Ratyfikacja przez Polską Rzeczpospolitą Ludową Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r.

OŚWIADCZENIE RZĄDOWE
z dnia 31 maja 1985 r.
w sprawie ratyfikacji przez Polską Rzeczpospolitą Ludową Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r.

Podaje się niniejszym do wiadomości, że zgodnie z artykułem 22 § 2 Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r., został złożony Rządowi Szwajcarskiemu dnia 7 stycznia 1985 r. dokument ratyfikacyjny Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej do powyższej konwencji. Dokument ten zawiera następujące zastrzeżenia:
"
1)
Polska Rzeczpospolita Ludowa oświadcza na podstawie artykułu 12 § 3 konwencji, że nie będzie stosować postanowień zawartych w § 1 i 2 tego artykułu.
2)
Polska Rzeczpospolita Ludowa oświadcza na mocy artykułu 3 § 1 Przepisów ujednoliconych CIV, że nie będzie stosować wszystkich postanowień dotyczących odpowiedzialności kolei za śmierć i zranienie podróżnych, jeżeli wypadek nastąpi na terytorium PRL, a podróżny jest obywatelem polskim lub ma w PRL miejsce stałego pobytu".

Jednocześnie podaje się do wiadomości, że następujące państwa stały się stronami powyższej konwencji, która weszła w życie dnia 1 maja 1985 r., składając dokumenty ratyfikacyjne, akceptacji, zatwierdzenia lub przystąpienia w niżej podanych datach:

Dania 1981-06-18

z następującym zastrzeżeniem:

"Dania zastrzega sobie, na mocy postanowień artykułu 3 Przepisów ujednoliconych CIV, prawo niestosowania niniejszej konwencji w stosunku do podróżnych będących ofiarami wypadków mających miejsce na terytorium Danii, jeżeli podróżni ci są obywatelami Danii lub mają w Danii miejsce stałego pobytu".

Niemiecka Republika Demokratyczna 1981-11-05

z następującymi zastrzeżeniami:

"Niemiecka Republika Demokratyczna oświadcza, na podstawie artykułu 12 § 3 konwencji, że nie uważa się za związaną artykułem 12 § 1 konwencji, zgodnie z którym sprawy sporne pomiędzy państwami członkowskimi, wynikające z interpretacji lub ze stosowania tej konwencji, mogą być na żądanie jednej ze Stron wniesione przed trybunał arbitrażowy.

Niemiecka Republika Demokratyczna oświadcza, że zgodnie z artykułem 3 § 1 załącznika A do konwencji nie będzie stosować postanowień dotyczących odpowiedzialności kolei za śmierć i zranienie podróżnych, jeżeli wypadek nastąpi na terytorium Niemieckiej Republiki Demokratycznej, a podróżny jest obywatelem Niemieckiej Republiki Demokratycznej lub ma w Niemieckiej Republice Demokratycznej miejsce stałego pobytu".

Węgierska Republika Ludowa 1982-01-14

Holandia

za Królestwo w Europie 1982-01-15

Hiszpania 1982-01-15

Ludowa Republika Bułgarii 1982-07-15

z następującymi zastrzeżeniami:

"Zgodnie z postanowieniami artykułu 12 § 3 konwencji Ludowa Republika Bułgarii nie będzie stosować postanowień art. 12 § 1. Zgodnie z postanowieniami artykułu 3 § 1 Przepisów ujednoliconych CIV Ludowa Republika Bułgarii zastrzega sobie prawo niestosowania w stosunku do podróżnych będących ofiarami wypadków mających miejsce na jej terytorium wszystkich postanowień dotyczących odpowiedzialności kolei za śmierć lub zranienie podróżnych, jeżeli podróżni są obywatelami Ludowej Republiki Bułgarii albo mają w Ludowej Republice Bułgarii miejsce stałego pobytu".

Socjalistyczna Federacyjna Republika Jugosławii 1982-08-02

Francja 1982-09-03

Czechosłowacka Republika Socjalistyczna 1983-01-28

z następującym zastrzeżeniem:

"Zgodnie z artykułem 12 § 3 konwencji i zgodnie z artykułem 3 § 1 załącznika A do Przepisów ujednoliconych CIV Czechosłowacka Republika Socjalistyczna nie będzie stosować artykułu 12 § 1 konwencji i wszystkich postanowień dotyczących odpowiedzialności kolei za śmierć lub zranienie podróżnych, jeżeli są oni obywatelami Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej lub mają w Czechosłowackiej Republice Socjalistycznej miejsce stałego pobytu i wypadek miał miejsce na terytorium Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej".

