Bezpośrednia komunikacja między stacjami polskiego Śląska Górnego, położonemi na północ i południe od węzła Bytomskiego, stacjami polskiego Śląska Górnego a stacjami polskiemi, leżącemi poza Śląskiem Górnym, i wreszcie pomiędzy stacjami polskiemi, leżącemi poza Śląskiem Górnym, tranzytem przez Polski Śląsk Górny.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 30 października 1923 r.
o bezpośredniej komunikacji między stacjami polskiego Śląska Górnego, położonemi na północ i południe od węzła Bytomskiego, stacjami polskiego Śląska Górnego a stacjami polskiem, leżącemi poza Śląskiem Górnym, i wreszcie pomiędzy stacjami polskiemi, leżącemi poza Śląskiem Górnym, tranzytem przez Polski Śląsk Górny.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) oraz art. 438 polsko-niemieckiej Konwencji Górnośląskiej (Dz. U. R. P. z r. 1922 № 44, poz. 371) zarządza się w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu co następuje:
§  1. 1
Wobec ogłoszonego w Dz. U. R. P. № 110, poz. 877 rozporządzenia Ministra Kolei Żelaznych z 22 października r. b., dotyczącego wprowadzenia z dniem 1 listopada r. b. na polskim Śląsku Górnym przepisów przewozowych i postanowień taryfowych polskiej "Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt Część I - V" oblicza się przewoźne za łączną odległość kilometryczną na zasadzie polskiej Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt, część I, oraz Taryfy towarowej polskich kolei normalnotorowych, części II -VII w komunikacji towarowej pomiędzy:
a)
stacjami północnej i południowej części polskiego Śląska Górnego (tranzytem przez węzeł Bytomski);
b)
stacjami polskiego Śląska Górnego a stacjami reszty Polski, o ile odnośne odcinki łączą się ze sobą w dawnych stacjach przejściowych Dziedzice, Oświęcim, Mysłowice," Sosnowiec Warszawski lub Herby Polskie (a więc z wyłączeniem komunikacji przez Kluczbork);
c)
stacjami, polskiemi (z wyłączeniem stacji polskiego Śląska Górnego i z wyłączeniem komunikacji przez Kluczbork) tranzytem przez polski Śląsk Górny (np. Bielsko-Częstochowa przez Dziedzice i Herby).
§  2.
W wykazie odległości taryfowych zeszyt J znosi się "Dodatek B do arkusza: Zmiany zaszłe w czasie druku zeszytu J."
§  3.
Wobec ogłoszonego w Dz. U. R. P. № 109, poz. 864 z r. 1923 rozporządzania Ministra Kolei Żelaznych z 12 października 1923 r. o wprowadzeniu na polskich kolejach górnośląskich postanowień taryfowych, zawartych w Części II-ej "Taryfy polskich normalnotorowych kolei państwowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych" oblicza się opłaty za przewóz za całkowitą odległość według tejże taryfy w komunikacjach:
a)
bezpośrednich między stacjami polskiego Śląska Górnego a stacjami reszty sieci polskich kolei państwowych przez stacje przejściowe: Dziedzice, Oświęcim, Mysłowice, Sosnowiec Warszawski i Herby Polskie bez udziału, względnie z udziałem odcinka niemieckich kolei górnośląskich węzła Bytomskiego;
b)
tranzytowych między Polską, względnie Gdańskiem a Polską przez Bytom-Kluczbork, między Polską, wzgl. Gdańskiem a Śląskiem przez Kluczbork-Bytom, wzgl. tylko przez Kluczbork, oraz między Polską a Polską przez polski Śląsk Górny (Katowice-Dziedzice).
§  4.
Ulgi taryfowe ze względów społecznych i humanitarnych, wyszczególnione w Dziale D rozdziale 1-ym, Części II Taryfy, wymienionej wyżej w par. 3, stosuje się wyłącznie w komunikacjach bezpośrednich między stacjami polskiego Śląska Górnego a stacjami reszty sieci polskich kolei państwowych bez udziału odcinka niemieckich kolei górnośląskich węzła Bytomskiego, oraz w komunikacji tranzytowej między Polską a Polską przez polski Śląsk Górny (Dziedzice-Katowice).
§  5.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 listopada 1923 r.

Jednocześnie traci moc obowiązującą rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z 22 lutego 1923 r. o tymczasowej bezpośredniej komunikacji osobowo-bagażowej i towarowej między stacjami polskiej części Śląska Górnego a stacjami kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym (włączając w to stacje należących do Polski, jak również zarządzanych przez Polskę kolei obszaru W. M. Gdańska), ogłoszona w Dz. U. R. P. z 1923 r., № 19, poz. 129.

1 § 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 2 lutego 1925 r. (Dz.U.25.17.124) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1925 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1923.115.920

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Bezpośrednia komunikacja między stacjami polskiego Śląska Górnego, położonemi na północ i południe od węzła Bytomskiego, stacjami polskiego Śląska Górnego a stacjami polskiemi, leżącemi poza Śląskiem Górnym, i wreszcie pomiędzy stacjami polskiemi, leżącemi poza Śląskiem Górnym, tranzytem przez Polski Śląsk Górny.
Data aktu: 30/10/1923
Data ogłoszenia: 13/11/1923
Data wejścia w życie: 13/11/1923, 01/11/1923