Wykonanie art. art. 11-23 ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. o podatku majątkowym, zawierające przepisy o organach wymiarowych.

ROZPORZĄDZENIE V
MINISTRA SKARBU
z dnia 6 marca 1924 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych, w celu wykonania art. art. 11-23 ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. o podatku majątkowym (Dz. U. R. P. № 94, poz. 746), zawierające przepisy o organach wymiarowych.

Na mocy art. 90 ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. o podatku majątkowym (Dz. U. R. P. № 94, poz. 746) zarządza się co następuje:
Do art. 11.
§  1.
Naczelny nadzór nad załatwianiem spraw podatku majątkowego oraz piecza nad ścisłem i jednolitem wykonywaniem przepisów ustawy, tudzież rozstrzyganie kwestji spornych co do stosowania tych przepisów należy do Ministra Skarbu.

W celu sprawdzenia na miejscu czynności wymiarowych, terminowego ich wykonania oraz dopilnowania równomiernego rozkładu podatku w całem Państwie wysyłać będzie Minister Skarbu specjalnych delegatów do poszczególnych okręgów wymiarowych (§ 3 nin. rozp.). Delegaci obowiązani będą badać sposób i prawidłowość oszacowania poszczególnych przedmiotów majątkowych, wydawać potrzebna zarządzenia w tym względzie, oraz udzielać wskazówek i wyjaśnień.. Delegatom tym służyć będzie także prawo uczestniczenia w posiedzeniach komisji szacunkowych i odwoławczych z głosem doradczym.

Ogólny zarząd sprawami podatku majątkowego oraz nadzór nad stosowaniem i wykonywaniem przepisów ustawy i wydanych na jej podstawie rozporządzeń w okręgach izb skarbowych należy do dyrektorów tychże izb.

Dyrektorom Izb skarbowych przysługuje również prawo wysyłania delegatów z taką samą kompetencją, jaką posiadają wyże] wspomniani delegaci Ministra Skarbu.

Do art. 12.

§  2.
Ustalanie Etanu i wartości majątków oraz wymiar podatku należy w i instancji:
a)
dla osób fizycznych, -spadków wakujących (nieobjętych) oraz osób prawnych, nieobowiązanych do publicznego składania sprawozdań - do komisji szacunkowych;
b)
dla osób prawnych, obowiązanych do publicznego składania sprawozdań - do Izb skarbowych.

Władzą wymiarową II instancji dla wszystkich płatników jest komisja odwoławcza.

Do art. 13.

§  3.
Ilość komisji szacunkowych, ich miejsce urzędowania i obszar działalności (okrąg terytorialny) oraz liczbę członków i zastępców każdej komisji szacunkowej (w granicach od 15 do 24 członków i tyluż zastępców) ustali dyrektor izby skarbowej dla wszystkich okręgów podatkowych i instancji i poda powyższe dane do wiadomości publicznej.

W każdym okręgu podatkowym winna być utworzona przynajmniej jedna komisja szacunkowa. Dla większych jednak okręgów, liczących ponad 100.000 mieszkańców, mają być utworzone conajmniej dwie komisje; również dla miast liczących ponad 20.000 mieszkańców, winny być utworzone odrębne komisje.

Przewodniczącym komisji szacunkowej jest z urzędu naczelnik władzy podatkowej S instancji lub jego zastępca.

W ciągu 14 dni po ogłoszeniu niniejszego rozporządzenia wszystkie znajdujące się w okręgu każdej izby skarbowej sejmiki powiatowe (rady powiatowej), związki i zrzeczenia płatników oraz instytucje, uprawniane w myśl ustępów a), b), c} i c.) art. 13 ustawy do wyboru kandydatów na członków komisji, winny przedstawić listę kandydatów dyrektorowi właściwej Izby skarbowej. Każda lista kandydatów każdego okręgu władzy podatkowej I instancji może obejmować najwyżej 24 osoby, jako kandydatów i tyleż osób, jako kandydatów na zastępców członków.

Organizacje, których działalność obejmuje cały obszar Rzeczypospolitej lub kilku województw, a które nie mają oddziałów w poszczególnych okręgach władz podatkowych I instancji, mają prawo przedstawiania list kandydatów dyrektorom wszystkich izb skarbowych, względnie tych Izb, na których okrąg rozciąga się ich działalność.

