Rewizja uprawnień (koncesyj) na sprzedaż przedmiotów, objętych monopolem skarbowym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 8 lipca 1925 r.
o rewizji uprawnień (koncesyj) na sprzedaż przedmiotów, objętych monopolem skarbowym.

Na podstawia § 6 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 grudnia 1924 r. w przedmiocie rewizji uprawnień (koncesyj) na sprzedaż przedmiotów, objętych monopolem skarbowym (Dz. U. R. P. № 114, poz. 1022) zarządza się co następuje:

A.

Koncesje na detaliczne sprzedaże.

§  1.
Rewizje koncesyj na detaliczne sprzedaże przedmiotów, objętych monopolem skarbowym (wyroby tytoniowe i wyroby objęte ustawą z dnia 31 lipca 1924 r. o monopolu spirytusowym - Dz. U. R. P. № 78, poz. 756) przeprowadzać będą władze skarbowa I instancji (urzędy skarbowe akcyz i monopolów, urzędy akcyzowe, dyrekcje okręgów skarbowych).

Rewizji nie będą podlegały koncesje na sprzedaże wyrobów tytoniowych, wymienione w § 2. ust. 2. rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 grudnia 1924 r. (Dz. U. R. P. № 114, poz. 1022).

Orzeczenia o cofnięciu koncesyj, wydane w następstwie przeprowadzonej rewizji będą zawierały 3 miesięczny termin wypowiedzenia według wzoru, sporządzonego przez Ministerstwo Skarbu (Dyrekcję Polskiego Monopolu Tytoniowego, Dyrekcję Państwowego Monopolu Spirytusowego, Biuro Sprzedaży Soli).

Przeciw orzeczeniom władz skarbowych I instancji służyć będzie interesowanym odwołanie do władz skarbowych II instancji (izby skarbowe, śląski urząd wojewódzki). Ewentualne odwołania mają być wnoszone do urzędu, który wydał orzeczenie, w ciągu 14-tu dni, licząc od dnia następnego po doręczeniu orzeczenia.

§  2.
Władze skarbowe I instancji sporządzą niezwłocznie według załączonego wzoru A wykazy w 2 egzemplarzach odrębnie dla każdej gminy administracyjnej ich okręgu i dla każdego rodzaju monopolu, obejmujące koncesjonarjuszów detalicznych sprzedaży przedmiotów, wymienionych w § 1 rozporządzenia i ustalą liczbę miejsc detalicznych sprzedaży dla każdej gminy, stosownie do obowiązujących w tej mierze przepisów.

Dla detalicznych sprzedaży wyrobów tytoniowych ustala się normę w ten sposób, że jedna detaliczna sprzedaż wyrobów tytoniowych (nie licząc domowych, czasowych i koszarowych sprzedaży) winna przypadać na około 600 mieszkańców, w gminach zaś handlowych i przemysłowych, oraz w gminach rozlegle położonych na około 500 mieszkańców. W gminach względnie osadach, mających mniej jak 600 względnie 500 mieszkańców, winna znajdować się o ile, możności jedna detaliczna (publiczna) sprzedaż wyrobów tytoniowych.

Ilość detalicznych sprzedaży wyrobów alkoholowych winna być oznaczona zgodnie z art. 5 ustawy o ograniczeniach w sprzedaży i spożyciu napojów alkoholowych z dnia 23 kwietnia 1920 r. ogłoszonej w załączniku do rozporządzenia Ministra Zdrowia Publicznego z dnia 10 kwietnia 1922 r. (Dz. U. R. P. № 35 poz. 299) jedna na 2.500 mieszkańców.

Na wyjątki od ustalonych norm zezwalać może w poszczególnych wypadkach Ministerstwo Skarbu (Dyrekcja Polskiego Monopolu Tytoniowego, Dyrekcja Państwowego Monopolu Spirytusowego).

§  3.
Jeden egzemplarz wykazów A, przewidzianych w poprzednim paragrafie, przedłożą władze skarbowa I instancji za pośrednictwem izb skarbowych najpóźniej do końca października 1925 r. Ministerstwu Skarbu (Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego, Dyrekcji Państwowego Monopolu Spirytusowego), które na podstawie zebranego w ten sposób materjału wydadzą szczegółowe zarządzenia co do sposobu postępowania przy przeprowadzaniu rewizyj.
§  4.
Przy przeprowadzaniu rewizyj będą cofane koncesje osób nieuprzywilejowanych w następującej kolejności:
1)
prowadzących swe przedsiębiorstwa niesamoistnie,
2)
tych, którzy mają prócz koncesyjnego jeszcze inne przedsiębiorstwo lub dochody z innych źródeł, mających dostateczne utrzymanie,
3)
niefachowców, którzy się nie uczyli i nie praktykowali w danej gałęzi przynajmniej ogółem 5 lat,
4)
fachowców, którzy się uczyli i praktykowali w danej gałęzi i prowadzą przedsiębiorstwo od lat 15-tu.

