Szczegółowy zakres działania Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 lipca 1975 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska.

Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 28 maja 1975 r. o utworzeniu urzędu Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska (Dz. U. Nr 16, poz. 90) zarządza się, co następuje:
§  1.
Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska jako naczelny organ administracji państwowej wykonuje zadania określone w ustawie z dnia 28 maja 1975 r. o utworzeniu urzędu Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska (Dz. U. Nr 16, poz. 90) oraz w innych ustawach.
§  2.
Do zakresu działania Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska należy:
1)
w dziedzinie organizacji i funkcjonowania terenowych organów administracji państwowej:
a)
przygotowywanie dla Rady Ministrów materiałów niezbędnych do wykonywania uprawnień w zakresie koordynacji działalności terenowych organów administracji państwowej, nadawania kierunku ich pracy oraz oceny działalności terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego,
b)
przygotowywanie dla Prezesa Rady Ministrów materiałów niezbędnych do wykonywania uprawnień w zakresie nadzoru nad terenowymi organami administracji państwowej, w szczególności dotyczących kierowania ich działalnością, wydawania zarządzeń w sprawie wykonania określonych zadań, rozstrzygania spraw spornych pomiędzy terenowymi organami administracji państwowej stopnia wojewódzkiego a ministrami lub kierownikami urzędów centralnych oraz występowanie z wnioskami i wyrażanie opinii w sprawach uchylania zarządzeń wspomnianych terenowych organów w wypadkach sprzeczności z prawem lub zasadniczą linią polityki Państwa,
c) 1
przedstawianie Prezesowi Rady Ministrów wniosków w sprawach ustalania liczby zastępców naczelników miast i dzielnic oraz określania miast (miast i gmin), w których w myśl obowiązujących przepisów mogą być powoływani zastępcy naczelników miast (miast i gmin),
d)
sprawowanie nadzoru nad bieżącą działalnością terenowych organów administracji państwowej oraz udzielanie im wytycznych i zaleceń w tym zakresie,
e)
udzielanie wytycznych w sprawie form organizacyjnych działalności terenowych organów administracji państwowej,
f)
zapewnienie warunków do należytego funkcjonowania terenowych organów administracji państwowej, kontrola stosowania przez nie zasad prawidłowej organizacji pracy i sprawnego załatwiania spraw obywateli,
g)
udzielanie wytycznych i wyjaśnień w sprawach organizacji i funkcjonowania urzędów terenowych organów administracji państwowej oraz jednostek im podporządkowanych,
h)
udzielanie terenowym organom administracji państwowej stopnia wojewódzkiego wytycznych w sprawie zakresu czynności wydziałów wchodzących w skład podległych im urzędów,
i)
bieżąca koordynacja działalności terenowych organów administracji państwowej, w szczególności przez stwarzanie warunków do realizacji wspólnych zadań i zawierania porozumień oraz kontrola realizacji tych porozumień,
j)
opiniowanie spraw związanych z uprawnieniami koordynacyjnymi terenowych organów administracji państwowej oraz współdziałanie w tym zakresie z ministrami i kierownikami urzędów centralnych,
k)
bieżąca kontrola realizacji planów społeczno-gospodarczego rozwoju województw, udzielanie doraźnej pomocy w zwalczaniu trudności i usuwaniu przeszkód w wykonywaniu konkretnych zadań i występowanie do właściwych organów z odpowiednimi wnioskami, a także opracowywanie ocen wykonywania planów i przedstawianie tych ocen Prezesowi Rady Ministrów,
l)
udzielanie pomocy w działalności terenowych organów administracji państwowej oraz podejmowanie czynności w celu upowszechnienia ich osiągnięć,
ł)
rozstrzyganie spraw spornych pomiędzy terenowymi organami administracji państwowej stopnia wojewódzkiego,
m)
