Organizacja i zakres działania władz administracji morskiej.

DEKRET
z dnia 5 września 1947 r.
o organizacji i zakresie działania władz administracji morskiej.

Na podstawie art. 4 Ustawy Konstytucyjnej z dnia 19 lutego 1947 r. o ustroju i zakresie działania najwyższych organów Rzeczypospolitej Polskiej i ustawy z dnia 4 lipca 1947 r. o upoważnieniu Rządu do wydawania dekretów z mocą ustawy (Dz. U. R. P. Nr 49, poz. 252) - Rada Ministrów postanawia, a Rada Państwa zatwierdza, co następuje:

I. 

PRZEPISY OGÓLNE.

Art.  1.
1.
Sprawy żeglugi morskiej, morskich portów handlowych, morza przybrzeżnego i pasa nadbrzeżnego, z wyjątkiem basenów i nadbrzeży podległych Dowództwu Marynarki Wojennej, należą do właściwości władz administracji morskiej podległych Ministrowi Żeglugi.
2.
Władzami administracji morskiej są urzędy morskie.
3. 1
 Organami urzędów morskich w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi i porządku na obszarze portu i redzie są kapitanaty portu.
4.
 Ilość urzędów morskich i kapitanatów portów oraz ich właściwość miejscową i siedziby ustali Minister Żeglugi w drodze rozporządzeń.
Art.  2.

Granice terytorialne morskich portów handlowych i ich klasyfikację ustali w drodze rozporządzeń Minister Żeglugi w porozumieniu z Ministrami: Administracji Publicznej, Ziem Odzyskanych, Odbudowy, Komunikacji, Obrony Narodowej i Skarbu z każdym w zakresie jego właściwości.

Art.  3.
1.
Szerokość pasa nadbrzeżnego określi Minister Żeglugi w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami w drodze rozporządzenia.
2.
Na wznoszenie budowli, na dokonywanie zmian zalesienia i zadrzewienia, jak i na inne zmiany rodzaju użytkowania lub ukształtowania terenów w pasie nadbrzeżnym, zezwolenie właściwej władzy przewidziane w odpowiednich przepisach wymaga uprzedniej zgody urzędu morskiego. Urzędy morskie udzielają zgody w porozumieniu z Dowództwem Marynarki Wojennej.

II. 

URZĘDY MORSKIE.

Art.  4.
1.
Zakres działania urzędu morskiego obejmuje sprawy:
1)
ochrony i bezpieczeństwa żeglugi na obszarze portów i dróg morskich;
2)
bezpieczeństwa statków morskich;
3)
budowy i eksploatacji portów i urządzeń portowych;
4)
administracji i porządku na obszarze portów, redy, morza przybrzeżnego i pasa nadbrzeżnego w zakresie uregulowanym niniejszym dekretem i innymi przepisami szczególnymi.
2.
W szczególności do zakresu działania urzędów morskich należą sprawy:
1)
utrzymania i pogłębiania dróg żeglugowych;
2)
sygnalizacji nautycznej oraz utrzymywania nadzoru i budowy wszelkich urządzeń służących do sygnalizacji;
3)
organizacji pilotażu;
4)
ratownictwa morskiego i rozbitków morskich;
5)
klasyfikacji i inspekcji technicznej statków;
6)
pomiaru morskich statków handlowych,
7)
dozoru nad kotłami parowymi morskich statków handlowych;
8)
budowy, zarządu i eksploatacji państwowych portów morskich, przystani i urządzeń portowych;
9)
nadzoru nad budową, utrzymaniem i eksploatacją morskich portów, przystani i urządzeń portowych, stanowiących własność lub będących w posiadaniu instytucyj komunalnych, społecznych lub prywatnych;
10)
opłat portowych;
11)
budowy i utrzymania umocnień brzegowych, wydm nadbrzeżnych i zalesień ochronnych w pasie nadbrzeżnym;
12)
służby żeglarskiej morskiej, dyplomów oficerów marynarki handlowej i zaciągu załóg;
13)
ewidencji ruchu statków i ruchu osobowego i towarowego w portach morskich;
14)
organizacji i nadzoru nad działalnością podległych urzędów i organów oraz rozstrzygania odwołań od ich orzeczeń i zarządzeń;
15)
inne zlecone z mocy niniejszego dekretu i przepisów szczególnych.
Art.  5.
1.
Na czele urzędu morskiego stoi dyrektor.
2.
Organizację wewnętrzną urzędu morskiego i podległych mu organów ustali Minister Żeglugi w drodze zarządzenia, ogłoszonego w Monitorze Polskim.
Art.  6.
1.
Dyrektor urzędu morskiego wydaje zgodnie z obowiązującymi przepisami i ogłasza we właściwym dzienniku wojewódzkim rozporządzenia porządkowe w zakresie spraw, wyszczególnionych w art. 4 ust. 1 pkt 1 i 4, a nieunormowanych osobnymi przepisami.
2.
Dyrektor urzędu morskiego może ustanowić poza siedzibą urzędu morskiego organa pomocnicze uprawnione do stałego spełniania na oznaczonym obszarze określonych zadań dotyczących urządzeń sygnalizacji nautycznej, wydm, zalesień ochronnych itp.

