Nadzór i kontrola sprawowane przez organy administracji wodnej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 maja 1963 r.
w sprawie nadzoru i kontroli sprawowanych przez organy administracji wodnej.

Na podstawie art. 12 ust. 5 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 34, poz. 158) zarządza się, co następuje:
§  1.
Artykuły powołane w rozporządzeniu bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 30 maja 1962 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 34, poz. 158).
§  2.
1.
Organy gospodarki wodnej sprawują nadzór i kontrolę nad:
1)
korzystaniem z wód zgodnie z przepisami prawa wodnego;
2)
obiektami budowlanymi określonymi w art. 64;
3)
utrzymaniem wód śródlądowych wraz z brzegami i nad zachowaniem naturalnego stanu wód lub przywróceniem przydatności wód do normalnego z nich korzystania.
2.
Sprawowanie nadzoru i kontroli określonej w ust. 1 obejmuje w szczególności sprawdzanie:
1)
sposobu, rozmiaru, celu, miejsca i czasu korzystania z wody, ilości, stanu i składu odprowadzanych ścieków oraz wpływu korzystania z wody na gospodarkę wodną i na uprawnienia osób trzecich;
2)
czy szczególne korzystanie z wody powoduje nieuzasadnione straty wody;
3)
posiadania pozwolenia wodnoprawnego i instrukcji eksploatacyjnej oraz przestrzegania warunków w nich określonych;
4)
istniejącego stanu prawidłowości działania i wykorzystania obiektów budowlanych (art. 64);
5)
przestrzegania obowiązków nałożonych na właścicieli gruntów w celu umożliwienia dostępu do wód albo pozostawienia przejść i przejazdów wzdłuż wód;
6)
czy korzystanie z wody podziemnej dla celów przemysłowych może być zastąpione korzystaniem z wód powierzchniowych;
7)
czy w pobliżu obiektów budowlanych gospodarki wodnej (art. 64 ust. 1) są prowadzone roboty lub czynności, które mogą im zagrażać;
8)
przestrzegania przez właścicieli gruntów obowiązku określonego zagospodarowania gruntów, niezbędnego dla ochrony wód;
9)
przestrzegania zakazów i warunków obowiązujących w strefach ochronnych, na wałach, na obszarach położonych między wałami a korytem wody oraz na nie obwałowanych obszarach zalewowych;
10)
przestrzegania zakazów i warunków składania w strefie przybrzeżnej substancji określonych w art. 43 ust. 2 pkt 3;
11)
czy osoba uprawniona zaniechała korzystania z wody;
12)
wpływu istniejących mostów, przepustów i innych budowli na stosunki wodne.
§  3.
1.
Kontrolę, o której mowa w § 2, przeprowadzają pracownicy organu administracji wodnej na podstawie imiennego upoważnienia, wystawionego przez ten organ. W kontroli mogą uczestniczyć biegli powoływani przez organ administracji wodnej.
1a. 1
Kontrolę zakładów w zakresie gospodarki ściekowej mogą przeprowadzać pracownicy laboratoriów badania wody i ścieków, działających przy organach administracji wodnej na podstawie imiennego upoważnienia wystawionego przez te organy.
2.
Do przeprowadzenia kontroli spraw i dokumentów tajnych niezbędne jest osobne upoważnienie.
3.
Przed przystąpieniem do kontroli w zakładzie (art. 10 pkt 3) osoba dokonująca kontroli obowiązana jest zgłosić się do kierownika zakładu i okazać mu imienne upoważnienie wraz z legitymacją służbową.
4.
Kontrolę w zakładzie przeprowadza się w obecności kierownika zakładu lub innej osoby upoważnionej przez niego.
5.
Kierownik zakładu obowiązany jest zapewnić w miarę możliwości środki i warunki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
§  4.
1.
Osoba dokonująca kontroli ma prawo wstępu do zakładu oraz na teren obiektów podlegających kontroli i urządzeń z nimi związanych.
2.
Kierownik zakładu obowiązany jest na żądanie osoby dokonującej kontroli udzielić jej szczegółowych informacji o gospodarce wodnej i ściekowej oraz udostępnić dokumenty i inne materiały, dotyczące przedmiotu kontroli.
3.
Pobór prób wody i ścieków dla celów kontrolnych może być dokonywany w miejscach i w czasie, które ustali osoba dokonująca kontroli.
§  5.
1.
Z wyników kontroli należy spisać protokół. Jeden egzemplarz protokołu otrzymuje kierownik zakładu.
2.
Protokół powinien być podpisany przez osobę dokonującą kontroli oraz przez kierownika zakładu (osobę upoważnioną), który ma prawo wnieść do protokołu umotywowane zastrzeżenia i uwagi.
3.
W razie odmowy złożenia podpisu w protokole przez kierownika zakładu (osobę upoważnioną), osoba dokonująca kontroli czyni o tym wzmiankę w protokole, a odmawiający podpisu może przedstawić swoje stanowisko na piśmie właściwemu organowi administracji wodnej w terminie 7 dni od dnia przeprowadzenia kontroli.
§  6.
W razie stwierdzenia w czasie kontroli rażących uchybień w zakresie korzystania z wód lub stanu działania i wykorzystania obiektów budowlanych (art. 64), które mogą być przyczyną poważnych szkód, osoba dokonująca kontroli może wystąpić do kierownika zakładu z wnioskiem o wydanie doraźnych zarządzeń w celu usunięcia tych uchybień.
§  7.
1.
Przepisy §§ 3-6 stosuje się odpowiednio przy przeprowadzaniu kontroli działalności osób fizycznych w zakresie ustalonym w § 2.
2.
W razie nieobecności osoby fizycznej, o której mowa w ust. 1, kontrolę można przeprowadzić w obecności dorosłego domownika.
3.
W razie nieobecności w czasie kontroli osoby fizycznej, o której mowa w ust. 1, może ona przedstawić swoje stanowisko na piśmie właściwemu organowi gospodarki wodnej w terminie 7 dni od dnia przeprowadzenia kontroli.
§  8.
Organy administracji wodnej prowadzą rejestr przeprowadzanych kontroli i realizacji wniosków wynikających z kontroli.
§  9.
Zasady i tryb wykonywania nadzoru i kontroli nad obiektami budowlanymi gospodarki wodnej pozostającymi w użytkowaniu Sił Zbrojnych regulują odrębne przepisy.
§  10.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 3 ust. 1a dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 6 listopada 1970 r. (Dz.U.70.28.224) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1970 r.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024