Taryfy składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 3 maja 1985 r.
w sprawie taryf składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne.

Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 20 września 1984 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. Nr 45, poz. 242) zarządza się, co następuje:
§  1.
Składka za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych zarejestrowanych w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (PRL), zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne - przy wyjeździe za granicę na terytoria państw, w których uznawane są polskie dowody ubezpieczenia - ustalana jest w zależności od państwa, do którego pojazd mechaniczny wjeżdża lub przez którego terytorium zamierza przejeżdżać, grupy taryfowej pojazdu mechanicznego oraz okresu ubezpieczenia.
§  2.
Składka za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne jest opłacana przed wyjazdem za granicę Towarzystwu Ubezpieczeń i Reasekuracji "WARTA" Spółka Akcyjna - zwanemu dalej TUiR "WARTA" - za cały okres pozostawania pojazdu mechanicznego za granicą.
§  3.
1.
Ustala się taryfy składek:
1)
za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne przy wyjeździe na terytoria europejskich państw członków Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej - stanowiąca załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2)
za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne przy wyjeździe na terytoria państw europejskich nie będących członkami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej oraz na terytoria Iranu, Maroka i Tunezji - stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2.
Składkę za ubezpieczenia pojazdów mechanicznych nie wymienionych w taryfie ustala TUiR "WARTA" przyjmując za podstawę najbardziej zbliżoną dla typu i rodzaju pojazdu pozycję taryfy składek.
§  4.
1.
Przy wyjeździe za granicę na terytoria państw europejskich nie będących członkami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej oraz na terytoria Iranu, Maroka i Tunezji składka jest opłacana w złotych przed wyjazdem z PRL za okres nie dłuższy niż trzy miesiące.
2.
Za okres dłuższy niż trzy miesiące pozostawania pojazdu na terytoriach państw, o których mowa w ust. 1, składka jest opłacana w walucie obcej uznawanej przez Narodowy Bank Polski za wymienialną.
3.
Wysokość składki w walucie obcej, o której mowa w ust. 2, ustala się według taryfy składek stanowiącej załącznik nr 2 do rozporządzenia, przeliczając właściwą składkę na walutę obcą według kursu walut obcych w złotych, ustalonego przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego, obowiązującego w dniu opłacania składki.
4.
W uzasadnionych wypadkach losowych TUiR "WARTA" może wyrazić zgodę na opłacenie składki w złotych za okres pozostawania pojazdu mechanicznego na terytoriach państw, o których mowa w ust. 1, przekraczający trzy miesiące, nie więcej jednak niż za okres dalszych trzech miesięcy.
5.
Przepis ust. 2 nie dotyczy:
1)
posiadaczy pojazdów mechanicznych będących jednostkami gospodarki uspołecznionej,
2)
właścicieli pojazdów mechanicznych pobierających stypendia za granicą, delegowanych na przeszkolenia i praktyki zawodowe, studia i praktyki studenckie, którzy opłacają składkę w złotych za okres ustalony w kontrakcie lub umowie międzynarodowej.
§  5.
1.
Inwalidzi, którzy są właścicielami pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne, używanych do celów niezarobkowych, opłacają składkę obniżoną o 50%.
2.
Za uprawnionych do uzyskania obniżki składek uważa się:
1)
inwalidów I i II grupy,
2)
inwalidów III grupy ze schorzeniami (uszkodzeniami) kończyn, którzy zgodnie z orzeczeniem zakładu społecznej służby zdrowia, upoważnionego do badań lekarskich kierowców i kandydatów na kierowców, mogą kierować pojazdem mechanicznym,
3)
inwalidów, którym zostały przydzielone pojazdy mechaniczne przez właściwy organ administracji państwowej,
4)
inwalidów wojennych i wojskowych, inwalidów członków Związku Bojowników o Wolność i Demokrację oraz inwalidów kombatantów - niezależnie od źródeł nabycia przez nich pojazdu mechanicznego.
3.
Właściciele pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne, używanych do celów niezarobkowych, przy wyjazdach na terytorium Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej lub Niemieckiej Republiki Demokratycznej opłacają za roczny okres ubezpieczenia składkę obniżoną o 50%, jeżeli:
1)
użytkują grunty rolne, łąki i lasy w pasie przygranicznym tych państw,
2)
są zatrudnieni zawodowo w pasie przygranicznym tych państw i dojeżdżają swoimi pojazdami mechanicznymi do pracy, a nie są czasowo zameldowani za granicą,
3)
ich osoby bliskie zamieszkują w pasie przygranicznym tych państw.
4.
Właścicielowi pojazdu mechanicznego przysługuje tylko jedna z obniżek, o których mowa w ust. 1 i 3.
5.
Obniżoną o 20% składkę za roczny okres ubezpieczenia opłacają posiadacze pojazdów mechanicznych będący jednostkami gospodarki uspołecznionej.
§  6.
1.
Składka za ubezpieczenia może być jednorazowo opłacona za okres nie dłuższy niż jeden rok, licząc od dnia wpisanego do dowodu ubezpieczenia.
2.
Jeżeli składka została opłacona za okres krótszy niż pozostawanie pojazdu mechanicznego za granicą, przedłużenie ubezpieczenia następuje po opłaceniu dodatkowej składki za faktyczny okres pozostawania pojazdu za granicą, z zachowaniem przepisów § 4.
§  7.
1.
Jeżeli składka została opłacona TUiR "WARTA" za okres krótszy niż pozostawanie pojazdu mechanicznego za granicą, a posiadacz pojazdu za przedłużony okres pozostawania pojazdu za granicą opłaci składkę za obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne odpowiedzialności cywilnej (OC) w zagranicznym towarzystwie (zakładzie) ubezpieczeń, posiadacz pojazdu jest zwolniony od opłacenia za ten sam okres składki TUiR "WARTA" za ubezpieczenie ustawowe komunikacyjne OC.
2.
Posiadacz pojazdu mechanicznego, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do opłacenia TUiR "WARTA" składki za ubezpieczenie ustawowe następstw nieszczęśliwych wypadków (NW) oraz ubezpieczenie ustawowe autocasco (AC) za przedłużony okres pozostawania pojazdu za granicą.
3.
Wysokość składki, o której mowa w ust. 2, wynosi 60% wysokości składki, jaką posiadacz pojazdu byłby obowiązany opłacić TUiR "WARTA" za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne (OC, NW, AC) za przedłużony okres pozostawania pojazdu za granicą, za który opłacił składkę za obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne OC w zagranicznym towarzystwie (zakładzie) ubezpieczeń, z zachowaniem przepisów § 4.
§  8.
1.
Zwrot składki za całkowicie nie wykorzystany okres ubezpieczenia przysługuje wówczas, gdy dowód ubezpieczenia zostanie zwrócony przed terminem rozpoczęcia ochrony ubezpieczeniowej osobiście lub listem poleconym; w tym ostatnim przypadku decyduje data stempla pocztowego.
2.
Zwrot składki za częściowo nie wykorzystany okres ubezpieczenia przysługuje wyłącznie przy ubezpieczeniu obejmującym okres ubezpieczenia powyżej jednego miesiąca.
3.
Każdy rozpoczęty miesiąc uważa się za pełny.
4.
Zwrot składki następuje w walucie opłacenia składki, po pobraniu kosztów administracyjnych w wysokości 100 złotych.
§  9.
Składka za częściowo nie wykorzystany okres ubezpieczenia nie podlega zwrotowi, jeżeli:
1)
poszkodowanemu lub ubezpieczonemu przysługuje świadczenie lub odszkodowanie z tego ubezpieczenia,
2)
składka pobrana zgodnie z § 5 ust. 3 i 5 jest niższa od składki ustalonej w taryfie za wykorzystany okres ubezpieczenia bez obniżki.
§  10.
Jeżeli pojazd mechaniczny pozostaje za granicą po upływie okresu ubezpieczenia na skutek wypadku objętego ubezpieczeniem i zostanie przetransportowany do kraju, posiadacz pojazdu mechanicznego nie jest obowiązany do opłacenia dodatkowej składki za ten okres.
§  11.
Taryfę składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych należących do jednostek gospodarki uspołecznionej, posiadających zezwolenie na wykonywanie przewozów międzynarodowych pojazdami samochodowymi, określają odrębne przepisy.
§  12.
Jeżeli składka za ubezpieczenia została opłacona przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, nie pobiera się składki uzupełniającej za okresy ubezpieczenia przypadające po tej dacie.
§  13.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 11 czerwca 1982 r. w sprawie taryf składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym (Monitor Polski Nr 16, poz. 128 i Nr 32, poz. 280).
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  1 TARYFA SKŁADEK ZA UBEZPIECZENIA USTAWOWE KOMUNIKACYJNE PRZY WYJEŹDZIE NA TERYTORIA EUROPEJSKICH PAŃSTW CZŁONKÓW RADY WZAJEMNEJ POMOCY GOSPODARCZEJ

