wagonach czteroosiowych - 6 godzin,
4)
przewożonych luzem w wagonach czteroosiowych - 8 godzin,
5)
przewożonych w wagonach cysternach, z wyjątkiem przesyłek wymienionych w pkt 8 i 9, oraz w wagonach chłodniach z użyciem lodu - 10 godzin,
6)
przewożonych w czteroosiowych wagonach węglarkach bez drzwi lub wagonach kubłowych i wyładowywanych bez użycia urządzeń mechanicznych oraz dla towarów pylistych i nawozów sztucznych, przewożonych luzem w wagonach krytych lub wapniarkach - 12 godzin,
7)
wielkotonażowych, przewożonych w marszrutach bezpośrednich lub składach wahadłowych, przeznaczonych dla jednego odbiorcy i załadowywanych lub wyładowywanych na torach ogólnego użytku, nie objętych umowami o wykonanie usług spedycyjnych, z wyjątkiem przesyłek pojazdów - 14 godzin,
8)
asfaltu, smoły, melasy, mazutu oraz ługu posulfitowego, przewożonych w cysternach w okresie od dnia 1 marca do dnia 31 października - 20 godzin,
9)
ropy parafinowej, olejów ciężkich, olejów smarowych, ługu sodowego i posulfitowego, melasy, smoły, asfaltu, mazutu, fenolu, przewożonych w cysternach w okresie od dnia 1 listopada do ostatniego dnia lutego - 40 godzin.
2.
Termin załadowania przesyłek, o których mowa w § 1, do wagonu lub wyładowania ich z wagonu wynosi 6 godzin.
3.
Termin przeładowania przesyłek z wagonów na barki lub z barek na wagony wynosi 10 godzin.
4.
Termin wykonania czynności ładunkowych na stacjach obsługiwanych przez kolej nie częściej niż dwa razy w ciągu doby w jednym kierunku uważa się za zachowany, jeżeli:
1)
wagon zostanie zgłoszony do zabrania na godzinę przed najbliższym planowym przybyciem pociągu obsługującego, mimo upływu terminu określonego w ust. 1,
2)
wagon zostanie zgłoszony do zabrania na godzinę przed najbliższym planowym przybyciem pociągu obsługującego, mimo upływu terminów wyładowania i załadowania przesyłki, gdy po wyładowaniu był użyty przez tego samego odbiorcę do załadowania. W razie niezachowania tych warunków postój wagonu liczy się według terminów ustalonych w ust. 1. Jeżeli jednak wagon po wyładowaniu ma być użyty na tej stacji do załadowania przez innego klienta, przesyłka powinna być wyładowana w terminie wynikającym z ust. 1, o czym kolej zawiadamia odbiorcę przy wydaniu przesyłki. Na załadowanie nowej przesyłki przysługuje termin określony w ust. 1.
§  3.
Terminy określone w § 2 stosuje się również do przesyłek przewożonych w wagonach nie należących do kolei, chyba że przepisy w sprawie przewozu takich wagonów wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. Nr 53, poz. 272) ustalają odrębne terminy.
§  4.
Jeżeli przesyłka znajduje się w stanie zamarzniętym, stwierdzonym protokolarnie przez kolej i odbiorcę, termin wyładowania przesyłki określony w § 2 przedłuża się o 10 godzin.
§  5.
Termin wykonania czynności ładunkowych określony w § 2 stosuje się łącznie dla wszystkich wagonów użytych do przewozu przesyłki w zwartej grupie wagonów, przesyłki wielkotonażowej, przesyłki przewożonej w marszrucie bezpośredniej lub w składzie wahadłowym.
§  6.
1.
Termin wykonania czynności ładunkowych rozpoczyna bieg:
1)
z chwilą przygotowania przesyłki do odbioru, jeżeli:
a)
kolej nie była zobowiązana do zawiadamiania o nadejściu przesyłki albo
b)
odbiorca nie zgłosił się w terminie wskazanym w zawiadomieniu, albo
c)
kolej nie mogła dokonać zawiadomienia o nadejściu przesyłki z przyczyn występujących po stronie klienta,
2)
z chwilą postawienia przesyłki do rozporządzania odbiorcy, jeżeli zgłosi się on w terminie wskazanym w zawiadomieniu.
2.
Bieg terminu wykonania czynności ładunkowych rozpoczyna się nie wcześniej niż po upływie:
1)
2 godzin od zawiadomienia o nadejściu przesyłki wielkotonażowej, przewożonej w marszrucie bezpośredniej lub pociągiem wahadłowym, podstawionych do wyładunku jednorazowo na tory ogólnego użytku,
2)
1 godziny od zawiadomienia o nadejściu przesyłki - dla innych przesyłek niż wymienione w pkt 1.
3.
Bieg terminu wykonania czynności ładunkowych na torach ogólnego użytku może rozpocząć się wyłącznie w czasie określonym w rozkładzie godzin służbowych do wykonywania tych czynności.
4.
Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy kolej wydaje przesyłki na bocznicy z powodu niemożności wydania ich na torach ogólnego użytku.
§  7.
Kolej stwierdza w zawiadomieniu o nadejściu przesyłki i w liście przewozowym nieprzygotowanie przesyłki do odbioru w terminie określonym w zawiadomieniu, odnotowując datę i godzinę zgłoszenia się odbiorcy po przesyłkę, oraz określa nowy termin przygotowania przesyłki do odbioru.
§  8.
Bieg terminu wykonania czynności ładunkowych zawiesza się na czas:
1)
zamknięcia stacji dla czynności ładunkowych,
2)
załatwienia formalności wymaganych przez właściwe przepisy,
3)
niemożliwości wykonania tych czynności z przyczyn występujących po stronie kolei.
§  9.
Termin wykonania czynności ładunkowych uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem odbiorca wyładuje przesyłkę i zwróci kolei wagon z pozakładanymi luźnymi częściami, z zamkniętymi drzwiami oraz lukami wentylacyjnymi, należycie oczyszczony, w stanie umożliwiającym natychmiastowe użycie do ponownego załadowania.