ustalanie dla terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego ogólnych zasad realizacji zadań resortu, uchylanie lub zmiana - na zasadach określonych odrębnymi przepisami - decyzji wydanych przez te organy w sprawach indywidualnych, dokonywanie merytorycznej kontroli działalności biur organizacyjno-prawnych i kadr, wydziałów kontroli i instruktażu, wydziałów gospodarki terenowej i ochrony środowiska oraz wydziałów budżetowo-gospodarczych w urzędach terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, a także udzielanie pomocy w działalności i w upowszechnianiu osiągnięć tych wydziałów,
n)
współdziałanie z właściwymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych) w organizowaniu merytorycznej kontroli działalności wydziałów innych niż wymienione pod lit. m) w urzędach terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego i wykorzystywanie wyników kontroli w celu usprawnienia działalności wydziałów, a także w upowszechnianiu ich osiągnięć,
o)
współdziałanie z właściwymi ministrami w sprawach ustalania sieci jednostek organizacyjnych działających w terenie, w tym również poza systemem rad narodowych, oraz terytorialnego zakresu działania tych jednostek,
p)
ustalanie wspólnie z właściwymi ministrami zasad współpracy terenowych organów administracji państwowej z jednostkami organizacyjnymi działającymi poza systemem rad narodowych,
r)
opracowywanie projektów przepisów prawnych dotyczących organizacji funkcjonowania terenowych organów administracji państwowej i podległych im urzędów,
s)
opiniowanie projektów aktów prawnych opracowanych przez ministrów (kierowników urzędów centralnych), a także przez inne jednostki organizacyjne, w zakresie dotyczącym terenowych organów administracji państwowej,
t)
opiniowanie projektów przepisów dotyczących działalności rad narodowych i ich organów,
u)
koordynacja programowania i planowania budownictwa administracyjnego terenowych organów administracji państwowej;
2)
w dziedzinie dokonywania zmian w podziale administracyjnym Państwa oraz ustalania i dokonywania zmian nazw miejscowości i obiektów fizjograficznych:
a)
opracowywanie projektów aktów prawnych w sprawach zmiany w podziale administracyjnym na województwa, zmiany siedziby wojewódzkich organów władzy i administracji państwowej, zmiany nazwy i granic województwa oraz utworzenia miasta,
b)
dokonywanie zmian granic miasta oraz tworzenie, łączenie i znoszenie gmin, zmiana ich granic, a także ustalanie siedzib gminnych organów władzy i administracji państwowej i nazw gmin,
c)
zasięganie opinii właściwych rad narodowych w sprawie projektowanych zmian granic województwa oraz zmian, o których mowa pod lit. b),
d)
opracowywanie projektów przepisów określających zasady podziału większych miast na dzielnice,
e)
ustalanie i dokonywanie zmian nazw miejscowości oraz obiektów fizjograficznych po zasięgnięciu opinii przedstawicieli nauki oraz zainteresowanych ministrów (kierowników urzędów centralnych),
f)
prowadzenie aktualnej dokumentacji podziału administracyjnego oraz wykazu miejscowości i obiektów fizjograficznych;
3)
w dziedzinie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego miast i wsi:
a)
ustalanie kierunków działania w zakresie planowania miejscowego i gospodarki przestrzennej oraz ustalanie zasad sporządzania, uzgadniania i zatwierdzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
b)
ustalanie normatywów i wytycznych do opracowywania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
c)
określanie kierunków, zasad i trybu postępowania w sprawach dotyczących miejsca realizacji inwestycji oraz współdziałanie w tym zakresie z innymi organami naczelnymi właściwymi w sprawach planowania przestrzennego,
d)
ustalanie normatywów oraz programowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu zapewnienia prawidłowej realizacji planów urbanistycznych budownictwa jednorodzinnego i letniskowego;
4)
w dziedzinie geodezji i kartografii:
a)
