Rozciągnięcie na przewozy kolejami wąskotorowemi taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 28 grudnia 1923 r.
o rozciągnięciu na przewozy kolejami wąskotorowemi Taryfy towarowej polskich kolei żelaznych. *

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tym czasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządca co następuje:
§  1. 1
Taryfę-towarową polskich kolei żelaznych (części II, III, IV i V), ogłoszoną rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych z dnia 21 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 136, poz. 1134), rozciąga się na przewozy niżej wymienionemi kolejami wąskotorowemi z następującemi odstępstwami i wyjątkami:

Wstąp do części II, III, IV i V otrzymuje brzmienie następujące:

"I. Taryfa towarowa polskich kolei żelaznych obowiązuje przy przewozie przesyłek pośpiesznych i zwyczajnych w komunikacji miejscowej następujących kolei wąskotorowych, otwartych do użytku publicznego:

I. W obrębie Dyrekcji kolejowej Warszawskiej:

A. Koleje wąskotorowe państwowe:

1. Bialska Podlaska (patrz p. 101 Postan. taryf.),

2. Gosławicka (patrz p, 101 Postan. taryf.),

3. Kujawskie,

4. Mława - Przasnysz - Ciechanów,

5. Nasielsk - Lubicz,

6. Ostrołęckie (patrz p. 101 Postan. taryf.),

7. Rogów - Rawa - Biała,

8. Wieluńska.

B. Koleje wąskotorowe prywatne;

1. Grójecka,

2. Jabłonna - Wawer - Karczew,

3. Kalisko - Turecka,

4. Łódzkie koleje elektryczne,

5. Marecka,

6. Piotrkowsko-Sulejowska,

7. Sochaczew-Wyszogród-Piaski (patrz p. 101 Postan. taryf.),

8. Wilanowska.

II. W obrąbie Dyrekcji kolejowej Radomskiej;

Koleje wąskotorowe państwowe:

1. Antonówka - Chinocz,

2. Bełżec - Budy Dzierażeńskie,

3. Jędrzejów - Bogorja - Iwaniska - Staszów,

4. Leczna - Bystrzyca,

5. Miechów - Działoszyce (patrz p. 101 Postan. taryf.),

6. Uściług - Uhnów,

7. Wąwolnica - Opole - Rybaki (patrz p. 101 Postan. taryf.),

8. Zwierzyniec - Biłgoraj.

III. W obrębia dyrekcji kolejowej Wileńskiej:

A. Koleje wąskotorowe państwowe:

1. Liniewo - Prużany (patrz p. 101 Postan. taryf.),

2. Nowoświęciany - Łyntupy.

B. Koleje wąskotorowe prywatne (pod zarządem państwowym):

1. Święciańskie.

IV. W obrąbie Dyrekcji kolejowej Lwowskiej:

Koleje wąskotorowe prywatne (pod zarządem państwowym):

1. Łupków - Cisną,

2. Przeworsk - Dynów,

II. W komunikacji bezpośredniej pomiędzy stacjami wąskotorowych kolei państwowych okręgu Warszawskiego, mianowicie: 1) Bialskiej Podlaskiej, 2) Gosławickiej, 3) Kujawskich, 4) Mława-Przasnysz - Ciechanów, 5) Nasielsk - Lubicz, 6) Ostrołęckich, 7) Rogów - Rawa - Biała i 8) Wieluńskiej oraz wąskotorowych kolei prywatnych, pozostających pod zarządem państwowym, okręgu Lwowskiego, mianowicie: 1) Łupków-Cisną i 2) Przeworsk-Dynów, z jednej strony, a stacjami kolei normalnotorowych, wymienionych we Wstępie do Taryfy towarowej polskich kolei żelaznych, z drugiej-przewoźne wraz z opłatami stacyjnemi oblicza się:

a)
oddzielnie za odległość wyżej wskazanych kolei wąskotorowych na zasadach, ustalonych dla kolei wąskotorowych,
b)
oddzielnie za odległość kolei normalnotorowych państwowych na zasadach, ustalonych dla kolei państwowych normalnotorowych,
c)
oddzielnie za odległość kolei normalnotorowych prywatnych na zasadach, ustalonych dla kolei prywatnych normalnotorowych.