Imieniem grupy płatników, o których mowa w części przedostatniej art. 13 ustawy, miejscowe reprezentacje samorządne przedstawią w powyższym terminie listą obejmującą 2-ch kandydatów na członków i tyluż na zastępców.

W wypadkach, w których wspomniane wyżej organy (związki i zrzeszenia płatników, reprezentacja samorządne) nie przedstawią list kandydatów w wyznaczonym terminie 14-dniowym, brakujących kandydatów na polecenie dyrektora Izby skarbowej przedstawi naczelnik miejscowej władzy podatkowej I instancji (Urzędu skarbowego, inspektoratu skarbowego).

§  4.
Po otrzymaniu list kandydatów "dyrektor Izby skarbowej mianuje członków komisji szacunkowych i ich zastępców, przesyłając im odpowiednio pisemne zawiadomienia o nominacji.

Do art. 13 i 15.

§  5.
Organy, wymienione w § 3 nin. rozp., przy .przedstawianiu list kandydatów oraz dyrektorowie Izb skarbowych przy, mianowaniu członków komisji i zastępców winni przestrzegać ściśle postanowień części pierwszej i drugiej art. 15 ustawy.

Dyrektor Izby skarbowej ma wybierać z list kandydatów osoby stale zamieszkałe w danym okręgu szacunkowym, które zdaniem jego są najbardziej godne zaufania i najlepiej znają stosunki majątkowe płatników oraz baczyć na to, aby skład komisji odpowiada ustosunkowaniu poszczególnych grup płatników w danym okręgu i aby żadna poszczególna lista nie uzyskała bezwzględnej większości w komisji.

Dyrektorowie izb skarbowych winni tak pokierować swemi czynnościami, aby najpóźniej do 3-go kwietnia 1924 r. komisje -szacunkowe zostały utworzone w całym; okręgu izby skarbowej.

Do art. 14.

§  6.
Ilość komisji odwoławczych, miejsce ich urzędowania i okręgi terytorialne podane są w wykazie, stanowiącym załącznik niniejszego rozporządzenia.

Przewodniczy komisji odwoławczej dyrektor Iżby skarbowej lub jego zastępca.

Członkowie komisji odwoławczej są mianowani przez Ministra Skarbu na wniosek dyrektora Izby skarbowej w sposób następujący:

1)
sześciu członków i ich zastępców z pośród, urzędników izby skarbowej;
2)
dwóch członków i ich zastępców z pośród płatników, przedstawionych przez dyrektora izby skarbowej według jego własnego uznania i wyboru;
3)
ośmiu członków i ich zastępców z grona płatników z pośród kandydatów, przedstawionych dyrektorowi Izby skarbowej przez zawodowe lub urzędowe orgnizacje i zrzeszenia płatników rozciągające swoją działalność na cały okręg izby skarbowej lub na część tego okręgu, mającą ważniejsze znaczenie przy wymiarze podatku majątkowego. W braku tego rodzaju organizacji i zrzeszeń w okręgu danej Izby skarbowej mogą przedstawiać kandydatów organizacje centralne, rozciągające swą działalność na cały obszar Rzeczypospolitej,

Wspomniane organizacje i zrzeszenia winny w ciągu dni 14-tu od otrzymania wezwania dyrektora izby skarbowej przedstawić listę kandydatów, w przeciwnym wypadku, kandydatów tych przedstawia Ministrów: Skarbu dyrektor izby skarbowej według własnego wyboru i uznania.

Przy przedstawianiu kandydatów, winien dyrektor Izby skarbowej stosować się do wskazówek, zawartych w części pierwszej i drugiej § 5 nin. rozp. oraz baczyć na to, aby o ile możności wszystkie kategorie majątków były odpowiednio w komisji odwoławczej reprezentowana.

Dyrektor Izby skarbowej może w razie potrzeby lub na wniosek komisji zapraszać na posiedzenie komisji odwoławczej w charakterze rzeczoznawców geometrów, budowniczych, leśników, buhalterów i innych fachowych urzędników województwa, względnie urzędów okręgowych lub powiatowych.

Do art. 16.