Rozdział  3

Przesyłki wymagające dozorowania przez nadawcę w czasie przewozu oraz szczególne warunki takiego przewozu.

§  10.
1.
Nadawca obowiązany jest zapewnić w czasie przewozu dozór następujących przesyłek:
1)
żywych zwierząt,
2)
roślin,
3)
rzeczy wymagających szczególnych warunków termicznych,
4)
używanych przedmiotów gospodarstwa domowego,
5)
taboru kolejowego toczącego się na własnych kołach,
6)
wagonów z agregatem chłodniczym lub wagonów basenów,
7)
materiałów wybuchowych i przedmiotów wypełnionych materiałami wybuchowymi,
8)
maszyn rolniczych, ciągników, samochodów oraz innych pojazdów drogowych, chyba że w porozumieniu z koleją odstąpiono od ich dozorowania.
2.
W uzgodnieniu z koleją nadawca może wyznaczyć dozorcę innych przesyłek niż określone w ust. 1.
3.
Do dozorowania przesyłki wyznacza się nie więcej niż jednego dozorcę na jeden wagon i nie mniej niż jednego dozorcę na trzy wagony. Dla przesyłki wymagającej określonych warunków termicznych nadawca może w uzgodnieniu z koleją wyznaczyć dwóch dozorców na jeden wagon.
§  11.
O wyznaczeniu dozorcy nadawca zamieszcza w liście przewozowym odpowiednie oświadczenie, w którym określa w szczególności nazwisko dozorcy oraz numer i serię jego dowodu osobistego.
§  12.
Kolej wydaje dozorcy poświadczenie uprawniające do wstępu na teren kolejowy oraz do dozorowanego wagonu. Wykaz stałych i ruchomych urządzeń wagonowych, poświadczony przez dozorcę, dołącza się do listu przewozowego.
§  13.
Dozorca przesyłki jest obowiązany stosować się do szczególnych wskazówek kolei.
§  14.
Kolej przejmuje dozór nad przesyłką, jeżeli z grupy wagonów dozorowanych przez jednego dozorcę wyłączono wagon lub jeżeli dozorca z innych przyczyn nie może sprawować dozoru. Przed przejęciem dozoru przez kolej ustala się protokolarnie stan przesyłki lub jej części i wagonu, do którego jest załadowana.

Rozdział  4

Sposób opakowania przesyłek z deklarowaną wartością.

§  15.
1.
Przesyłki, których wartość nadawca deklaruje w liście przewozowym, kolej przyjmuje do przewozu tylko w opakowaniu, które uzyskało atest Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Opakowań i zostało opatrzone znakiem ustalonym w załączniku do rozporządzenia.
2.
Warunki i tryb udzielania atestu określają odrębne przepisy.

Rozdział  5

Warunki przewozu rzeczy powodujących szczególne trudności.

