Zm.: rozporządzenie Ministra Skarbu z dnia 3 listopada 1927 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 kwietnia 1927 r. o rozbudowie miast, zmienionego rozporządzeniem z dnia 6 kwietnia 1928 r., oraz rozporządzeniem z dnia 15 października 1931 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU W POROZUMIENIU Z MINISTRAMI SPRAW WEWNĘTRZNYCH ORAZ ROLNICTWA I REFORM ROLNYCH
z dnia 31 marca 1933 r.
o zmianie niektórych postanowień rozporządzenia Ministra Skarbu w porozumieniu z Ministrami Robót Publicznych, Spraw Wewnętrznych i Reform Rolnych z dnia 3 listopada 1927 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 kwietnia 1927 r. o rozbudowie miast, zmienionego rozporządzeniem z dnia 6 kwietnia 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 49, poz. 476), oraz rozporządzeniem z dnia 15 października 1931 r. (Dz. U. R. P. Nr. 96, poz. 735).

Na podstawie art. 40 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 kwietnia 1927 r. o rozbudowie miast (Dz. U. R. P. Nr. 42, poz. 372), zmienionego rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 15 czerwca 1932 r. (Dz. U. R. P. Nr. 51, poz. 481) zarządza się co następuje:
§  1.
Rozporządzenie Ministra Skarbu w porozumieniu, z Ministrami Robót Publicznych, Spraw Wewnętrznych i Reform Rolnych z dnia 3 listopada 1927 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 kwietnia 1927 r. o rozbudowie miast (Dz. U. R. P. Nr. 106, poz. 913) ulega zmianom następującym;
1)
§ 9 otrzymuje brzmienie następujące:

"Przy podziale kredytów budowlanych należy uwzględniać zapotrzebowania gmin miejskich, spółdzielni mieszkaniowych i instytucyj społeczno-humanitarnych, spółdzielni mieszkaniowe - budowlanych i wreszcie innych osób fizycznych i prawnych. Pierwszeństwo mieć będą budujący małe mieszkania, oraz tacy budujący, którzy będą potrzebowali stosunkowo najmniejszej pomocy kredytowej.";

2)
§ 10 otrzymuje brzmienie następujące:

"Za spółdzielnie mieszkaniowe uważać należy takie Spółdzielnie dla budowy domów mieszkalnych, których majątek pozostaje ich własnością, członkowie korzystają zaś jedynie z mieszkań w charakterze lokatorów.

Za spółdzielnie mieszkaniowo-budowlane należy uważać spółdzielnie, które budują domy mieszkalne dla swych członków z prawem przepisania na nich tytułu własności poszczególnych domów, względnie mieszkań.

Istniejące spółdzielnie mieszkaniowe i mieszkaniowo-budowlane obowiązane będą do końca 1933 r. poczynić odpowiednie zmiany w swoich statutach i rejestrach sądowych, stosownie do przepisów niniejszego paragrafu.

Spółdzielnie mieszkaniowe i mieszkaniowo-budowlane mogą korzystać z kredytów, przewidzianych rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej o rozbudowie miast - o ile należą do Związku Rewizyjnego Spółdzielni Mieszkaniowych i Budowlano-Mieszkaniowych w Polsce.

Spółdzielnie mieszkaniowe i mieszkaniowo-budowlane, które dotychczas nie należą do Związku Rewizyjnego Spółdzielni Mieszkaniowych i Budowlano-Mieszkaniowych w Polsce, obowiązane będą przystąpić do tego Związku, poczynając od roku 1934.

Jeżeli spółdzielnia wystąpi ze związku rewizyjnego, względnie zostanie wykluczona i ponownie nie zostanie przyjęta w ciągu 6 miesięcy, jak również w razie skonstatowania, że działalność spółdzielni jest sprzeczna z jej statutem - dalsze wypłaty kredytów dla spółdzielni automatycznie ustają. W wypadkach tych do kredytów już spółdzielniom wypłaconych, lub skonwertowanych nie będą stosowane świadczenia Państwowego Funduszu Rozbudowy Miast.";

3)
w § 11 wprowadza się nowy ustęp w brzmieniu następującem:

"Bank Gospodarstwa Krajowego może kredyt wskazany we wnioskach komitetów rozbudowy, względnie magistratów, z przyczyn uzasadnionych obniżyć, lub kredytu odmówić, w szczególności z uwagi na wygórowane koszty budowy, niedostateczne zabezpieczenie dla kredytu i t. p. W kosztach budowy, stanowiących podstawę dla określenia wysokości kredytu i wyliczania zużycia go w budowę, przyjmuje Bank Gospodarstwa Krajowego bezpośrednie koszty budowy, t. j. bez kosztów pośrednich, jak: sporządzenie i zatwierdzenie planów, wynagrodzenie kierownictwa budowy, koszty inwestycji terenowych, rejentalne, hipoteczne i t. p.";

4)
§ 11 ust. 2 otrzymuje brzmienie następujące:

"Kredyty powyższe udzielane będą z reguły na podkład weksli zabezpieczonych wpisem kaucyjnym na pierwszem miejscu hipotecznem odnośnych nieruchomości, w wyjątkowych tylko wypadkach za innem zabezpieczeniem przez Bank Gospodarstwa Krajowego ustalonem.";

5)
§ 13 otrzymuje brzmienie następujące:

"Pierwsza rata przyznanego kredytu może być wypłacona po wykonaniu warunków określonych przez Bank Gospodarstwa Krajowego.";

6)
§ 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie następujące:

"Dalsze wypłaty przyznanego na budowę kredytu dokonywane będą w terminach według uznania Banku Gospodarstwa Krajowego i w miarę wymaganego przez Bank postępu robót.";

7)
§ 15 ust. 2 otrzymuje brzmienie następujące:

"W wypadku stwierdzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego użycia kredytu lub jego części na inne cele niż na budowę, na wykonanie której został udzielony, względnie w wypadku użycia budynku, na budowę którego kredyt został udzielony - w całości lub częściowo na cele niemieszkalne, jak: biura, sklepy, lecznice, szkoły i t. p. Bankowi przysługuje prawo natychmiastowego wypowiedzenia kredytu z terminem trzymiesięcznym i ściągnięcia od dłużnika całej wypłaconej sumy wraz z odsetkami w najwyższej prawnie dopuszczalnej wysokości, liczonemi od chwili udzielenia kredytu. Z chwilą wydania wzorowych norm elementów budowlanych, udzielenie kredytu budowlanego może być uzależnione od zastosowania się budujących do powyższych, norm.";

8)
§ 16 otrzymuje brzmienie następujące:

"Kredyt krótkoterminowy, udzielony na budowę domów ogniotrwałych, winien być po ukończeniu budowy bądź spłacony w terminie przez Bank Gospodarstwa Krajowego oznaczonym, bądź w razie istnienia warunków, określonych w rozporządzeniu Prezydenta Rzeczypospolitej o rozbudowie miast i niniejszego rozporządzenia, skonwertowany w całości lub części na kredyt amortyzacyjny.

Kredyt amortyzacyjny na budowle nieobciążone innemi długami, wzniesione na gruntach stanowiących własność dłużnika, oraz czyniące zadość wymaganiom statutu Banku Gospodarstwa Krajowego będzie udzielany, bądź w listach zastawnych i obligacjach budowlanych Banku Gospodarstwa Krajowego, bądź w formie długoterminowych pożyczek w gotówce, które mogą stanowić podkład dla przyszłych emisyj listów zastawnych lub obligacyj budowlanych tego Basku. Pożyczki powyższe nie mogą przekraczać 80% przyjętego przez Bank Gospodarstwa Krajowego szacunku nieruchomości, stanowiącej przedmiot zabezpieczenia, przyczem pożyczki w listach zastawnych muszą się mieścić w 50% tego szacunku.

Kredyt krótkoterminowy, udzielony: na nieruchomości obciążone innemi długami, na budowę domów drewnianych - i na tych domach zabezpieczony, jak również część kredytu krótkoterminowego, przewyższająca 80% szacunku - podlega rozłożeniu na kredyt gotówkowy, amortyzacyjny, który nie będzie mógł stanowić podkładu dla przyszłych emisyj Banku Gospodarstwa Krajowego. To samo dotyczy kredytów, które z jakichkolwiek powodów nie nadają się do konwersji na pożyczki długoterminowe w listach zastawnych, obligacjach budowlanych, lub w gotówce.