III. 

KAPITANATY PORTU.

Art.  7. 2

 (uchylony).

Art.  8.

 Zakres działania kapitanatu portu obejmuje sprawy:

1)
zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi i porządku na obszarze portu i redzie, w szczególności:
a)
bezpieczeństwa statków, załóg, pasażerów i ładunków podczas postoju, wyładowania i załadowania towarów oraz podczas ruchu statków w obrębie portu;
b)
regulowanie ruchu i postoju statków w obrębie portu;
c)
prowadzenie rejestracji statków wchodzących i wychodzących z portu i kontrolowanie ich dokumentów;
d)
bezpieczeństwo ogniowe w obrębie portu;
2)
pilotażu;
3)
współdziałania z władzami celnymi, kolejowymi, dróg wodnych, bezpieczeństwa publicznego i ochrony pogranicza i służby zdrowia;
4)
inne zlecone.
Art.  9.

Dyrektor urzędu morskiego może zlecić kapitanatowi portu zarząd i eksploatację morskich portów handlowych II i III klasy, przystani i urządzeń portowych oraz utrzymywanie w tychże portach znaków nawigacyjnych.

Art.  10. 3

 Na czele kapitanatu portu stoi kapitan portu.

Art.  10a.

  4  W morskich portach handlowych, wydzielonych z administracji państwowej na podstawie dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) funkcje kapitanatu portu przekazuje się przedsiębiorstwu zarządzającemu portem. Funkcje te będzie wykonywać w przedsiębiorstwie kapitanat portu, podległy pod względem rzeczowym w zakresie tych funkcji właściwemu urzędowi morskiemu.

IV. 

STRAŻ OBIEKTÓW PORTOWYCH. 5  

Art.  11.

  6

1.
 Do ochrony obiektów, położonych na obszarze portów, morza przybrzeżnego i pasa nadbrzeżnego, powołuje się Straż Obiektów Portowych, podległą służbowo bezpośrednio kapitanowi portu.
2.
Do zakresu działania Straży Obiektów Portowych należy:
1)
ochrona statków i ładunków podczas postoju, wyładowania i załadowania, czuwanie nad działaniem znaków nawigacyjnych i ruchem statków w obrębie portu, redy i morza przybrzeżnego,
2)
ochrona obiektów i urządzeń portowych,
3)
czuwanie nad bezpieczeństwem ogniowym w obrębie portu i redy,
3.
Funkcjonariuszom Straży Obiektów Portowych przysługuje prawo posiadania i użycia broni w przypadkach, w których to prawo przysługuje wartownikom cywilnym w myśl ustawy z dnia 9 kwietnia 1936 r. (Dz. U. R. P. Nr 28, poz. 221).
4.
Organizację i przepisy służbowe Straży Obiektów Portowych ustali Minister Żeglugi w porozumieniu z Ministrami: Bezpieczeństwa Publicznego i Obrony Narodowej.
Art.  12. 7

 W przypadkach, przewidzianych w art. 10a, funkcje Straży Obiektów Portowych wykonują właściwe organa przedsiębiorstwa zarządzającego portem, podległe pod względem służbowym organowi przedsiębiorstwa, wykonującemu czynności kapitanatu portu.

