Uzupełnienie i zmiany taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 8 marca 1924 r.
o uzupełnieniu i zmianach taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie osób, bagażu i towarów, oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14 poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
Wstęp.
1)
W punkcie H, rozdział C, w dziale b po słowach "w okręgu Krakowskim", w dziale c po słowach "w okręgu Lwowskim" i w dziale d po słowach "w okręgu Stanisławowskim" dodaje się słowa: "z podwyższonemi o 50% opłatami z części II tejże taryfy", przyczem w dziale c, prócz słów ostatnio wymienionych dodaje się słowa: "z wyjątkiem Kolei Lwów-Bełżec, na której stosuje się, aż do odwołania, taryfę normalną".
2)
W tymże punkcie 0, rozdział C, w dziale d, po ust. 1 włącza się nowy ustęp: "2. Dolina-Wygoda", ustąp 2 otrzymuje liczbę 3, a potym ustępie włącza się nowy ustęp: "4. Patahicze-Tłumacz", ustęp zaś 3 otrzymuje liczbę 5.
3)
W tymże punkcie Ii skreśla się rozdział D.
4)
W punkcie III słowa: "wymienionych pod punktami C i D" zmienia się na: "wymienionych pod punktem C".

CZĘŚĆ  I.

1.

Przepisy Przewozowe wraz z Postanowieniami Wykonawczemu

5)
W art. 1 "Zakres działania przepisów" dodaje się nowy ustęp treści następującej: "W komunikacji międzynarodowej przepisy niniejsze obowiązują jedynie o tyle, o ile dla komunikacji tej nie |ustalono odrębnych przepisów".
6)
W art. 5 "Odpowiedzialność kolei za czynności pracowników" skreśla się słowo "służbowe".
7)
W art. 16 "Kontrola biletów i dopłaty do cen za przejazd":
a)
dopłatę 200 jednostek taryfowych, przewidzianą w ust. 2 i 3, zmienia się na 350 jednostek taryfowych;
b)
dopłatę 30 jedn. tar., przewidziana w Post. Wyk. III do ust.- 3, zmienia się na 50 jednostek taryfowych;
c)
dopłatę 100 jednostek taryfowych, przewidzianą w ust. 6, zmienia się na 160 jednostek taryfowych.
8)
W art. 24 "Postoje" opłatę 2.000 jednostek taryfowych, przewidzianą w ust. 3 i Post. Wyk. do tegoż ustępu, zmienia się na 3.500 jedn. tar.
9)
W art. 30 "Określenie" dopłatę 50 jedn. tar., przewidzianą w ust. 3, zmienia się na 80 jednostek taryfowych.
10)
W art. 36 "Odpowiedzialność kolei za zaginięcie, brak lub uszkodzenie bagażu" normę odszkodowania 30 jednostek taryfowych, przewidzianą w Post. Wyk. do ust. 1, zmienia się na 500 jednostek tar.
11)
W art. 37 "Przekroczenie terminu "dostawy" normę 5 jednostek taryfowych, przewidzianą w ust. 2 a, zmienia się na 8 jedn. tar., normę 2 jedn. tar., przewidzianą w ust. 3 a zmienia się na 4 jedn. tar., a normę 3 jedn. tar., przewidzianą w ust. 3b, zmienia się na 5 jednostek taryfowych.

CZĘŚĆ  II.

PRZEPISY TARYFOWE.

12)
W rozdziale I "Przewóz osób", dział A "Zasady obliczania" otrzymuje brzmienie następujące.

"A. Zasady obliczania".

1. Opłaty za przejazd pociągami osobowemi lub mieszanemi oblicza się: na odległość do 50 kilometrów-kilometrycznie, od 51 do 100 kilometrów-strefami po 5 km., a ponad 100 kilometrów; strefami po 10 km., przyczem każda zaczęta strefa liczy się za pełną strefę.

2. Najniższa cena biletu wynosi opłatę, przy; padającą za 5 klm.

3. Ceny biletów kl. IV zaokrągla się do najbliższych pełnych parzystych jednostek taryfowych wzwyż.;

4. Ceny biletów na pociągi osobowe i mieszane oblicza się według następujących opłat jednostkowych za kilometr:

a) w klasie IV (na kolejach obszaru województwa poznańskiego i pomorskiego) za kilometry od 1 do 200 po 2,66 jednostek taryfowych; za kilometry od 201 do 400 po 2,40 jedn. tar., doliczane do ceny biletu 532 jedn. tar., przypadającej za pierwsze 200 km.; za kilometry od 401 do 600 po 2,13 jedn: tar., doliczane do ceny biletu 1.012 jedn. tar., przypadającej za pierwsze 400 km.; za każdy dalszy kilometr po 1,86 jedn. tar., doliczanej do ceny biletu 1.438 jedn. tar., przypadającej za pierwsze 600 km.;

