Oznaczenia ostrzegawcze na statkach powietrznych oraz znaki i sygnały lotnicze.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 29 listopada 1957 r.
w sprawie oznaczeń ostrzegawczych na statkach powietrznych oraz znaków i sygnałów lotniczych.

Na podstawie art. 8 ust. 2 lit. a) i art. 36 ust. 2 prawa lotniczego (Dz. U. z 1935 r. Nr 69, poz. 437, z 1945 r. Nr 48, poz. 273 i Nr 50, poz. 282) oraz art. 6 ustawy z dnia 26 lutego 1951 r. o organizacji władz w dziedzinie komunikacji (Dz. U. z 1951 r. Nr 14, poz. 108 i Nr 41, poz. 310) zarządza się, co następuje:
§  1.
Na statkach powietrznych oraz na linach kotwicznych i holowniczych należy stosować oznaczenia ostrzegawcze i rozmieszczać je zgodnie z normami państwowymi.
§  2. 1
1.
W łączności lotniczej należy stosować znaki i sygnały lotnicze określone normami państwowymi.
2.
Organy kierownicze instytucji lub jednostek lotniczych mogą ustalać znaki i sygnały uzupełniające, które obowiązują tylko załogi podległe tym organom. Znaki i sygnały te powinny się wyraźnie odróżniać pod względem kształtu, barwy, wymiarów i innych cech od znaków i sygnałów określonych normami państwowymi.
§  3.
Traci moc rozporządzenie Ministra Komunikacji z dnia 26 listopada 1928 r. o sygnalizacji lotniczej i o lotniczych znakach naziemnych (Dz. U. z 1929 r. Nr 1, poz. 9).
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1958 r.