Długość odcinków normalnotorowych kolei państwowych powinna być przytem zsumowana i obliczenie przewoźnego dokonywane za łączną ich długość, bez względy na to czy odcinki te stykają się z sobą, czy też są oddzielone od siebie normalnotorową koleją prywatną."

W czyści II "Postanowienia taryfowe i wykaz opłat dodatkowych":

w "Postanowieniach taryfowych":

Punkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W zależności od wagi, przesyłki w komunikacji miejscowej kolei wąskotorowych dzielą się na przesyłki drobne - o wadze mniej niż 3.000 kg., półwagonowe-o wadze 3.000 kg. i więcej, oraz całowagonowe-o wadze 5.000 kg. i więcej."

W punk. 5 skreśla się zdanie drugie od słów: "Opłaty za przewóz..." aż do końca.

W pp. 12 i 13 minimalną normą wagi 5.000 kg. zmienia się na 3.000 kg.

Punkt 15 otrzymuje brzmienie:

"15. Za przesyłki całowagonowe--oprócz przewozu towarów, wyszczególnionych w p. 16-przewoźne oblicza się na wagę rzeczywistą przesyłki według taryfy wagonowej, rubryka b), najmniej jednak za 5.000 kg., a przy przewozie w wagonach o mniejszej ładowności niż 5.000 kg.-za ładowność wagonu.

W punk. 17 "rubrykę c)" klasy wagonowej zmienia się na "rubrykę b)" oraz minimalną normą wagi 10.000 kg. zmienia się na 5.000 kg.

W punk. 20 normę długości "ponad 7 metr." zmienia się na "ponad 4 metr." oraz normę wagi "300 kg." zmienia się na "100 kg.".

W punk. 40, 70, 82 i 83 minimalne normy wagi 5.000 kg. i 7.500 kg. zmienia się na 3.000 kg., a normy 10.000 kg. i 15.000 kg.-na 5.000 kg.

W punk. 68 normę długości "ponad 7 metr." zmienia się na "ponad 4 metr." oraz skreśla się ostatnie zdanie: "nie mniej jednak niż za 3.000 kg. od każdego zajętego wagonu".

W punk. 70 normę długości "ponad 7 metr." zmienia się na "ponad 4 metr.".

W punk. 82 i 83 dodaje się w końcu każdego punktu zdanie następujące:

"Przy przewozie w wagonach o ładowności mniejszej niż 5.000 kg., przewoźne oblicza się za ładowność wagonu."

W punkcie 95 normę 150.000 kg. zmienia się na 50.000 kg.

Rozdział XXVI "Przewóz linjami kolejowemi, stosującemi warunki specjalne" otrzymuje brzmienie następujące:

"101. Na niżej wymienionych liniach kolei wąskotorowych opłaty przewozowe, podane w części IV niniejszej taryfy, pobiera się z podwyższeniem:

o 50%:

I. W obrębie Dyrekcji kolejowej Warszawskiej:

na linji Bialskiej Podlaskiej,

na linji Gosławickiej,

na linjach Ostrołęckich.

II. W obiebie Dyrekcji kolejowej Radomskiej:

na linji Miechów - Działoszyce,

na linji Wąwolnica-Opole-Rybaki.

III. W obrębie Dyrekcji kolejowej Wileńskiej:

na linji Liniewo-Prużany,

na linji Nowojelnia-Nowogródek-Lubcza.

o 200%:

I. W obrębie Dyrekcji kolejowej Warszawskiej: na linji Sochaczew-Wyszogród-Piaski".

W "Wykazie opłat dodatkowych":

W punk. 7. "Opłaty za przetrzymanie wagonu (postojowe) i zajęcie torów"-wszystkie opłaty zmniejsza się do połowy. W końcu działu A tegoż p. 7 dodaje się następującą uwagę 3:

"Uwaga 3. Powyższe normy opłat postojowego stosuje się do wagonów o ładowności do 5.000 kg. Za przetrzymanie wagonów o ładowności powyżej 5.000 kg. stosuje się opłaty, przewidziane w Taryfie towarowej polskich kolei żelaznych dla kolei normalnotorowych ".