b) w klasie III za kilometry od 1 do 200 po 4 jedn. tar.; za kilometry od 201 do 400 po 3,6 jedn. tar., doliczane do ceny biletu 800 jedn. tar., przypadającej za pierwsze 200 km.; za kilometry od 401 do 600 po 3,2 jedn. tar., doliczane do ceny biletu 1,520 jedn. tar., przypadającej za pierwsze 400 km.; za każdy dalszy kilometr po 2,8 jedn. tar., doliczane do ceny biletu 2,160 jedn. tar., przypadającej za pierwsze 600 km.;

c) w klasie II ceny biletów są 1 i 1/2 raza, a w kl. 1 - 2 i 1/2 raza wyższe, niż w klasie III.

5. Ceny biletów dodatkowych kl. III na pociągi pośpieszne wynoszą czwartą część odnośnych cen biletów na pociągi osobowe i mieszane za pełne strefy po 100 km., przyczem, o ile cena biletu dodatkowego klasy III wynosi liczbę, niepodzielną przez 20, to zaokrągla się ją wzwyż do liczby, po-dzielnej przez 20.

Ceny biletów dodatkowych na pociągi pośpieszne kl. II są 1 i 1/2 raza, a klasy 1 - 2 i 1/2 raza wyższe, niż kl. III.

6. Ceny biletów na pociągi pośpieszne otrzymuje się przez dodanie do cen biletów na pociągi osobowe i mieszane cen biletów dodatkowych na pociągi pośpieszne, przypadających za -daną strefę i klasę.

7. Ceny biletów na pociągi luksusowe (ekspresowe) otrzymuje się przez dodanie do cen biletów na pociągi pośpieszne połowę cen tychże biletów.

8. Ceny biletów dodatkowych na miejsca numerowane do siedzenia w wagonach osobowych (miejscówki), bez względu na rodzaj pociągu i odległość przejazdu, wynoszą: w kl. III - 100 jedn. tar., w kl. II - 150 jedn. tar. i w kl. I - 250 jedn. taryfowych.

13)
W tymże rozdziale I, w dziale B "Dopłaty za przejście do kl. wyższej lub do pociągu droższego" punkt 1 wraz z tablicą zmienia się w sposób następujący:

"1. Jeżeli podróżny zgłosi uprzednio zamiar przejścia do pociągu kategorji wyższej lub klasy wyższej, niż ta, do której uprawnia go bilet, to winien uiścić następującą Opłatę dodatkowi

Z biletem Przy przejściu
do pociągu pośpiesznego - do pociągu osobowego
Klasy
I II III I II
Cena biletu, względnie różnica
kl. II na pociąg pośpieszny 1 biletu kl. III na pociąg pośpieszny. - - a) do 37 klm. bez dopłaty; -
b) ponad 37 klm. różnicę między ceną biletu kl. I na pociąg osobowy, a ceną biletu kl. II na pociąg pośpieszny.
kl. III na pociąg pośpieszny 1 biletu kl. II na pociąg pośpieszny, ½ biletu kl. III na pociąg pośpieszny. - a) do 16 klm. bez dopłaty; a) do 50 klm bez dopłaty;
b) ponad 16 klm. różnicę między ceną biletu kl. I na pociąg osobowy, a ceną biletu kl. III na pociąg pośpieszny. b) ponad 50 klm różnicę między ceną biletu kl. II na pociąg osobowy, a ceną biletu kl. III na pociąg pospieszny
kl. I na pociąg osobowy 1 biletu dodatkowego Kl. I na pociąg. pospieszny. a) do 37 klm. różnice miedzy ceną biletu kl. II na pociąg pośpieszny, a ceną biletu kl. I na pociąg osobowy; a) do 16 klm. różnicą między ceną biletu kl. III na pociąg pośpieszny, a ceną biletu kl. I na pociąg osobowy; - -
b) ponad 37 klm, bez dopłaty. b) ponad 16 klm. bez dopłaty.
kl. II na pociąg osobowy 1 biletu kl. III na pociąg osobowy + 1 biletu dodatkowego kl. I na pociąg pośpieszny 1 biletu dodatkowego kl. II na pociąg pośpieszny. a) do 50 klm. różnicę między ceną biletu kl. III na pociąg pośpieszny, a ceną biletu kl. II na pociąg osobowy; 1 biletu kl. III na pociąg osobowy. -
b) ponad 50 klm. bez dopłaty.
kl. III na pociąg osobowy 1 biletu kl. II na pociąg osobowy + biletu dodatkowego kl. I na pociąg pośpieszny. ½ biletu kl. III na pociąg osobowy + 1 biletu dodatkowego kl. II na pociąg pośpieszny. 1 biletu dodatkowego kl. III na pociąg pośpieszny. 1 biletu kl. II na pociąg osobowy. ½ biletu kl. III na pociąg osobowy
14)
W tymże rozdziale 1 i w tymże dziale B; punkt 2 otrzymuje brzmienie:

"3. W razie częściowego użycia pociągu pospiesznego pobiera się dopłatę w wysokości ceny biletu dodatkowego odnośnej klasy na pociąg pośpieszny za odległość przejazdu tym pociągiem".

15)
W tymże rozdziała I i w tymże dziale B opłatę 30 jedn. tar., przewidzianą w punktach 3 i 9, mienia się na 50 jedn. tar.
16)
W tymże rozdziale 1, w dziale C "Bilety okresowe" punkt 13 otrzymuje brzmienie:

"13. Podwyżka taryfy nie dotyczy wydanych już na podstawie poprzedniej taryfy biletów okresowych; w razie obniżki taryfy właściciel biletu okresowego nie ma prawa po zwrotu różnicy cen".

17)
W tymże rozdziale I i "w tymże dziale C punkt 14 skreśla się, a punkt 15 otrzymuje liczbę 14.
18)
W tymże rozdziale I, w dziale D "Ulgi taryfowe ze względów społecznych i humanitarnych" w punkcie 9 ustępu i "Przejazdy do szkół" skreśla ostatnie dwa zdania od słowa "przyczem" do końca punktu.
19)
W tymże rozdziale I i w tymże dziale D, ustępie III-A-s "Przejazdy między miejscem zamieszkania i pracy", w punkcie 12 skreśla się ostatnie dwa zdania od słowa "przyczem" do końca punktu.
20)
W rozdziale II "Bilety peronowe" punkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Cena biletu peronowego na wstęp jednorazowy do odgrodzonej części stacji równa się pełnej cenie biletu klasy III za 5 km. na przejazd jednorazowy pociągiem osobowym".

21)
W rozdziale lii "Przewóz psów" opłatę I jedn. tar., przewidzianą w punkcie 2, zmienia się; na 8 jedn. tar.
22)
W rozdziale IV "Przewóz bagażu" punkt 3 Rymuje brzmienia następujące: (

"3. Opłaty za. przewóz bez względu na rodzaj pociągu od każdych 10 kg; i za każdą strefę (stawki przewozowe) oblicza się: za kilometry od 1 do 200 po 6 jedn. tar.; za kilometry od 201 do 400 po 5,4 jedn. tar., doliczanych do stawki przewozowej 120 jedn. tar. przypadającej za pierwsze 200 km.; kilometry od 401 do 600 po 4,8 jedn. tar., doliczane do stawki przewozowej 228 jedn. tar., przypającej za pierwsze 400 km.; za kilometry ponad 600 po 4,2 jedn. tar., doliczane do stawki przewozowej, 324 jedn. tar., przypadającej za pierwsze 600 klm.".

23)
W tymże rozdziale IV skreśla się punkty 4 i 5, a punkty 6 i 7 otrzymują numerację odpowiednio 4 i 5.
24)
W tymże rozdziale IV, w punkcie 5 według nowej numeracji opłatę 10 jednostek taryfowych zmienia się na 20 jednostek taryfowych.
25)
Rozdział V "Przewóz przesyłek nadzwyczajnych otrzymuje brzmienie następujące

"1. Opłaty za przewóz oblicza się według stref po 10 klm. i według opłat jednostkowych za 10 klg., przyczem każde zaczęte 10 klm. liczy się za pełną strefę, oraz każde zaczęte 10 klg. za 10 klg.

2. Opłaty od 10 klg. za daną strefę (stawki przewozowe) zaokrągla się zawsze do najbliższych pełnych jednostek taryfowych wzwyż.