Kredyt udzielony na budowę domów drewnianych, lecz zabezpieczony na domach ogniotrwałych, znajdujących się na tych samych lub innych nieruchomościach miejskich - będzie skonwertowany w złotych w złocie w myśl przepisów ust. 2 i 3 niniejszego paragrafu.

Pożyczki w listach zastawnych, obligacjach budowlanych i pożyczki długoterminowe w gotówce, będą udzielane na okres do lat 47; pożyczki gotówkowe amortyzacyjne na domy ogniotrwałe i na domy drewniane, kryte materjałem ogniotrwałym i na tych domach zabezpieczone - na okres do lat 25, licząc od roku dokonania konwersji. Okres amortyzacji tych pożyczek ustala Bank Gospodarstwa Krajowego, w zależności od wysokości pożyczki i trwałości wykonanej budowy. Ustalone przez Bank Gospodarstwa Krajowego plany umorzenia kredytów długoterminowych podlegają zatwierdzeniu przez Ministra Skarbu.";

9)
§ 17 ust. 1 otrzymuje brzmienie następujące:

"Oprocentowanie pożyczek budowlanych będzie wynosiło:

a) przy kredycie krótkoterminowym, oraz przy kredycie gotówkowym amortyzacyjnym - 3% w stosunku rocznym, poczynając od 1 stycznia 1933 r.,

b) przy kredycie w listach zastawnych i obligacjach budowlanych - będzie równe oprocentowaniu listów zastawnych i obligacyj budowlanych Banku Gospodarstwa Krajowego; przy kredycie w formie pożyczek długoterminowych w gotówce - będzie wyższe o 1% od oprocentowania listów zastawnych Banku Gospodarstwa Krajowego, przyczem we wszystkich wypadkach w punkcie tym wymienionych, dłużnik pokrywa 3%, a pozostałą część pokrywa za dłużnika Skarb Państwa z Państwowego Funduszu Rozbudowy Miast.";

10)
w § 17 dodaje się nowy ustęp 4 w brzmieniu następującem:

"Przy konwersji pożyczek krótkoterminowych na pożyczki długoterminowe w gotówce, suma nominalna tych ostatnich pożyczek równać się będzie sumie pożyczek krótkoterminowych. Gdyby Bank Gospodarstwa Krajowego, na podstawie udzielonych pożyczek długoterminowych w gotówce, emitował następnie listy zastawne, względnie obligacje budowlane, to papiery te przejmie Państwowy Fundusz Budowlany na pokrycie swych wierzytelności po kursie giełdowym, względnie ustalonym przez Ministra Skarbu, a różnice kursową pokryje Państwowy Fundusz Rozbudowy Miast.";

11)
§ 20 otrzymuje brzmienie następujące:

"Termin wykorzystania przez miasto kontyngentu pożyczek budowlanych, przypadającego na poszczególne miasto, ustala się, zgodnie z art. 17 ust. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o rozbudowę miast na 6 miesięcy, licząc od daty wyznaczenia przez Bank Gospodarstwa Krajowego kontyngentu dla danego miasta.";

12)
w § 21 dodaje się nowy ustęp 2 w brzmieniu następującem:

"Za straty i koszty wymienione w punkcie 5 art. 22 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o rozbudowie miast, rozumieć należy te sumy w kapitale i procentach, które, w wyniku prowadzonej, przez Bank Gospodarstwa Krajowego egzekucji przeciwko dłużnikom z tytułu udzielonych im krótkoterminowych i długoterminowych pożyczek budowlanych, nie zostały ściągnięte, oraz wszelkie inne nieściągnięte wydatki, związane z zabezpieczeniem i dochodzeniem tych pożyczek.";

13)
§ 27 p. 4 otrzymuje brzmienie następujące:

"4) zajęte pod parki".

§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1933.26.220

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie Ministra Skarbu z dnia 3 listopada 1927 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 kwietnia 1927 r. o rozbudowie miast, zmienionego rozporządzeniem z dnia 6 kwietnia 1928 r., oraz rozporządzeniem z dnia 15 października 1931 r.
Data aktu: 31/03/1933
Data ogłoszenia: 13/04/1933
Data wejścia w życie: 13/04/1933