§  7.
Każda komisja szacunkowa na pierwszem posiedzeniu pierwszej sesji (§ 9 nin. rozp.) utworzy ze swych członków i zastępców potrzebną ilość podkomisji. W skład każdej podkomisji wchodzi 3 lub 5 członków, względnie zastępców członków komisji oraz kierownik, który przewodniczy w obradach podkomisji i prowadzi jej biurowość.

Kierownikiem podkomisji jest urzędnik władzy podatkowej I instancji bądź te i inna osobą, wyznaczona przez przewodniczącego komisji, o ile możności z pośród urzędników państwowych lub samorządowych.

§  8.
Zadaniem podkomisji jest zebranie wszelkich danych faktycznych, niezbędnych do ustalenia wartości majątku każdego płatnika. W tym celu podkomisja winna po dokładnem zaznajomieniu się z treścią zeznania i porównania tegoż ze spisami płatników, względnie z wykazami A, B, C, sporządzonemi przez zarządy gminne, sprawdzić stan faktyczny t. j. części składowe majątku i ich wartość, W-razie potrzeby dokonać oględzin na miejscu i przy tej sposobności zażądać wyjaśnień od płatnika oraz zasięgnąć informacji od osób wiarogodnych.

Na podstawie zebranych w ten sposób wiadomości podkomisja przedstawia wnioski komisji, kierując się normami szacunkowemi, zawartemi w rozporządzeniu II Ministra Skarbu z dnia 15 listopada 1923 r. (Dz. U. R. P. № 123, .poz. 996).

Dla oszacowania poszczególnych przedmiotów majątkowych winny być utworzone osobna podkomisje fachowe, a mianowicie:

a)
dla gospodarstw rolnych,
b)
dla przedsiębiorstw przemysłowych,
c)
dla przedsiębiorstw handlowych,
d)
dla placów niezabudowanych i budynków, nienależących do gospodarstwa rolnego, dla urządzenia domowego i innych przedmiotów, służących do osobistego użytku, oraz dla kapitałów i praw majątkowych.

W każdym okręgu szacunkowym, względnie dla Oszacowania poszczególnych przedmiotów majątkowych, należy utworzyć tyle podkomisji, ile okaże się potrzebnem ze względu na miejscowe stosunki.

W większych okręgach szacunkowych (miastach) mogą być również utworzone podkomisje mieszane dla oszacowania majątków w poszczególnych odcinkach terytorjalnych okręgu szacunkowego, np. w większych miastach-dla poszczególnych dzielnie lub ulic.

W skład każdej fachowej podkomisji winni wejść członkowie, względnie zastępcy członków, reprezentujący w komisji tą grupą majątków, którą dana podkomisja ma szacować.

W skład podkomisji dla oszacowania gospodarstw rolnych winni wejść przedstawiciele większej i mniejszej własności ziemskiej,

Podkomisje w razie potrzeby mogą powoływać do współpracy fachowców z tej kategorji podatników, których majątek dana podkomisja szacuje.

Do art. 17 i 18.

§  9.
Przewodniczący zwołuje komisję (szacunkową i odwoławczą) na sesje w miarę potrzeby. W tym celu zaprasza on każdego członka, oznaczając w zaproszeniu dzień, godziną, miejsce posiedzenia oraz przypuszczalny okres trwania sesji. Na poszczególne posiedzenia w okresie trwania sesji nie wysyła się odrębnych zaproszeń pisemnych.

Zaproszenie winno być wystane przynajmniej na 10 dni przed terminem sesji.

Członkowie komisji, którzy, na posiedzenie przybyć nie mogą, winni o tem zawiadomić przewodniczącego komisji. Przewodniczący, o ile pozostało dość czasu, wysyła zaproszenie zastępcy członka komisji z tej samej grupy płatników.

Zastępcy zaproszenia w miejsce członków biorą udział w pracach komisji z głosem stanowczym.

Posiedzenie jest ważne, jeżeli oprócz przewodniczącego jest obecną przynajmniej polowa ogólnej ilości członków.

Jeżeli pierwsze posiedzenie, nie będzie mogło się odbyć skutkiem niedostatecznej liczby obecnych, wówczas sporządza się o tem krótki protokół.

Przy zwołaniu następnie drugiego posiedzenia, przewodniczący uprzedza członków komisji w wysyłanych im powtórnych zawiadomieniach, że w myśl art. 18 część trzecia ustawy uchwały drugiego posiedzenia bada prawomocne, bez wzglądu na ilość obecnych członków.

