Niektóre prawa i obowiązki urzędników administracji celnej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 stycznia 1983 r.
w sprawie niektórych praw i obowiązków urzędników administracji celnej. *

Na podstawie art. 2 pkt 1, art. 4 ust. 3, art. 26 ust. 2 i art. 47 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie stosuje się do urzędników administracji celnej, zwanych dalej "funkcjonariuszami celnymi".
2.
Funkcjonariuszami celnymi są osoby zatrudnione w urzędach celnych na następujących stanowiskach pracy:
1)
dyrektora urzędu,
2)
zastępcy dyrektora urzędu,
3)
głównego inspektora urzędu,
4)
głównego księgowego,
5)
naczelnika oddziału, działu, radcy prawnego,
6)
dyspozytora,
7)
eksperta celnego,
8)
kierownika zmiany, posterunku, referatu,
9)
inspektora celnego,
10)
starszego kontrolera celnego,
11)
kontrolera celnego,
12)
młodszego kontrolera celnego,
13)
referenta,
14)
maszynistki,
3.
Funkcjonariuszami celnymi są również urzędnicy państwowi zatrudnieni w Głównym Urzędzie Ceł.
§  2.
Funkcjonariuszem celnym może być osoba, która spełnia wymagania określone w art. 3 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214), zwanej dalej "ustawą" i nie była karana za przestępstwo umyślne.
§  3.
1.
Funkcjonariuszem celnym mianowanym może być osoba, która:
1)
spełnia warunki określone w § 2,
2)
zna co najmniej jeden język obcy, w zakresie umożliwiającym wykonywanie obowiązków służbowych,
3)
odbyła służbę przygotowawczą i uzyskała pozytywną ocenę kwalifikacyjną, o której mowa w § 5 ust. 1.
2.
Prezes Głównego Urzędu Ceł może w uzasadnionych wypadkach odstąpić od wymagań określonych w ust. 1 pkt 2 i 3.
§  4.
1.
Stosunek pracy z funkcjonariuszami celnymi z zastrzeżeniem § 5, nawiązuje się na podstawie mianowania przez kierownika organu administracji celnej zatrudniającego pracownika.
2.
Dyrektorów urzędów celnych oraz ich zastępców mianuje Prezes Głównego Urzędu Ceł. Może on zastrzec do swojej właściwości mianowanie funkcjonariuszy na inne stanowiska w urzędach celnych.
§  5.
1.
Mianowanie funkcjonariusza celnego jest poprzedzone zatrudnieniem w administracji celnej w służbie przygotowawczej. Służba przygotowawcza trwa 3 lata i jest zakończona oceną kwalifikacyjną, dokonywaną przez kierownika organu administracji celnej zatrudniającego pracownika.
2.
W okresie służby przygotowawczej funkcjonariusz celny jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas określony.
3.
W okresie służby przygotowawczej funkcjonariusz celny jest obowiązany:
1)
odbyć przeszkolenie praktyczne,
2)
odbyć zasadniczy kurs celny zakończony egzaminem kwalifikacyjnym,
3)
potwierdzić egzaminem znajomość języka obcego w zakresie umożliwiającym wykonywanie obowiązków służbowych.
4.
W okresie służby przygotowawczej funkcjonariusz celny podlega ocenom okresowym co 6 miesięcy.
5.
Służba przygotowawcza przebiega zgodnie z programem ustalonym przez Prezesa Głównego Urzędu Ceł.
6.
Do funkcjonariuszy celnych nie stosuje się przepisów o aplikacji administracyjnej określonej w ustawie.
§  6.
Niezależnie od obowiązków określonych w art. 17 ustawy funkcjonariusz celny jest obowiązany:
1)
współdziałać z właściwymi organami w zapewnieniu bezpieczeństwa i obronności Państwa stosownie do zakresu zadań administracji celnej, a w szczególności zapobiegać naruszeniu tajemnicy państwowej i służbowej,
2)
współdziałać z innymi służbami przy wykonywaniu kontroli celnej i granicznej dewizowej, a w zakresie uregulowanym umowami międzynarodowymi - z organami celnymi innych państw.
§  7.
1.
Czas pracy funkcjonariuszy celnych może być przedłużony w poszczególnych dniach do 12 godzin na dobę, z tym że w okresie jednego miesiąca czas ten nie może przekraczać liczby godzin wynikającej z tygodniowej normy czasu pracy, ustalonej w ustawie.
2.
Praca w granicach norm, o których mowa w ust. 1, nie jest pracą w godzinach nadliczbowych.
3.
Kierownik organu administracji celnej może, jeżeli wymaga tego dobro służby, zarządzić wykonywanie pracy w systemie zmianowym.
§  8.
1.
Funkcjonariusz celny jest obowiązany wykonywać obowiązki służbowe w umundurowaniu. Kierownik organu administracji celnej może zwolnić funkcjonariusza celnego od wykonywania obowiązków służbowych w umundurowaniu.
2.
Zasady przydziału i wzory umundurowania funkcjonariuszy celnych określają odrębne przepisy.
§  9.
Minister Handlu Zagranicznego w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określa wymagany stan zdrowia funkcjonariuszy celnych.
§  10.
1.