§  16.
1.
Rzeczy, których przewóz powoduje szczególne trudności, kolej przewozi na warunkach określonych w niniejszym rozdziale jako przesyłki nadzwyczajne.
2.
Przesyłkę nadzwyczajną stanowią w szczególności:
1)
rzeczy:
a)
przekraczające określoną skrajnię ładunkową lub załadowane z przekroczeniem tej skrajni,
b)
wymagające specjalistycznego taboru, urządzeń zabezpieczenia bądź organizacji przewozu ze względu na położenie środka ciężkości lub inne przyczyny związane z bezpieczeństwem,
c)
wymagające przewozu w wagonach z zagłębioną podłogą,
d)
o masie jednej sztuki ponad 60 ton,
e)
powodujące obciążenie na oś wagonu lub metr bieżący toru większe od dopuszczalnego choćby na części drogi przewozu,
f)
wymagające załadowania co najmniej na dwa wagony z ławami pokrętnymi, nie połączone ze sobą sprzęgami wagonowymi lub wagonem pośrednim,
2)
szyny, pręty stalowe do zbrojenia betonu oraz żelazo giętkie o długości ponad 36 m, ładowane co najmniej na dwa wagony bez ław pokrętnych,
3)
tabor kolejowy toczący się na własnych kołach, nie oznaczony znakami RIV, RIC lub MC,
4)
specjalistyczny tabor kolejowy toczący się na własnych kołach, np. dźwigi, maszyny,
5)
wagony z kołami o średnicy okręgu toczonego mniejszej niż 840 mm, nawet oznaczone znakiem RIV, RIC lub MC,
6)
tabor kolei Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich o skrajni 0-WM i 1-WM.
3.
Kolej określa warunki przewozu przesyłek nadzwyczajnych, uwzględniając wymagania bezpieczeństwa ruchu, właściwości rzeczy i możliwości eksploatacyjne.
§  17.
Kolej przyjmuje do przewozu przesyłki nadzwyczajne w miarę możliwości technicznych i eksploatacyjnych.
§  18.
1.
Nadawca zawiadamia kolej o zamiarze przewozu przesyłki nadzwyczajnej co najmniej na 30 dni, a w komunikacji międzynarodowej - co najmniej na 60 dni przed zamierzonym terminem nadania.
2.
W zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 1, nadawca określa dane niezbędne do zorganizowania przewozu przesyłki nadzwyczajnej. Na żądanie kolei nadawca dostarcza odpowiednią dokumentację techniczną.
3.
Kolej wydając zgodę na przewóz przesyłki nadzwyczajnej określa możliwości i warunki przewozu. Zgoda na przewóz przesyłki nadzwyczajnej ważna jest w okresie trzech miesięcy.
4.
Termin ważności zgody biegnie:
1)
w komunikacji krajowej - od dnia wydania jej nadawcy,
2)
w komunikacji międzynarodowej - od dnia wydania pierwszej zgody przez jedną z kolei uczestniczących w przewozie.
§  19.
1.
Nadawca składa zamówienie na wagony do przewozu przesyłki nadzwyczajnej na stacji nadania w ogólnie obowiązujących terminach.
2.
Nadawca ładuje przesyłkę zgodnie z warunkami ustalonymi przez kolej.
§  20.
1.
Przed przyjęciem do przewozu przesyłki nadzwyczajnej kolej sprawdza w obecności nadawcy spełnienie przez niego warunków określonych w zgodzie na przewóz, a w szczególności:
1)
prawidłowość załadowania, umocowania i zabezpieczenia przesyłki i jej części ruchomych przed zmianą położenia w czasie przewozu,
2)
wysokość przesyłki mierzoną od główki szyny i szerokość przesyłki mierzoną od osi toru,
3)
zgodność przesyłki z dostarczoną dokumentacją techniczną.
2.
Ze sprawdzenia przesyłki, o którym mowa w ust. 1, sporządza się protokół. W razie stwierdzenia nieprawidłowości, kolej wyznacza termin do usunięcia ich przez nadawcę.
3.
W terminie, o którym mowa w ust. 2, kolej w obecności nadawcy sprawdza, czy nieprawidłowości zostały usunięte i z czynności tych sporządza protokół.
4.
Kolej może odmówić przyjęcia do przewozu przesyłki nadzwyczajnej w razie stwierdzenia, że nie usunięto nieprawidłowości, o których mowa w ust. 2; nadawca opłaca wówczas należności za przewóz wagonu specjalnego w obie strony w stanie próżnym.
§  21.
1.
Przeładowanie i poprawienie załadowania albo umocowania przesyłki nadzwyczajnej należy do nadawcy.
2.
Kolej może określić dodatkowy termin do załadowania lub wyładowania przesyłki, której właściwości nie pozwalają na załadowanie lub wyładowanie w terminach określonych w § 2.