W punk. 10. "Opłaty za nowe nadanie przesyłki na żądanie odbiorcy" wysokość opłat zmienia się w sposób następujący:

za każde 100 kilogramów - 2 jednostki taryfowe, najmniej od wagonu:

a)
o ładowności do 5.000 kg.-100 jednostek taryfowych,
b)
o ładowności powyżej 5.000 kg.-200 jednostek taryfowych.

W części III "Nomenklatura i klasyfikacja towarów":

Podane w "Uwagach" powołania się na klasą wagonową, "rubryka c)" zmienia się na "rubryka b)" oraz normy minimalne 10.000 kg. zmienia się na 5.000 kg.

W czyści IV "Tablice opłat przewozowych":

Dział 1. "Opłaty za przewóz towarów" zastępuje się brzmieniem następującem:

1. Opłaty za przewóz towarów *).

Odległość w kilometrach OPŁATY W JEDNOSTKACH TARYFOWYCH ZA 100 KILOGRAMÓW
Klasa przesyłek pośpiesznych Przy przesyłkach zwycz. drobnych Przy przesyłkach zwyczajnych pół- i całowagonowych
kl. I, II i III kl III i IV kl. V, VI i VII kl. VIII, IX i X
Z obliczeniem najmniej za:
wagę rzeczywistą przesyłki 3.000 kg. 5.000 kg. 3.000 kg. 5.000 kg. 3.000 kg. 5.000 kg.
a) b) a) b) a) b)
1-10 72 48 48 36 36 24 24 18
11 76 51 51 38 38 25 25 19
12 80 53 53 40 40 26 26 19
13 83 56 56 42 42 27 27 20
14 87 53 58 44 44 28 28 20
15 90 60 60 45 45 29 29 21
16 94 63 63 47 47 30 30 21
17 98 65 65 49 49 31 31 22
18 101 68 68 51 51 32 32 22
19 105 70 70 53 53 33 33 23
20 108 72 72 54 54 33 33 23
21 112 75 75 56 56 34 34 24
22 116 77 77 58 58 35 35 24
23 119 80 80 60 60 36 36 25
24 123 82 82 62 62 37 37 25
25 126 84 84 63 63 33 38 26
26 130 87 87 65 65 39 39 26
27 134 89 83 67 67 40 40 27
28 137 92 92 69 69 41 41 27
29 141 94 94 71 71 42 42 28
30 144 96 95 72 72 42 42 28
31 148 99 99 74 74 43 43 29
32 152 101 101 76 76 44 44 29
33 155 104 104 78 78 45 45 30
34 159 106 106 80 60 46 46 30
35 162 108 108 81 81 47 47 31
36 156 111 111 83 83 48 48 31
37 170 113 113 65 85 49 49 32
38 173 116 116 87 87 50 50 32
39 177 118 118 89 89 51 51 33
40 180 120 120 90 90 51 51 33
41 184 123 123 92 92 52 52 34
42 188 125 125 94 94 53 53 34
43 191 128 128 96 96 54 54 35
44 195 130 130 98 98 55 55 35
45 198 132 132 99 99 56 56 36
46 202 135 135 101 101 57 57 36
47 205 137 137 103 103 58 58 37
46 209 140 140 105 103 59 59 37
49 213 142 142 107 107 60 60 38
30 216 144 144 108 108 60 60 38
51 220 147 147 110 110 61 61 39
52 224 149 149 112 112 62 62 39
53 227 152 152 114 114 63 63 40
54 231 154 154 116 115 64 64 40
55 234 155 156 117 117 65 65 41
56 238 159 159 119 119 66 66 41
57 242 161 161 121 121 67 67 42
58 245 164 164 123 123 68 68 42
59 249 166 166 125 125 69 69 43
60 252 168 168 126 126 69 69 43
61 256 171 171 123 128 70 70 44
62 250 173 173 130 130 71 71 44
63 263 176 176 132 132 72 72 45
64 267 178 178 134 134 73 73 45
65 270 130 180 135 135 74 74 46
66 274 183 183 137 137 75 75 46
67 278 185 185 139 139 76 76 47
68 281 183 183 141 141 77 77 47
69 285 190 190 143 143 78 78 48
70 288 192 192 144 144 78 78 48
71 292 195 195 146 146 79 79 49
72 296 197 197 148 148 80 80 49
73 299 200 200 150 150 81 81 50
74 303 202 202 152 152 82 82 50
75 306 204 204 153 153 83 83 51
78 310 207 207 155 155 84 84 51
77 314 209 209 157 157 85 85 52
78 317 212 212 159 159 86 86 52
73 321 214 214 161 161 87 87 53
80 324 216 216 162 162 87 87 53
81 328 219 219 164 164 88 88 54
82 332 221 221 166 166 89 89 54
83 335 224 224 168 168 90 GO 55
84 339 226 226 170 170 91 91 55
85 342 228 228 171 171 92 92 56
86 346 231 231 173 173 93 93 56
87 350 233 233 175 175 94 94 57
88 353 236 236 177 177 95 95 57
89 357 238 238 179 179 96 96 58
90 360 240 240 180 180 96 96 58
91 364 243 243 182 132 97 97 59
92 358 245 245 184 184 93 98 59
93 371 243 248 186 186 99 99 60
94 375 250 250 188 188 100 100 60
95 378 25? 252 189 189 101 101 61
96 382 255 255 191 191 102 102 61
97 386 257 257 193 193 103 103 62
98 389 260 260 195 195 104 104 62
93 393 262 262 197 197 105 105 63
100 396 264 264 198 198 105 105 63