Austria 1983-03-08

z następującym zastrzeżeniem:

"Austria zastrzega sobie prawo, zgodnie z § 1 artykułu 3 załącznika A do konwencji, niestosowania postanowień dotyczących odpowiedzialności cywilnej kolei za śmierć lub zranienie podróżnych, jeżeli wypadek nastąpił na terytorium Austrii, a podróżny jest obywatelem Austrii lub ma w Austrii miejsce stałego pobytu".

Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii 1983-05-10

Belgia 1983-06-02

Socjalistyczna Republika Rumunii 1983-06-14

z następującymi zastrzeżeniami:

"

1)
Socjalistyczna Republika Rumunii oświadcza, że nie uważa się za związaną postanowieniami artykułu 12 § 1 konwencji, zgodnie z którymi sprawy sporne pomiędzy państwami członkowskimi, wynikające z interpretacji lub ze stosowania tej konwencji, mogą być na żądanie jednej ze Stron wniesione przed trybunał arbitrażowy. Socjalistyczna Republika Rumunii uważa, że takie sprawy sporne mogą być wniesione przed trybunał arbitrażowy tylko za zgodą wszystkich stron w sporze, dla każdej sprawy spornej oddzielnie.
2.
Socjalistyczna Republika Rumunii oświadcza, że nie uważa się za związaną postanowieniami Przepisów ujednoliconych do Umowy o międzynarodowym przewozie kolejami osób i bagażu, dotyczącymi odpowiedzialności kolei za śmierć i zranienie podróżnych, jeżeli wypadek ten nastąpił na terytorium Socjalistycznej Republiki Rumunii, a podróżny jest obywatelem Socjalistycznej Republiki Rumunii lub ma w Socjalistycznej Republice Rumunii miejsce stałego pobytu".

Luksemburg 1983-07-27

Szwajcaria 1983-11-08

Liban 1983-12-01

Ludowa Socjalistyczna Republika Albanii 1984-06-01

z następującym zastrzeżeniem:

"Ludowa Socjalistyczna Republika Albanii oświadcza, że do wniesienia sprawy spornej przed trybunał arbitrażowy jest konieczna w każdym wypadku zgoda wszystkich Stron w sporze".

i z następującym oświadczeniem:

a)
linie kolejowe Ludowej Socjalistycznej Republiki Albanii otwarte są tylko dla międzynarodowego przewozu towarów,
b)
przystąpienie Ludowej Socjalistycznej Republiki Albanii będzie skuteczne po włączeniu albańskich linii kolejowych do międzynarodowej sieci kolejowej".

Tunezja 1984-07-02

Finlandia 1984-08-15

z następującym zastrzeżeniem:

"Zgodnie z artykułem 3 załącznika A do konwencji Finlandia zastrzega sobie prawo niestosowania w odniesieniu do ofiar wypadku mającego miejsce na jej terytorium wszystkich postanowień dotyczących odpowiedzialności kolei za śmierć i zranienie podróżnych, jeżeli są oni obywatelami Finlandii lub mają w Finlandii miejsce stałego pobytu".

Irak 1984-11-08

z następującym zastrzeżeniem:

"Irak nie uważa się za związany artykułem 12 § 1 konwencji, przewidującym, że sprawy sporne pomiędzy państwami członkowskimi, wynikające z interpretacji lub ze stosowania konwencji, mogą być na żądanie jednej ze stron wniesione przed trybunał arbitrażowy. Takie sprawy mogą być wniesione przed trybunał arbitrażowy tylko za zgodą stron w sporze i dla każdego przypadku oddzielnie. Nie wszystkie postanowienia konwencji dotyczące odpowiedzialności kolei odnoszą się do podróżnych posiadających obywatelstwo Iraku lub obywateli innych państw, mających miejsce stałego pobytu w Iraku, w razie ich śmierci lub zranienia, jeżeli wypadek miał miejsce na terytorium Iraku".

Norwegia 1984-09-12

Liechtenstein 1985-01-30

Republika Federalna Niemiec 1985-02-27

Włochy 1985-03-01

Szwecja 1985-03-25

z następującym zastrzeżeniem:

"Szwecja oświadcza, na podstawie artykułu 3 § 1 Przepisów ujednoliconych CIV, że nie będzie stosować wszystkich postanowień dotyczących odpowiedzialności kolei za śmierć i zranienie podróżnych, jeżeli wypadek miał miejsce na terytorium Szwecji, a podróżni są obywatelami Szwecji lub mają w Szwecji miejsce stałego pobytu".

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1985.34.159

Rodzaj: Oświadczenie rządowe
Tytuł: Ratyfikacja przez Polską Rzeczpospolitą Ludową Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r.
Data aktu: 31/05/1985
Data ogłoszenia: 09/08/1985
Data wejścia w życie: 09/08/1985