Jeżeli wymagają tego potrzeby służbowe, funkcjonariuszowi celnemu można zlecić na okres do 6 miesięcy w roku kalendarzowym wykonywanie innej pracy niż określone w akcie mianowania lub w umowie o pracę, zgodnej z jego kwalifikacjami.
2.
Funkcjonariusza celnego mianowanego można, gdy wymagają tego ważne względy służbowe, przenieść na stałe na takie samo lub równorzędne stanowisko do innego urzędu w tej samej lub innej miejscowości.
3.
Funkcjonariusza celnego mianowanego można, gdy wymagają tego potrzeby służbowe, przenieść czasowo na okres do 6 miesięcy w ciągu roku kalendarzowego do innego urzędu w tej samej lub innej miejscowości.
4.
W okresie zlecenia innych czynności oraz przeniesienia czasowego funkcjonariuszowi celnemu przysługuje wynagrodzenie stosownie do wykonywanej pracy, lecz nie niższe od dotychczas otrzymywanego.
5.
Nie można bez zgody zainteresowanego przenieść do urzędu mającego siedzibę w innej miejscowości kobiety w ciąży oraz funkcjonariusza sprawującego opiekę nad dzieckiem w wieku do lat 14, a także w wypadkach gdy stoją temu na przeszkodzie ważne względy osobiste lub rodzinne funkcjonariusza.
6.
Przeniesienie na stałe funkcjonariusza do innej miejscowości wymaga zapewnienia mu mieszkania odpowiedniego do jego stanu rodzinnego. Inne świadczenia przysługujące z tutułu przeniesienia określają odrębne przepisy.
7.
Przeniesień, o których mowa w ust. 2 i 3, dokonuje Prezes Głównego Urzędu Ceł.
§  11.
1.
Stosunek pracy z funkcjonariuszem celnym mianowanym poza wypadkami określonymi w ustawie może być rozwiązany za zgodą Prezesa Głównego Urzędu Ceł z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, gdy wymagają tego ważne względy służbowe.
2.
W okresie wypowiedzenia funkcjonariusz celny może być zwolniony od obowiązku wykonywania pracy.
3.
Funkcjonariuszowi celnemu, z którym rozwiązano stosunek pracy w trybie określonym w ust. 1, należy udzielić pomocy w uzyskaniu innej pracy.
§  12.
W razie odmowy objęcia stanowiska, na które funkcjonariusz został przeniesiony w trybie określonym w § 10 ust. 2, stosunek pracy z funkcjonariuszem celnym mianowanym rozwiązuje się z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia.
§  13.
1.
Funkcjonariuszom celnym mianowanym, z którymi rozwiązano stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę inwalidzką oraz z przyczyn określonych w § 11 ust. 1 i § 12, przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym, pobieranego na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym. Odprawa ulega zwiększeniu o 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym za każdy dalszy pełny rok pracy ponad 5 lat nieprzerwanej pracy w organach administracji celnej, aż do wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia wraz z dodatkami o charakterze stałym. Okres pracy przekraczający 6 miesięcy liczy się jako pełny rok.
2.
Na wniosek funkcjonariusza celnego mianowanego, przechodzącego na emeryturę lub rentę inwalidzką, jednorazową odprawę wypłaca się w wysokości przewidzianej w art. 28 ustawy.
§  14.
1.
Funkcjonariuszom celnym i członkom ich rodzin przysługuje prawo przejazdu koleją na koszt organów administracji celnej raz w roku kalendarzowym do jednej z wybranych przez siebie miejscowości w kraju i z powrotem.
2.
Funkcjonariusz celny mianowany może otrzymać urlop zdrowotny. Urlopu zdrowotnego udziela Prezes Głównego Urzędu Ceł na podstawie skierowania na leczenie sanatoryjne, profilaktyczne lub uzdrowiskowe na okres ustalony w tym skierowaniu, nie przekraczający jednak 30 dni w danym roku kalendarzowym.
3.
Za członków rodziny uprawnionych do świadczeń określonych w ust. 1 uważa się małżonka oraz będące na utrzymaniu funkcjonariusza celnego dzieci własne, przysposobione, pasierbów i dzieci obce wzięte na wychowanie.
4.
Minister Handlu Zagranicznego określi zasady i warunki korzystania z uprawnień, o których mowa w ust. 1.
5.
Za czas urlopu zdrowotnego funkcjonariuszowi celnemu mianowanemu przysługuje wynagrodzenie obliczone jak za urlop wypoczynkowy.
§  15.
1.
Z dniem wejścia w życie rozporządzenia funkcjonariusze celni mianowani na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów, zajmujący stanowiska określone w § 1 ust. 2 i 3, stają się funkcjonariuszami celnymi mianowanymi w rozumieniu rozporządzenia.
2.
Z dniem wejścia w życie rozporządzenia stosunek pracy z funkcjonariuszami celnymi mianowanymi na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów, zajmującymi stanowiska inne niż wymienione w § 1 ust. 2 i 3 przekształca się w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas nie określony.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1983 r.
*Rozporządzenie utraciło częściowo podstawę prawną wskutek uchylenia art. 4 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U.82.31.214) przez art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 2 grudnia 1994 r. (Dz.U.94.136.704) zmieniającej tę ustawę z dniem 27 stycznia 1994 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024