______

*) Do opłat przewozowych, podanych w niniejszych tablicach włączone są opłaty stacyjne, które wynoszą za każde 100 kg: w klasie przesyłek pośpiesznych-36 jednostek taryfowych i w klasach przesyłek zwyczajnych: dla przesyłek drobnych I, II i III kl.-24 jednostki taryfowe, a dla przesyłek pół i całowagonowych w klasach IIIa) i IVa) -24; IIIb) i IVb)-18; Va), VIa) i VIIa)-18; Vb), VIb) i VIIb)-15; VIIIa), XIa) i Xa)-15: VIIIb), IXb) i Xb)-13 jednostek taryfowych.

Część V "Taryfy wyjątkowa" niema zastosowania na kolejach wąskotorowych.

§  2.
Rozporządzenie niniejsza wchodzi w życie z dniem 1 'stycznia 1924 roku. jednocześnie traci moc obowiązującą cześć rozporządzenia Ministra Kolei Żelaznych z dnia 26 lipca 1922 r. (Dz. U. R. P. № 60, poz. 545), odnosząca się do części II, III, IV i V Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt, wraz z wszystkiemi późniejszemi i odnoszącemi się do tych części zmianami i uzupełnieniami.
* Z dniem 1 sierpnia 1924 r. na przewozy kolejami wąskotorowemi, stosującemi taryfą towarową polskich kolei żelaznych, a wyszczególnionemi w nin. rozporządzeniu rozciąga się rozporządzenia Ministra Kolei z dnia 27 czerwca 1924 r. (Dz..U.24.36.579), z dnia 1 lipca 1924 r. (Dz.U.24.65.640) i z dnia 22 lipca 1924 r. (Dz.U.24.66.646), zgodnie z rozporządzeniem z dnia 25 lipca 1924 r. (Dz.U.24.66.649) z odstępstwami dostępnymi za pomocą powołanego rozporządznia.

Z dniem 1 maja 1925 r. nin. rozporządzenie traci moc w zakresie, w jakim jest sprzeczene z rozporządzeniem Ministra Kolei z dnia 8 kwietnia 1925 r. (Dz.U.25.43.300) - zob. § 2 powołanego rozporządzenia.

1 § 1 zmieniony przez § 2 rozporządzenia z dnia 8 lutego 1924 r. (Dz.U.24.14.142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 1924 r

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1923.137.1156

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozciągnięcie na przewozy kolejami wąskotorowemi taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.
Data aktu: 28/12/1923
Data ogłoszenia: 31/12/1923
Data wejścia w życie: 01/01/1924