Pozycja Grupy pojazdów według rodzajów Składka w złotych w zależności od okresu ubezpieczenia
taryfy pojazdów i pojemności skokowej silnika w cm3 do 3 dni do 7 dni do 15 dni do 1 miesiąca każdy następny miesiąc 1 rok
1 2 3 4 5 6 7 8
1 Samochody osobowe do 900 cm3 oraz osobowe o napędzie elektrycznym1) A 950 1.680 2.520 3.360 1.680 16.800
B 1.100 2.780 4.170 5.560 2.780 27.800
2 Samochody osobowe powyżej 900 do 1.250 cm3 A 950 1.840 2.760 3.680 1.840 18.400
B 1.100 2.960 4.440 5.920 2.960 29.600
3 Samochody osobowe powyżej 1.250 do 1.500 cm3 A 950 1.950 2.920 3.900 1.950 19.500
B 1.100 3.520 5.280 7.040 3.520 35.200
4 Samochody osobowe powyżej 1.500 cm3 2) A 950 2.720 4.080 5.440 2.720 27.200
B 1.100 4.700 7.050 9.400 4.700 47.000
5 Przyczepy kempingowe A 480 830 1.240 1.660 830 8.300
B 560 1.340 2.010 2.680 1.340 13.400
6 Motorowery, motocykle do 200 cm3, przyczepy lekkie o ładowności do 400 kg 360 420 630 840 420 4.200
7 Motocykle powyżej 200 cm3, motocykle z wózkami, trójkołowe pojazdy samochodowe 480 710 1.060 1.420 710 7.100
8 Autobusy do 20 miejsc siedzących i przyczepy autobusowe 2.900 4.160 6.240 8.320 4.160 41.600
9 Autobusy ponad 20 miejsc siedzących 3.900 5.580 8.370 11.160 5.580 55.800
10 Samochody ciężarowe o ładowności do 2,0 t i ciągniki rolnicze 1.600 2.360 3.540 4.720 2.360 23.600
11 Samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2,0 t, ciągniki siodłowe i balastowe 2.400 3.350 5.020 6.700 3.350 33.500
12 Samochody specjalne 3.100 4.450 6.670 8.900 4.450 44.500
13 Przyczepy i naczepy ciężarowe 1.000 1.380 2.070 2.760 1.380 13.800
Objaśnienia:

1) Za samochody, o których mowa w poz. 1-4, uważa się również samochody ciężarowo–osobowe; w odniesieniu do samochodów z silnikiem typu rotacyjnego przyjmuje się faktyczną pojemność pomnożoną przez dwa.

2) Z wyjątkiem samochodów marki Warszawa, a także z silnikiem o pojemności skokowej do 1.600 cm3, FSO 125p i Polonez, dla których składkę ustala się według 3 pozycji taryfy.

A - Dotyczy samochodów osobowych oraz przyczep kempingowych i innych, produkowanych w państwach członkowskich RWPG. Do samochodów produkowanych w państwach członkowskich RWPG zalicza się również samochody marek zagranicznych, montowane w Polsce.