określanie kierunków rozwoju, programowanie, planowanie i wykonywanie zadań z zakresu geodezji i kartografii na potrzeby gospodarki narodowej i obronności kraju, z wyjątkiem zadań przekazanych do wykonania służbom geodezyjnym innych resortów oraz opracowywanie projektów lub wydawanie przepisów i ustalanie normatywów dotyczących geodezji i kartografii,
b)
koordynacja organizacji i zakresu działania służb geodezyjnych innych resortów oraz kontrola fachowej działalności tych służb,
c)
rozgraniczanie nieruchomości, ewidencja gruntów oraz założenie i prowadzenie katastru uzbrojenia terenu na obszarze miast,
d)
reprodukcja i obieg materiałów geodezyjnych i kartograficznych oraz prowadzenie składnic tych materiałów,
e)
ustalanie rodzaju i zakresu opracowań geodezyjno-kartograficznych i czynności geodezyjnych obowiązujących w budownictwie,
f)
dokonywanie okresowych ocen realizacji zadań terenowych organów administracji państwowej w dziedzinie geodezji i kartografii;
5)
w dziedzinie gospodarki terenami miejskimi:
a)
inicjowanie i ustalanie zasad gospodarowania terenami na obszarze miast oraz terenami poza granicami administracyjnymi miast, włączonymi do planów zagospodarowania przestrzennego tych miast w celu realizacji ich zadań gospodarczych,
b)
występowanie do Rady Ministrów z wnioskami o uznanie niektórych terenów miejskich za obszary urbanizacyjne,
c)
inicjowanie i ustalanie zasad i trybu sprzedaży, użytkowania przez jednostki gospodarki uspołecznionej oraz dzierżawy budynków i lokali stanowiących własność Państwa,
d)
ocena realizacji przez terenowe organy administracji państwowej planów sprzedaży budynków i lokali stanowiących własność Państwa na rzecz osób fizycznych;
6)
w dziedzinie architektury miast i wsi:
a)
inicjowanie i kontrola działania w dziedzinie rozwoju architektury i kształtowania przestrzennego jednostek osadniczych,
b)
ustalanie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane, oraz warunków technicznych utrzymania i użytkowania obiektów budowlanych - w zakresie przewidzianym w Prawie budowlanym,
c)
określanie zakresu i problematyki planów realizacyjnych oraz ustalanie trybu ich zatwierdzania,
d)
inicjowanie i popieranie twórczości urbanistycznej i architektonicznej;
7)
w dziedzinie kontroli przestrzegania Prawa budowlanego oraz nadzoru nad projektowaniem urbanistycznym:
a)
ustalanie zasad i trybu działania nadzoru urbanistyczno-budowlanego,
b)
określanie wymagań w zakresie przygotowania zawodowego osób wykonujących samodzielne funkcje techniczne w budownictwie oraz ustalanie zasad i trybu stwierdzania posiadanego przygotowania zawodowego do sprawowania tych funkcji,
c)
dokonywanie okresowych ocen działalności terenowych organów administracji państwowej w zakresie sprawowania nadzoru urbanistyczno-budowlanego i techniczno-budowlanego oraz nadzoru nad wykonywaniem samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie,
d)
wykonywanie kontroli przestrzegania Prawa budowlanego;
8)
w dziedzinie wywłaszczania nieruchomości:
a)
inicjowanie ustalania zasad wywłaszczania nieruchomości oraz trybu postępowania w tych sprawach,
b)
dokonywanie okresowych ocen działalności terenowych organów administracji państwowej w zakresie wykorzystania wywłaszczonych nieruchomości, zasadności wykupu nieruchomości przez jednostki gospodarki uspołecznionej oraz przestrzegania zasad ustalania odszkodowań i cen wykupu nieruchomości;
9)
w dziedzinie gospodarki komunalnej:
a)
ustalanie kierunków rozwoju oraz zasad programowania, projektowania, eksploatacji i funkcjonowania urządzeń komunalnych, a w szczególności:
zaopatrzenia w wodę ludności miast, a także innych jednostek osadniczych w zakresie ustalonym przepisami szczególnymi,
odprowadzania oraz oczyszczania ścieków miejskich,
melioracji miejskich,
dróg na terenie miast - wraz z wyposażeniem tych dróg - w zakresie ustalonym przepisami szczególnymi,
komunikacji miejskiej,
terenów zieleni miejskiej (parki, zieleń osiedlowa i przyuliczna, lasy komunalne, ogrody działkowe) i cmentarzy,