Rozdział  6

Przewóz rzeczy ładowanych lub wyładowywanych na stacjach, na których nie zawiera się umów przewozu.

§  22.
1.
Przesyłki mogą być nadawane i wydawane również na wymienionych w taryfie stacjach, na których nie zawiera się umów przewozu i nie dokonuje formalności związanych z wykonaniem tych umów, zwanych dalej "ładowniami".
2.
Wszelkie formalności związane z zawarciem umowy przewozu przesyłki załadowanej na ładowni lub wydaniem przesyłki wyładowywanej na ładowni dopełniane są na stacji obsługującej.
§  23.
1.
Warunki korzystania z ładowni określa się w umowie zawartej przez kolej z klientem.
2.
Jeżeli w liście przewozowym jako stacja przeznaczenia wskazana jest stacja obsługująca, przewiezienie przesyłki do ładowni może nastąpić w drodze zmiany umowy przewozu wprowadzonej przez odbiorcę, jeżeli jest uprawniony do korzystania z tej ładowni.
§  24.
1.
Nadawca przekazuje przesyłkę kolei w terminie wynikającym z uzgodnionych warunków i w terminie wyznaczonym przez kolej zgłasza się na stację obsługującą w celu załatwienia formalności związanych z zawarciem umowy przewozu.
2.
Nadawca nakłada na wagon własne plomby, których wzór został uzgodniony z koleją.
3.
Nadawca może wyznaczyć dozorcę przesyłki na czas przewozu od ładowni do stacji obsługującej.
§  25.
1.
Odbiorca odbiera przesyłkę od kolei za pokwitowaniem w terminie wynikającym z uzgodnionych warunków. List przewozowy odbiorca odbiera nie później niż w ciągu 24 godzin od podstawienia wagonu.
2.
Jeżeli odbiorca nie zgłosi się do ładowni po odbiór przesyłki, kolej przewozi przesyłkę na koszt odbiorcy do następnej stacji lub do stacji obsługującej. Wydanie przesyłki następuje na tej stacji po uprzednim zawiadomieniu odbiorcy przez kolej.
§  26.
1.
Termin wykonania czynności ładunkowych liczy się od chwili podstawienia wagonu do załadowania lub wyładowania.
2.
Termin wykonania czynności ładunkowych uważa się za zachowany, jeżeli załadowanie lub wyładowanie ukończone będzie w czasie umożliwiającym zabranie wagonu przy pierwszej planowej obsłudze ładowni, przypadającej po jego upływie.
3.
Na ładowniach nie oświetlonych w porze nocnej bieg terminu wykonania czynności ładunkowych ulega zawieszeniu w okresie od dnia 1 kwietnia do dnia 30 września od godziny 20.00 do 5.00, a w okresie od dnia 1 października do dnia 31 marca - od godziny 16.00 do 6.00.
4.
O zakończeniu czynności ładunkowych klient jest obowiązany zawiadomić kolej.
§  27.
1.
Przesyłki, których stan przed wydaniem wymaga protokolarnego ustalenia, mogą być podstawione do ładowni dopiero po wydaniu odbiorcy listu przewozowego i protokolarnym sprawdzeniu stanu przesyłki na stacji obsługującej.
2.
O konieczności sprawdzenia stanu przesyłki stacja obsługująca zawiadamia odbiorcę w sposób ustalony dla zawiadamiania o nadejściu przesyłek.
3.
Po wydaniu listu przewozowego i ustaleniu stanu przesyłki odbiorca może odebrać przesyłkę na stacji obsługującej lub żądać podstawienia jej do ładowni. Podstawienie wagonu do ładowni kolej uzależnia od:
1)
zabezpieczenia wagonu przez odbiorcę własnymi plombami albo
2)
założenia na wagon kłódek, albo
3)
wyznaczenia dozorcy do ochrony przesyłki podczas przewozu od stacji obsługującej do ładowni.
§  28.
W razie przeszkody w przewiezieniu przesyłki ze stacji obsługującej do ładowni, kolej zawiadamia odbiorcę o przygotowaniu przesyłki do odbioru na stacji obsługującej.
§  29.
Kolej może w każdym czasie wypowiedzieć ze skutkiem natychmiastowym umowę dotyczącą korzystania z ładowni w razie:
1)
chociażby jednorazowego samowolnego zabrania wagonu do naładunku,
2)
chociażby jednorazowego niezgłoszenia się po odbiór wagonu lub przesyłki do pociągu,
3)
przetrzymywania wagonów,
4)
nieterminowego załatwienia formalności na stacji obsługującej.
§  30.
1.
Przybory ładunkowe niezbędne do zabezpieczenia przesyłek nadawca pobiera ze stacji obsługującej.
2.
Przybory ładunkowe i palety wymienne z rozładowanych przesyłek odbiorca dostarcza do stacji obsługującej w terminie wynikającym z uzgodnionych warunków, nie później jednak niż w ciągu 24 godzin od podstawienia wagonu.