Przy wszystkich czterech kategorjach uwzględniane będą: wiek, ilość rodziny, zdrowie, stan materjalny i przeszłość interesowanego.

§  5.
Prawo nadawania koncesyj na detaliczne sprzedaże wyrobów, objętych ustawą z dnia 31 lipca 1924 r. (Dz. U. R. P. № 78 poz. 756) w ramach przepisanej normy i postanowień § 1 i 3 ust. 3 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 grudnia 1924 r. (Dz. U. R. P. №114 poz. 1022), przyznaje się władzom skarbowym II instancji.

Osobom nienależącym do kategorji osób uprzywilejowanych nadawać mogą władze skarbowe II instancji koncesje na detaliczne sprzedaże przedmiotów wymienionych w § 1 rozporządzenia (w ramach przepisanej normy) wyłącznie w tych wypadkach, gdy ze względu na interes Skarbu Państwa i wygodę konsumentów zachodzić będzie bezwzględna konieczność obsadzenia w jakiejś gminie przedsiębiorstwa sprzedaży, a zostanie urzędownia swierdzonem, że na powyższą koncesję niema reflektantów z pośród osób uprzywilejowanych, odpowiadających przepisanym wymogom.

§  6.
Ustalanie ilości koncesyj na uliczne sprzedaże wyrobów tytoniowych należy do kompetencji Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego.

B.

Koncesje na hurtowe sprzedaże.

§  7.
Rewizje koncesyj na hurtowe sprzedaże przedmiotów, objętych monopolem skarbowym (wyroby tytoniowe, sól i wyroby, objęte ustawą z dnia 31 lipca 1924 r. o monopolu spirytusowym (Dz. U. R. P. № 78, poz. 756) będą przeprowadzały władze skarbowe II instancji (izby skarbowe, śląski urząd wojewódzki).

Rewizji nie będą podlegały koncesje na hurtowe sprzedaże wyrobów tytoniowych, wymienionych w § 2 ust. 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 grudnia 1924 r. (Dz. U. R. P. № 114, poz. 1022).

Orzeczenia o cofnięciu koncesyj., wydawani w następstwie przeprowadzanej rewizji, winny zawierać 3 miesięczny termin wypowiedzenia i być sformułowane według wzoruj sporządzonego przez Ministerstwo Skarbu (Dyrekcję Polskiego Monopolu Tytoniowego, Dyrekcję Państwowego Monopolu Spirytusowego, Biuro Sprzedaży Soli).

Przeciw orzeczeniu izb skarbowych (śląskiego urzędu wojewódzkiego) służyć będzie interesowanym odwołanie do Ministerstwa Skarbu (Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego, Dyrekcji Państwowego Monopolu Spirytusowego, Biura Sprzedaży Soli). Ewentualne odwołania winny być wniesione do władzy skarbowej, która wydała orzeczenie w ciągu dni 14-tu, licząc od dnia następnego po dniu doręczenia orzeczenia.

§  8.
Władze skarbowe II instancji sporządzą niezwłocznie w 3-ch egzemplarzach wykazy hurtowych sprzedawców przedmiotów, wymienionych w § 7 rozporządzenia, osobno dla każdego rodzaju monopolu według załączonego wzoru B.

Dwa egzemplarze tych wykazów z uwidocznieniem hurtowników, którzy nie należą do osób uprzywilejowanych, przedłożą władze skarbowe II instancji najdalej do końca października 1925 r. Ministerstwu Skarbu (Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego, Dyrekcji Państwowego Monopolu Spirytusowego, Biuru Sprzedaży Soli). Na podstawie tych wykazów zostanie ustalone, które z hurtowni, podlegających opróżnieniu zostaną w razie cofnięcia koncesyj zwinięte jako zbędne, a które zostaną ponownie obsadzone.

§  9.
Nadawanie koncesyj na hurtowe sprzedaże przedmiotów, wymienionych w § 7 rozporządzenia, odbywać się winno wedle obowiązujących w każdym dziale przepisów i należy do kompetencji władz skarbowych II instancji.

O nadaniu koncesji na sprzedaż hurtowy lub detaliczną osobie, pobierającej rentę lub inne zaopatrzenie z funduszów państwowych, zawiadamiać należy odnośny wydział emerytur i rent.

§  10.
Aż do czasu przeprowadzenia rewizji koncesyj t. j. do końca 1926 r. wstrzymuje się tworzenie nowych hurtowni tytoniowych.

C.

Postanowienia końcowe.