ZAŁĄCZNIK

ZNAKI I SYGNAŁY LOTNICZE STOSOWANE W ŁĄCZNOŚCI LOTNICZEJ

Lp. Znaczenie znaków i sygnałów w dzień w nocy
1 2 3 4
1 Znak lądowania "T" wyłożone z płócien. "T" świetlne.
2 Zapytanie o zezwolenie na wykołowanie (odkołowanie) Pilot przez radio zapytuje o zezwolenie na wykołowanie (odkołowanie). Pilot przez radio zapytuje o zezwolenie na wykołowanie (odkołowanie).
3 Zapytanie o zezwolenie na wykonanie startu Pilot przez radio zapytuje o zezwolenie na wykonanie startu (podnosi rękę do góry). Pilot przez radio zapytuje o zezwolenie na wykonanie startu. Miga światłami pozycyjnymi.
4 Zezwolenie na wykonanie startu Przez radio udziela się zezwolenia na wykonanie startu. Starter podnosi białą chorągiewkę pionowo do góry i opuszcza ją w kierunku startu. Przez radio udziela się zezwolenia na wykonanie startu. Starter podnosi zieloną latarkę do góry lub odsłania zielone światło świetlnego urządzenia sygnalizacyjnego.
5 Zakaz wykonania startu Przez radio przekazuje się na pokład samolotu zakaz wykonania startu. Starter podnosi czerwoną chorągiewkę do góry. Przez radio przekazuje się na pokład samolotu zakaz wykonania startu. Starter podnosi do góry czerwoną latarkę lub odsłania czerwone światło świetlnego urządzenia sygnalizacyjnego.
6 Zapytanie o zezwolenie na wykonywanie lądowania Pilot zapytuje przez radio o zezwolenie na wykonywanie lądowania. Lot samolotu po kręgu. Pilot zapytuje przez radio o zezwolenie na wykonanie lądowania. Lot samolotu po kręgu i miganie światłami pozycyjnymi.
7 Zezwolenie na wykonywanie lądowania Przez radio przekazuje się na pokład samolotu zezwolenie na wykonywanie lądowania. Na lotnisku wykłada się znak lądowania "T". Przez radio przekazuje się na pokład samolotu zezwolenie na wykonanie lądowania. Na lotnisku wykłada się świetlny znak lądowania "T".
8 Żądanie ogólnego lądowania Przez radio przekazuje się na pokłady samolotów żądanie ogólnego lądowania. W odległości 5 m z przodu i równolegle od górnego płótna znaku. "T" wykłada się płótno dodatkowe. Przez radio przekazuje się na pokłady samolotów żądanie ogólnego lądowania. Dubluje się salwą zielonych rakiet ze startu.
9 Zakaz lądowania Przez radio przekazuje się na pokład samolotu zakaz lądowania. Wykłada się krzyż z płócien znaku "T" lub strzela się ze startu czerwoną rakietę. Przez radio przekazuje się na pokład samolotu zakaz lądowania. Wykłada się krzyż ze świateł znaku lądowania "T" lub strzela się ze startu czerwoną rakietę.
10 Lądowanie wykonywać z lewej strony "T" Przez radio przekazuje się na pokład samolotu wskazówki o wykonaniu lądowania z lewej strony znaku "T". Z lewej strony znaku "T" w odległości 5 m i równolegle do niego wykłada się płótno dodatkowe.
11 Lądowanie na zapasowym pasie lądowania Przez radio przekazuje się na pokład samolotu wiadomość o lądowaniu na zapasowym pasie lądowania. Na pasie tym wykłada się znak lądowania "T" i zdejmuje się go z głównego pasa lądowania. Przez radio przekazuje się na pokład samolotu wiadomość o lądowaniu na zapasowym pasie lądowania. Na zapasowym pasie lądowania wykłada się świetlne "T", pas oświetla się reflektorami. Na głównym pasie lądowania wyłącza się znak "T".
12 Podwozie wypuszczone Pilot melduje przez radio o wypuszczeniu podwozia. Pilot melduje przez radio o wypuszczeniu podwozia.
13 Podwozie nie wypuszczone Uprzedza się przez radio pilota, że podwozie nie jest wypuszczone. Płótna znaku lądowania "T" rozłącza się na 5 m. Uprzedza się przez radio pilota, że podwozie nie jest wypuszczone. Świetlne "T" rozłącza się na 5 m.
14 Uszkodzenie prawej strony podwozia Przez radio uprzedza się pilota o uszkodzeniu prawej strony podwozia.
Zagina się prawą stronę górnego płótna znaku lądowania "T".
15 Uszkodzenie lewej strony podwozia Przez radio uprzedza się pilota o uszkodzeniu lewej strony podwozia. Zagina się lewą stronę górnego płótna znaku lądowania "T".
16 Uszkodzenie przedniej goleni podwozia Przez radio uprzedza się pilota o uszkodzeniu przedniej goleni podwozia. Z przodu 10 m od znaku lądowania "T" w linii płótna podłużnego, równolegle do pasa lądowania, wykłada się płótno dodatkowe.
17 Uszkodzenie koła ogonowego Przez radio uprzedza się pilota o uszkodzeniu koła ogonowego. Z tylu 10 m od znaku lądowania "T" w linii płótna podłużnego, równolegle do pasa lądowania, wykłada się płótno dodatkowe.
18 Natychmiastowe przymusowe lądowanie Pilot przez radio zawiadamia o natychmiastowym przymusowym lądowaniu. Strzela czerwoną rakietę lub wykonuje przechyły ze skrzydła na skrzydło. Pilot przez radio zawiadamia o natychmiastowym przymusowym lądowaniu. Strzela czerwoną rakietę lub miga światłami pozycyjnymi.
19 Prawy krąg lotów nad lotniskiem Przez radio przekazuje się na pokłady wszystkich samolotów wiadomość o wykonywaniu lotów nad lotniskiem z prawym kręgiem. Z przodu znaku lądowania "T" wykłada się trójkąt z płócien. Przez radio przekazuje się na pokłady wszystkich samolotów wiadomość o wykonywaniu lotów nad lotniskiem z prawym kręgiem. Z przodu świetlnego znaku "T" wykłada się trójkąt ze świateł.
20 Lądowanie na lotnisku zapasowym Przez radio przekazuje się na pokład samolotu wiadomość o lądowaniu na lotnisku zapasowym. W miejscu znaku lądowania "T" wykłada się strzałkę skierowaną w kierunku lotniska zapasowego. Przez radio przekazuje się na pokład samolotu wiadomość o lądowaniu na lotnisku zapasowym. W miejscu świetlnego znaku "T" wykłada się świetlną strzałkę skierowaną w kierunku lotniska zapasowego.
21 Żądanie szybkiego opuszczenia pasa lądowania Przez radio przekazuje się na pokład samolotu żądanie szybkiego opuszczenia pasa lądowania. Finiszer (starter) macha białą chorągiewką w kierunku kołowania. Przez radio przekazuje się na pokład samolotu żądanie szybkiego opuszczenia pasa lądowania. Finiszer macha białą latarką w kierunku kołowania.
22 Żądanie przerwania kołowania Przez radio przekazuje się na pokład samolotu żądanie przerwania kołowania. Finiszer (starter) podnosi czerwoną chorągiewkę w kierunku kołującego samolotu. Przez radio przekazuje się na pokład samolotu żądanie przerwania kołowania. Finiszer podnosi czerwoną latarkę lub strzela czerwoną rakietę w kierunku kołującego samolotu.
23 Kierunek i prędkość wiatru Przez radio przekazuje się na pokład samolotu dane o kierunku i prędkości wiatru. Zapala się świecę dymną. Przez radio przekazuje się na pokład samolotu dane o kierunku i prędkości wiatru. Włącza się świetlny wskaźnik wiatru.
Uwaga: Rozmiary podłużnego płótna znaku lądowania 12 m x 2 m, płótna poprzecznego - 9 m x 2 m, dwóch dodatkowych płócien - 9 x 2 m, rozmiary boków jednego płótna w kształcie trójkąta równobocznego - 3 m. W lecie używane są płótna białe, w zimie - czarne, w okresach przejściowych - czerwone.
1 § 2 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 16 lipca 1959 r. (Dz.U.59.49.298) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 1959 r.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1957.59.320

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Oznaczenia ostrzegawcze na statkach powietrznych oraz znaki i sygnały lotnicze.
Data aktu: 29/11/1957
Data ogłoszenia: 07/12/1957
Data wejścia w życie: 01/01/1958