Rozdział  7

Przewóz przesyłek w zwartych grupach wagonów.

Przewóz przesyłek w marszrutach.

§  31.
1.
Marszrutą jest zwarty skład wagonów z przesyłkami o przepisanym obciążeniu lub długości pociągu, przejeżdżający przynajmniej przez jedną stację rozrządową.
2.
Nie uważa się za marszrutę zwartego składu próżnych wagonów nie należących do kolei lub wynajętych od kolei, z wyjątkiem składu próżnych cystern przeznaczonych do przewozu paliw płynnych.
3.
Przepisane obciążenie lub długość marszruty powinny odpowiadać maksymalnym normom na najtrudniejszym odcinku przewozu. Jako maksymalną normę obciążenia marszruty przyjmuje się najwyższe możliwe obciążenie dopuszczone na danym odcinku przewozu.
§  32.
W zależności od miejsca załadowania i zestawienia rozróżnia się marszruty:
1)
nadawcze - zestawione przez jednego lub więcej nadawców na jednej stacji i w jednym punkcie ładunkowym lub przekazane w jednym punkcie zdawczo-odbiorczym,
2)
stopniowane - zestawione przez kolej na jednej stacji ze zwartych grup liczących co najmniej 10 wagonów każda, załadowanych przez jednego lub więcej nadawców, a także załadowanych na kilku stacjach znajdujących się w rejonie stacji zestawienia.
§  33.
W zależności od przeznaczenia rozróżnia się marszruty:
1)
bezpośrednie - przeznaczone do jednej stacji i jednego lub kilku punktów wyładunkowych (zdawczych),
2)
pośrednie - kierowane do stacji rozwiązania marszruty, zestawione z wagonów przeznaczonych do stacji należących do jednej lub kilku grup relacyjnych, zestawionych przez stację rozwiązania marszruty. Grupą relacyjną jest grupa wagonów przeznaczonych do określonej stacji, zestawiana przez tę stację według porządku ustalonego w organizacji ruchu towarowego.
§  34.
1.
Dopuszcza się do przewozu marszruty:
1)
bezpośrednie nadawane:
a)
na stacjach położonych w granicach Śląskiej Dyrekcji Okręgowych Kolei Państwowych - z przebiegiem co najmniej 20 km,
b)
na pozostałych stacjach - z przebiegiem co najmniej 50 km,
2)
pośrednie z przebiegiem co najmniej 100 km.
2.
Ograniczeń dotyczących najmniejszej odległości przewozu nie stosuje się do marszrut nadawanych na stacjach kolei dojazdowych.
§  35.
1.
Na 10 dni przed rozpoczęciem miesiąca klient informuje kolej o zamierzonym nadaniu marszruty, określając rodzaj towaru, stacje nadania i przeznaczenia lub rozwiązania marszruty oraz ogólną masę rzeczy przeznaczonych do przewozu. Propozycje dotyczące przesyłek węgla i zbóż zgłasza się najpóźniej na 5 dni przed rozpoczęciem miesiąca.
2.
Kolej zawiadamia klienta o możliwości realizacji przewozów marszrutowych wskazanych w informacji.
3.
Stacja nadania sporządza wspólnie z nadawcą terminarz ładowania pociągów marszrutowych.
4.
Nadawca jest obowiązany:
1)
organizować w pierwszej kolejności bezpośrednie marszruty nadawcze,
2)
organizować w drugiej kolejności marszruty pośrednie, zgodnie z planem zestawienia pociągów towarowych, podanym przez kolej,
3)
z pozostałych przesyłek organizować marszruty stopniowane:
a)
w pierwszej kolejności z wagonów załadowanych na jednej stacji w kilku punktach ładunkowych,
b)
w drugiej kolejności z wagonów załadowanych na kilku stacjach jednego odcinka z przesyłek przeznaczonych do jednej stacji wyładowania - dla jednego lub kilku odbiorców,
c)
w dalszej kolejności z wagonów przeznaczonych do kilku stacji jednej lub kilku relacji, ciążących do stacji rozwiązania marszruty,
4)
w razie braku przesyłek do organizowania marszruty stopniowanej z wagonów załadowanych na stacji jednego odcinka - organizować marszruty stopniowane z wagonów załadowanych na stacjach kilku odcinków, położonych na drodze przebiegu marszruty,
5)
zestawiać marszruty, uwzględniając w pierwszej kolejności jak największe odległości przebiegu.
§  36.
1.
Kolej jest obowiązana podstawiać próżne składy wagonów z odpowiednią liczbą wagonów z hamulcami, uwzględniając przy tym wagony z hamulcami znajdujące się w dyspozycji nadawcy.
2.
Jeżeli dla wagonów podstawionych z opóźnieniem w stosunku do planu obsługi bocznicy pozostaje do końca doby sprawozdawczej pełny termin przewidziany na załadowanie, to opóźnienie w podstawieniu wagonów nie zwalnia nadawcy od obowiązku załadowania marszruty. Obowiązek ten istnieje również, jeżeli przy załadunku marszrut w poszczególnych zmianach pracy danej doby liczba wagonów podstawionych nadawcy w poszczególnych obsługach pokryje przeciętne zapotrzebowanie każdej godziny danej zmiany pracy.
§  37.
1.
Załadowana marszruta nadawcza powinna być zdana kolei:
1)
na torach ogólnego użytku oraz na bocznicach obsługiwanych przez kolej - w takiej liczbie wagonów i w takim ich zestawieniu, w jakim skład wagonów był podstawiony przez kolej,
2)
w punkcie zdawczo-odbiorczym bocznicy obsługiwanej przez posiadacza bocznicy - w pełnym składzie zestawionym zgodnie z przepisami ruchu oraz z planem zestawienia pociągów towarowych podanym przez kolej.
2.
W razie konieczności załadowania marszruty na bocznicy częściami, w umowie o korzystaniu z bocznicy (umowie bocznicowej) powinny być określone:
1)
liczba grup wagonów,
2)
liczba wagonów w grupach,
3)
norma czasu na załadowanie każdej grupy,
4)
czas potrzebny na zabranie załadowanych wagonów,
5)
czas potrzebny na podstawienie następnej grupy próżnych wagonów do załadowania marszruty.
§  38.
Termin przewozu przesyłek węgla eksportowanego, wysyłanego w marszrutach do portów Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście, skraca się o 15%.
§  39.
Niedopełnienie warunków przepisanych dla marszruty kolej stwierdza protokolarnie z udziałem nadawcy.
§  40.
Zmiana umowy przewozu nie może powodować rozdzielenia składu marszruty.