Art.  12a.

  8  Organa Bezpieczeństwa Publicznego są uprawnione do kontrolowania działalności Straży Obiektów Portowych i organów przedsiębiorstwa zarządzającego portem, wymienionymi w art. 12.

V. 

PRZEPISY KARNE.

Art.  13.

  9

1.
 Kto wykracza przeciwko rozporządzeniom, wydanym na podstawie art. 6 ust. 1 niniejszego dekretu - podlega karze aresztu do trzech miesięcy i grzywny do wysokości stu pięćdziesięciu tysięcy złotych lub jednej z tych kar.
2.
Do orzekania powołane są urzędy morskie, które stosują odpowiednie przepisy rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. o postępowaniu karno-administracyjnym (Dz. U. R. P. Nr 38, poz. 365).
3.
Dyrektor Urzędu Morskiego za zgodą Ministra Żeglugi może w drodze rozporządzeń upoważnić do nakładania kar w formie nakazów karnych podległe mu organa, a funkcjonariuszów Milicji Obywatelskiej do nakładania grzywien w drodze doraźnych mandatów karnych w przypadkach i na zasadach, przewidzianych w art. 50 i 51 powołanego rozporządzenia

VI. 

PRZEPISY KOŃCOWE.

Art.  14.

Wykonanie niniejszego dekretu porucza się Ministrowi Żeglugi w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.

Art.  15.
1.
Dekret niniejszy wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
2.
Równocześnie tracą moc obowiązującą: rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 kwietnia 1922 r. w sprawie utworzenia Urzędu Marynarki Handlowej w Gdańsku (Dz. U. R. P. Nr 32, poz. 258), rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. o organizacji i zakresie działania władz marynarki handlowej (Dz. U. R. P. Nr 38, poz. 366), rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 6 marca 1928 r. o poddaniu Kapitanatu Portu Morskiego w Tczewie kompetencji Urzędu Marynarki Handlowej w Gdyni i uregulowaniu innych spraw związanych z żeglugą morską w porcie tczewskim (Dz. U. R. P. Nr 26, poz. 233).
1 Art. 1 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. (Dz.U.50.6.55) zmieniającej nin. dekret z dniem 1 stycznia 1950 r.
2 Art. 7 uchylony przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. (Dz.U.50.6.55) zmieniającej nin. dekret z dniem 1 stycznia 1950 r.
3 Art. 10 zmieniony przez art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. (Dz.U.50.6.55) zmieniającej nin. dekret z dniem 1 stycznia 1950 r.
4 Art. 10a dodany przez art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. (Dz.U.50.6.55) zmieniającej nin. dekret z dniem 1 stycznia 1950 r.
5 Tytuł rozdziału IV zmieniony przez art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. (Dz.U.50.6.55) zmieniającej nin. dekret z dniem 1 stycznia 1950 r.
6 Art. 11 zmieniony przez art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. (Dz.U.50.6.55) zmieniającej nin. dekret z dniem 1 stycznia 1950 r.
7 Art. 12 zmieniony przez art. 1 pkt 7 ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. (Dz.U.50.6.55) zmieniającej nin. dekret z dniem 1 stycznia 1950 r.
8 Art. 12a dodany przez art. 1 pkt 8 ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. (Dz.U.50.6.55) zmieniającej nin. dekret z dniem 1 stycznia 1950 r.
9 Art. 13 zmieniony przez art. 1 pkt 9 ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. (Dz.U.50.6.55) zmieniającej nin. dekret z dniem 1 stycznia 1950 r.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024