służących do utrzymania porządku i czystości w miastach i innych jednostkach osadniczych w zakresie ustalonym przepisami szczególnymi,
zbiorowego ogrzewania budynków mieszkalnych i obiektów komunalnych, z wyjątkiem elektrociepłowni,
oświetlenia ulic i placów publicznych,
zapewnienia wykonywania usług komunalnych,
ogrodów zoologicznych,
b)
programowanie i planowanie inwestycji gospodarki komunalnej oraz nadzór nad ich realizacją,
c)
koordynacja rozwoju ogólnomiejskich urządzeń komunalnych z budownictwem mieszkaniowym i innymi inwestycjami,
d)
koordynacja przedsięwzięć związanych z rozwojem produkcji, zakupów i dostaw urządzeń komunalnych,
e)
ustalanie zasad realizacji zadań dotyczących hydrogeologii w zakresie ustalonym przepisami szczególnymi,
f)
koordynacja międzyresortowa usług w zakresie ustalonym przepisami szczególnymi;
10)
w dziedzinie gospodarki mieszkaniowej:
a)
opracowywanie prognoz rozwoju gospodarki mieszkaniowej,
b)
ustalanie kierunków rozwoju, koordynacja i ogólny nadzór nad realizacją uspołecznionego i indywidualnego budownictwa mieszkaniowego dla ludności nierolniczej oraz budownictwa towarzyszącego, a w szczególności:
ustalanie wytycznych oraz określanie zasad projektowania budownictwa mieszkaniowego,
przygotowywanie założeń polityki mieszkaniowej, zasad finansowania i warunków realizacji budownictwa mieszkaniowego,
sporządzanie ogólnokrajowych planów budownictwa mieszkaniowego,
sprawowanie ogólnego nadzoru nad realizacją planów budownictwa mieszkaniowego i przygotowywanie analiz i ocen w tym zakresie,
c)
projektowanie zasad gospodarowania zasobami mieszkaniowymi przeznaczonymi dla ludności nierolniczej oraz kontrola przestrzegania Prawa lokalowego,
d)
ustalanie kierunków rozwoju i zasad świadczenia usług mieszkaniowych oraz ich międzyresortowa koordynacja,
e)
projektowanie zasad zaspokajania potrzeb mieszkaniowych oraz koordynacja i ocena ich realizacji przez wszystkich dysponentów lokali,
f)
ustalanie kierunków rozwoju i zasad świadczenia usług remontowo-budowlanych przez jednostki zarządzające budynkami mieszkalnymi rad narodowych;
11)
w dziedzinie ochrony środowiska:
a)
prognozowanie, programowanie i planowanie rozwoju ochrony środowiska,
b)
nadzór i kontrola źródeł szkodliwych zanieczyszczeń i zakłóceń środowiska, w szczególności w zakresie ochrony wód, powietrza atmosferycznego, zieleni, gleby oraz ochrony przed hałasem i wibracjami,
c)
badanie i ocena jakości środowiska,
d)
inicjowanie i opiniowanie zamierzeń w zakresie produkcji urządzeń i aparatury kontrolno-pomiarowej dla ochrony środowiska oraz organizacja produkcji urządzeń służących ochronie wód i usuwaniu odpadów,
e)
inicjowanie i opiniowanie programów rozwoju techniki i technologii ograniczających zanieczyszczenie środowiska lub zapobiegających jego zanieczyszczeniu,
f)
określanie wymagań, jakim powinna odpowiadać dokumentacja techniczna niezbędna do wydania zezwolenia na wprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych stanowiących własność Państwa, oraz zasad udzielania zwolnień zakładom wprowadzającym do urządzeń kanalizacyjnych ścieki nie odpowiadające wymaganym warunkom,
g)
ustalanie norm dopuszczalnych stężeń zanieczyszczeń i standardów jakości środowiska,
h)
ustalanie dopuszczalnych wielkości zanieczyszczeń odprowadzanych do wód, gleby i powietrza atmosferycznego oraz ustanawianie stref ochronnych,
i)
współdziałanie z organizacjami społecznymi przyczyniającymi się do ochrony środowiska,
j)
koordynacja międzyresortowa w zakresie ochrony środowiska;
12)
w dziedzinie budownictwa komunalnego ustalanie zasad organizacji i kierunków rozwoju wykonawstwa budowlanego w zakresie:
a)
remontów i modernizacji budynków mieszkalnych i innych obiektów budownictwa ogólnego,
b)
remontów i modernizacji urządzeń komunalnych,
c)
drobnych inwestycji inżynieryjnych z zakresu urządzeń komunalnych i budownictwa ogólnego.