Przewozy wahadłowe.

§  41.
1.
Przewozem wahadłowym jest przewóz przesyłek w zwartym składzie wagonów od nadawcy do odbiorcy, odpowiadającym przepisanej normie, oraz zwrot tego składu wagonów do stacji ponownego załadowania.
2.
Zmiana zestawienia wagonów w zwracanym składzie wahadłowym wymaga zgody kolei.
§  42.
Jeżeli nie uzgodniono inaczej, nadawca wystawia oddzielne listy przewozowe na rzeczy załadowane do poszczególnych wagonów.
§  43.
1.
Termin wykonania czynności ładunkowych uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem nadawca lub odbiorca wykona czynności ładunkowe i przekaże kolei cały zwarty skład wagonów należycie przygotowany do ruchu.
2.
Jeżeli nadawca lub odbiorca nie dotrzyma warunków określonych w ust. 1, termin uważa się za przekroczony w stosunku do wszystkich wagonów należących do zwartego składu wahadłowego.
§  44.
Do przewozów wahadłowych stosuje się odpowiednio § 31 ust. 3 i § 40.

Rozdział  8

Przepis końcowy.

§  45.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

(pominięty)

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1985.56.292

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki przewozu przesyłek towarowych koleją.
Data aktu: 13/11/1985
Data ogłoszenia: 20/12/1985
Data wejścia w życie: 20/12/1985