B - Dotyczy samochodów osobowych oraz przyczep kempingowych produkowanych w innych państwach.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  2 TARYFA SKŁADEK ZA UBEZPIECZENIA USTAWOWE KOMUNIKACYJNE PRZY WYJEŹDZIE NA TERYTORIA PAŃSTW EUROPEJSKICH NIE BĘDĄCYCH CZŁONKAMI RADY WZAJEMNEJ POMOCY GOSPODARCZEJ ORAZ NA TERYTORIA IRANU, IRAKU, MAROKA I TUNEZJI

Pozycja Grupy pojazdów według rodzajów Składka w złotych w zależności od okresu ubezpieczenia
taryfy pojazdów i pojemności skokowej silnika w cm3 do 7 dni do 15 dni do 1 miesiąca każdy następny miesiąc 1 rok
1 2 3 4 5 6 7
1 Samochody osobowe do 900 cm3 oraz osobowe o napędzie elektrycznym1) A 6.000 9.000 12.000 6.000 60.000
B 9.180 13.770 18.360 9.180 91.800
2 Samochody osobowe powyżej 900 cm3 do 1.250 cm3 A 6.370 9.550 12.740 6.370 63.700
B 9.720 14.580 19.440 9.720 97.200
3 Samochody osobowe powyżej 1.250 do 1.500 cm3 A 7.100 10.650 14.200 7.100 71.000
B 11.670 17.500 23.340 11.670 116.700
4 Samochody osobowe powyżej 1.500 cm3 2) A 8.970 13.450 17.940 8.970 89.700
B 14.580 21.870 29.160 14.580 145.800
5 Przyczepy kempingowe A 3.020 4.530 6.040 3.020 30.200
B 4.860 7.290 9.720 4.860 48.600
6 Motorowery, motocykle do 200 cm3, przyczepy lekkie o ładowności do 400 kg 1.480 2.220 2.960 1.480 14.800
7 Motocykle powyżej 200 cm3, motocykle z wózkami, trójkołowe pojazdy samochodowe 2.390 3.580 4.780 2.390 23.900
8 Autobusy do 20 miejsc siedzących i przyczepy autobusowe 15.130 22.690 30.260 15.130 151.300
9 Autobusy ponad 20 miejsc siedzących 20.200 30.300 40.400 20.200 202.000
10 Samochody ciężarowe o ładowności do 2,0 t i ciągniki rolnicze 8.240 12.360 16.480 8.240 82.400
11 Samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2,0 t, ciągniki siodłowe i balastowe 11.990 17.980 23.980 11.990 119.900
12 Samochody specjalne 15.730 23.590 31.460 15.730 157.300
13 Przyczepy i naczepy ciężarowe 4.890 7.330 9.780 4.890 48.900
Objaśnienia:

1) Za samochody, o których mowa w poz. 1-4, uważa się również samochody cieżarowo–osobowe; w odniesieniu do samochodów z silnikiem typu rotacyjnego przyjmuje się faktyczną pojemność pomnożoną przez dwa.

2) Z wyjątkiem samochodów marki Warszawa, a także z silnikiem o pojemności skokowej do 1.600 cm3, FSO 125 p i Polonez, dla których składkę ustala się według 3 pozycji taryfy.

A - Dotyczy samochodów osobowych oraz przyczep kempingowych i innych, produkowanych w państwach członkowskich RWPG. Do samochodów produkowanych w państwach członkowskich RWPG zalicza się również samochody marek zagranicznych, montowane w Polsce.

B - Dotyczy samochodów osobowych oraz przyczep kempingowych produkowanych w innych państwach.

1 Załącznik nr 1:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 27 maja 1987 r. (Dz.U.87.18.111) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1987 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 15 czerwca 1988 r. (Dz.U.88.21.150) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1988 r.

2 Załącznik nr 2:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 27 maja 1987 r. (Dz.U.87.18.111) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1987 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 15 czerwca 1988 r. (Dz.U.88.21.150) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1988 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1985.24.104

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Taryfy składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne.
Data aktu: 03/05/1985
Data ogłoszenia: 27/05/1985
Data wejścia w życie: 27/05/1985