3. Opłaty za przewóz w pociągach osobowych f mieszanych od każdych 10 klg. i za każda strefę (stawki przewozowe) oblicza się: za kilometry od 1 do 200 po 10 jedn. tar.; za kilometry od 201 do 400 po 9 jedn. tar., doliczanych do stawki przewozowej 200 jedn. tar., przypadającej za pierwsze 200 klm.; za kilometry od 401 do 600 po 8 jedn., tar., doliczanych do stawki przewozowej 380 jedn. tar., przypadającej za pierwsze 400 klm.; za kilometry ponad 600 po 7 jedn. tar., doliczanych do stawki przewozowej 540 jedn. tar., przypadającej za pierwsze 600 klm. (stawki przewozowa) oblicza się: za kilometry od 1 do 200 po 10 jedn. tar.; za kilometry od 201 do 400 po 9 jedn. tar., doliczanych do stawki przewozowej 200 jedn. tar., przypadającej za pierwsze 200 klm.; za kilometry od 401 do 600 poz. jedn. tar., doliczanych do stawki przewozowej 380 jedn. tar., przypadającej za pierwsze 400 klm.; za kilometry ponad 600 po 7 jedn. tar., doliczanych do stawki przewozowej 540 jedn. tar., przypadającej za pierwsze 600 klm.

4. Opłaty za przewóz od każdych 10 klg. (stawki przewozowe) w pociągach pośpiesznych wynoszą o 50% więcej od odnośnych opłat, przewidzianych dla pociągów osobowych i mieszanych, a w pociągach luksusowych {ekspresowych) o 50% więcej od odnośnych opłat dla pociągów pośpiesznych, z uwzględnieniem punktu 2 rozdziału niniejszego.

5. Najniższa stawka przewozowa w pociągu pośpiesznym lub luksusowym (ekspresowym) wynosi stawkę, za 100 klm.

6. Opłaty za przewóz mleka pociągami osobowemi lub mieszanemi oblicza się, jak za bagaż (rozdział IV). Przewóz powrotny naczyń próżnych odbywa się bezpłatnie na warunkach, określonych przez kolej.

7. Za Ubezpieczenie strat, mogących wyniknąć skutkiem nieterminowej dostawy, oraz za przechowanie przesyłek nadzwyczajnych pobiera się opłaty w tej samej wysokości; co za bagaż".

26)
W rozdział VI "Przewóz czasopism, broszur i książek" punkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Opłata za przewóz powinna być uiszczona przy nadaniu; Oblicza się ją na podstawie zasad, ustalonych dla przewozu bagażu (rozdział IV, punkty 1 i 2 według następujących opłat jednostkowych od każdych 10 klg. i za każdą strefę (stawki przewozowe): za kilometry od 1 do 200 klm. po 3,60 jedn. tar.; za kilometry od 201 do 400 klm. po 3,24 jedn. tar., doliczane do stawki przewozowej 72 jedn. tar., przypadającej za pierwsze 200 klm., za kilometry od 401 do 600 klm. po 2,88 jedn. tar., doliczane do stawki przewozowej 137 jedn. tar., przypadającej za pierwsze 400 klm.; za kilometry ponad 600 klm. po 2,52 jedn. tar., doliczane do stawki przewozowej 195 jedn. tar., przypadającej za pierwsze 600 klm.".

27)
W rozdziale VII "Pociągi nadzwyczajne, wagony osobowa dla chorych i bagażów" w dziale A "Pociągi nadzwyczajne" zmienia się: i

w punkcie I (1) - a opłatę 150 jedn. tar. na 240 jedn. tar.;

w punkcie I (1) - b opłatę 50 jedn. tar. na 80 jedn. tar.;

w punkcie I (1) - c opłatę 25 jedn. tar. ha 40 jedn. tar.;

opłaty najniższe 500 jedn. tar. i 25,000 jedn. tar., wskazane w korku punktu I (1), odpowiednio na 800 jedn. tar. 40,000 jedn. tar.;

w punkcie II (1) opłatę 10 jedn. tar. na 16 jedn. tar.;

w punkcie III opłatę 25,000 jedn. tar. na 40,000 jedn., tar.;

w punkcie IV (2) opłatę 7,500 jedn. tar. na 12,000 jedn. tar.

28)
W tymże rozdziale VII i w tymże dziale fi skreśla się punkt V.
29)
W tymże rozdziale VII, w dziale B "Wagony osobowe, dla chorych, bagażowe i towarowe" zmienia się w punkcie II (1) opłatę 50 jedn. tar. na 30 jedn. tar. i w punkcie IV (1) opłatę 10 jedn. tar. na 16 jedn. tar.
30)
W tymże rozdziale VII i w tymże dziale B, w końcu punktu I (1) i I (2), w zdaniu pierwszem punktu III (1) i w zdaniu drugiem punkt III (2) po słowie "dorosłych" dodaje się słowa: "według pełnej taryfy".
§  2.
Rozporządzenie niniejsze nie dotyczy biletów, wydanych przed wejściem w życie tegoż rozporządzenia.
§  3.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 16 marca 1924 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1924.24.254

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Uzupełnienie i zmiany taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.
Data aktu: 08/03/1924
Data ogłoszenia: 15/03/1924
Data wejścia w życie: 16/03/1924