§  11.
Pozostawienie osoby nieuprzywilejowanej w posiadaniu koncesji na sprzedaż przedmiotów wymienionych w § 1 względnie § 7 rozporządzenia w zastosowaniu § 4 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dn. 27 grudnia 1924 r. Dz. U. R. P. № 114, poz. 1022), będzie mogło nastąpić w wyjątkowych wypadkach na mocy decyzji Ministra Skarbu.

Wnioski władz skarbowych ii instancji w tym przedmiocie winny być przedłożone Ministerstwu Skarbu (Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego, Dyrekcji Państwowego Monopolu Spirytusowego Biuru Sprzedaży Soli) łącznie dla całego okręgu i odrębnie dla każdego rodzaju monopolu, równocześnie z wykazami, przewidzianemi w §§ 3 i 8 rozporządzenia. Do wniosków tych winna być dołączona opinja komisyj, które do tego rodzaju spraw utworzą prezesi izb skarbowych (wojewoda śląski) w składzie: prezes izby skarbowej względnie jego zastępca jako przewodniczący, naczelnik wydziału IV izby skarbowej, naczelnik urzędu akcyz i monopolów (dyrektor okręgu skarbowego) - ten ostatni przy rozpatrywaniu spraw przedsiębiorstw sprzedaży, znajdujących się w jego okręgu, dwóch delegatów wojewody, delegat izby handlowej i przemysłowej, względnie związku (zrzeszenia) kupców; w województwie śląskiem: wojewoda względnie jego zastępca jako przewodniczący, naczelnik wydziału skarbowego, naczelnik wydziału administracyjnego, naczelnik wydziału pracy i opieki społecznej i delegat izby handlowej i przemysłowej. Ponadto, o ile rozpatrywane będą sprawy koncesjonarjuszów w miejscowościach, liczących ponad 50.000 mieszkańców, do komisji winien być powołany delegat magistratu w siedzibie izby skarbowej (śląskiego urzędu wojewódzkiego).

Powyższemi wnioskami winny być objęte przedewszystkiem te przedsiębiorstwa sprzedaży przedmiotów, objętych ustawą z dnia 31 lipca 1924 r. o monopolu spirytusowym (Dz. U. R. P. № 78 poz. 756), do których prowadzenia potrzeba szczególnie wielkiego kapitału, fachowych wiadomości, albo też które połączone są z innemi przedsiębiorstwami (np. hotele, restauracje).

§  12.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

Wzór. A.

Monopol ...................

Gmina (osada) .............

Ilość mieszkańców .........

WYKAZ

detalicznych sprzedawców przedmiotów, objętych monopolem skarbowym.

(Odrębny dla każdego rodzaju monopolu)

L.p. Imię i nazwisko detalicznego sprzedawcy Czy należy do kategorji osób uprzywilejowanych, wymienionych w § 1 rozp. Prez. Rzeczp. z 27.XII.1924 (D. U. R. P. №.114, poz. 1022) a w danym razie do jakiej?*) Czy prowadzi przedsiębiorstwo osobiście w przeciwnym razie czy zastępca jego został zatwierdzony przez kompetentną władzę Wiek koncesjonarjusza Rodzaj przedsiębiorstwa (samoistne czy mieszane) Stan rodzinny (żonaty, stanu wolnego, wdowiec, ilość dzieci i t. p.) Stan majątkowy i zarobkowy Uwaga
1 2 3 4 5 6 7 8 9

______

*) W razie, gdy koncesjonariusz należy do osób uprzywilejowanych, winien doliczyć oryginał względnie wiarogodne odpisy dokumentów.

Wzór. B.

Monopol ...................

Gmina (osada) .............

Ilość mieszkańców .........

WYKAZ

hurtowych sprzedawców przedmiotów, objętych monopolem skarbowym.

(Odrębny dla każdego rodzaju monopolu)

L.p. Miejscowość Powiat Urząd Skarbowy Akcyz i Monopolów (Dyrekcja Okręgu Skarbowego) Imię i nazwisko hurtowego sprzedawcy Czy koncesjonarjusz należy do kategorji osób uprzywilejowanych, a w danym razie jakie przedłożył na dowód tego dokumenty Czy koncesjonarjusz prowadzi hurtownię osobiście, w przeciwnym razie, czy zastępca jego zatwierdzony został przez kompetentną władzą Czy i jaką decyzją orzekła izba skarbowa (śląski urząd wojewódzki) cofnięcie koncesji Decyzja Ministerstwa Skarbu (wzgl. Dyrekcji Polskiego Monopolu Tytoniowego, Dyrekcji Państwowego Monopolu Spirytusowego, Biura sprzedaży Soli) Uwaga
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1925.74.520

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rewizja uprawnień (koncesyj) na sprzedaż przedmiotów, objętych monopolem skarbowym.
Data aktu: 08/07/1925
Data ogłoszenia: 23/07/1925
Data wejścia w życie: 23/07/1925