§  3.
1.
Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska wykonując zadania określone w § 2:
1)
ustala kierunki działalności resortu oraz zapewnia warunki i pomoc w ich realizacji,
2)
opracowuje projekty i wydaje przepisy prawne w zakresie całokształtu działalności resortu,
3)
opracowuje prognozy rozwoju poszczególnych dziedzin działalności oraz ustala zasady planowania i kierowania działalnością jednostek administracyjnych i gospodarczych resortu,
4)
opracowuje projekty planów w zakresie całokształtu działalności ministerstwa oraz dokonuje podziału zadań i środków niezbędnych do ich realizacji dla jednostek podporządkowanych,
5)
tworzy, łączy i likwiduje przedsiębiorstwa oraz - w wypadkach określonych odrębnymi przepisami - inne podporządkowane jednostki organizacyjne,
6)
inicjuje i ustala kierunki oraz metody realizacji postępu technicznego, ekonomicznego i organizacyjnego,
7)
ustala kierunki prac naukowo-badawczych oraz koordynuje i nadzoruje ich realizację i zastosowanie,
8)
stwarza warunki do działalności twórczej związanej z rozwojem miast i innych jednostek osadniczych oraz ochrony środowiska, a w szczególności:
a)
inicjuje i popiera prace naukowe, konkursy i wystawy,
b)
przyznaje nagrody za wybitne osiągnięcia twórcze i występuje z wnioskami o ich przyznanie,
c)
popiera działalność organizacji społeczno-zawodowych oraz ustala zasady i formy współdziałania jednostek organizacyjnych resortu z tymi organizacjami,
9)
prowadzi współpracę gospodarczą i naukowo-techniczną z zagranicą,
10)
występuje z wnioskami w sprawach kształcenia kadr kwalifikowanych na potrzeby resortu oraz współdziała z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w zakresie właściwego rozmieszczenia i wykorzystania kadr,
11)
opiniuje i stawia wnioski w sprawach polityki zatrudnienia i płac,
12)
prowadzi działalność w zakresie informacji, publikacji i wydawnictw resortowych oraz organizuje systemy informatyczne w zakresie zadań resortu,
13)
ustala zasady zaopatrzenia materiałowo-technicznego oraz kierunki organizacji produkcji maszyn i urządzeń, wyposażenia technicznego dla podległych i nadzorowanych jednostek gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,
14)
opiniuje wnioski i występuje z wnioskami w sprawach ustalania cen, opłat i stawek taryfowych, a nadto określa zasady ustalania opłat i ustala ceny artykułów, robót i usług w wypadkach przewidzianych odrębnymi przepisami,
15)
występuje z wnioskami w sprawach doskonalenia systemu ekonomiczno-finansowego, planowania i sprawozdawczości poszczególnych dziedzin działalności resortu,
16)
określa zasady obsługi inwestycyjnej sprawowanej przez terenowe służby inwestorskie,
17)
podejmuje inne przedsięwzięcia niezbędne do realizacji powierzonych zadań.
2.
Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska wykonuje zadania określone przepisami szczególnymi.
§  4.
Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska przy wykonywaniu swoich zadań współdziała z ministrami i kierownikami urzędów centralnych, centralnymi organizacjami spółdzielczymi i organizacjami społecznymi oraz sprawuje nadzór nad:
1)
przedsiębiorstwami, zjednoczeniami, jednostkami zaplecza naukowo-badawczego i technicznego oraz innymi organizacjami gospodarczymi bezpośrednio mu podporządkowanymi,
2)
działalnością jednostek gospodarki uspołecznionej i innych osób prawnych oraz osób fizycznych w dziedzinach działalności, w których pełni funkcje naczelnego organu administracji państwowej.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 2 pkt 1 lit. c) zmieniona przez § 1 rozporządzenia z dnia 27 maja 1980 r. (Dz.U.80.14.50) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1980 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1975.26.136

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres działania Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska.
Data aktu: 09/07/1975
Data ogłoszenia: 25/07/1975
Data wejścia w życie: 25/07/1975