§  10.
Obrady komisji toczą się ustnie i są tajne.

W razie wyłonienia się z toku obrad kilku wniosków o jednym; tym samym przedmiocie, przewodniczący decyduje o kolejności głosowania nad niemi, kierując się zasadą, że należy najpierw poddać pod głosowanie wniosek, który jest najkorzystniejszy dla interesów Skarbu.

Z każdego posiedzenia komisji spisuje się zwięzły protokół, w którym winny być zamieszczone powzięte uchwały. Protokół ten podpisują przewodniczący i przynajmniej dwóch z obecnych na posiedzeniu członków lub ich zastępców, powołanych z grona płatników, względnie na propozycją organizacji.

Do art. 19.

§  11.
Od członków komisji i ich zastępców przewodniczący odbiera na wstępie ich urzędowania następującej treści przysięgą: "Przysięgam Panu Bogu Wszechmocnemu i Wszechwiedzącemu, że przy obradach komisji obowiązki swe pełnić będę według najlepszej wiedzy i sumienia i zachowam w ścisłej tajemnicy wszystkie powzięte w komisji wiadomości o majątkowych interesach płatników - tak mi Panie Boże dopomóż".

Osoby, które uważają złożenie przysiągł - ze względu na swoje wygnanie religijne -za niedozwolone, mają iv miejsce przysięgi złożyć przyrzeczenie uroczyste, odpowiadająca ich wyznaniu religijnemu.

Osoby, nienależące do żadnego wyznania, wymawiam zamiast słów: "Przysięgam Panu Bogu Wszechmocnemu i Wszechwiedzącemu" słowa: "Przyrzekam uroczyście" z opuszczeniem słów: "tak mi Panie Boże dopomóż".

Następnie rotą przysięgi podpisują składający się odbierający przysięgą.

Przed odebraniem przysięgi, przewodniczący obowiązany jest zwrócić uwagę członków komisji i zastępców na postanowienia karne, zawarte w art. 74 ustawy oraz na to, że obowiązek zachowania tajemnicy odnosi się także do wiadomości, powziętych w komisji, a zaczerpniętych dokumentów, aktów, ksiąg i innych zapisków instytucji prywatnych i osób trzecich.

Imiona i nazwiska osób, które złożyły przysięgę, uwidacznia się w protokole odnośnego posiedzenia. Przy tymże protokóle przechowuje się podpisane roty przysięgi.

Do art. 23.

§  12.
Członkom ! zastępcom członków komisji oraz podkomisji, którzy nie są urzędnikami państwowymi, zwraca się koszty podróży z miejsca zamieszkania na posiedzenia komisji, względnie podkomisji, i z powrotem oraz wypłaca się djety za tę ilość dni, w ciągu których uczestniczyli w posiedzeniach, wliczając niezbędny czas podróży tam i z powrotem.

Koszty podróży zwraca się tylko wówczas, gdy odległość od miejsca zamieszkania członka komisji lub zastępcy do miejsca urzędowania komisji, względnie podkomisji wynosi więcej niż 2 kilometry. Członkom i zastępcom członków komisji, mieszkającym w siedzibie komisji, nie zwraca się kosztów podróży na posiedzenia komisji.

Djety i koszty podróży członkom i zastępcom członków komisji odwoławczej przyznaje się w takiej wysokości, jak funkcjonariuszom państwowym zaliczonym do VII kategorji uposażenia służbowego, zaś członkom i zastępcom członków komisji szacunkowej w takiej wysokości, jak funkcjonarjuszom państwowym, zaliczonym do X kategorji uposażenia służbowego.

§  13.
Na obszarze województwa śląskiego wykonanie czynności, przepisanych niniejszem rozporządzeniem dla dyrektora Izby skarbowej, należy do Wojewody.
§  14.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

WYKAZ

komisji odwoławczych dla spraw podatku majątkowego.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1924.24.253

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonanie art. art. 11-23 ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. o podatku majątkowym, zawierające przepisy o organach wymiarowych.
Data aktu: 06/03/1924
Data ogłoszenia: 15/03/1924
Data wejścia w życie: 15/03/1924