Przewóz wagonów prywatnych w komunikacji bezpośredniej między stacjami polskich kolei państwowych, a stacjami kolei austrjackich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 30 czerwca 1922 r.
o przewozie wagonów prywatnych w komunikacji bezpośredniej miedzy stacjami polskich kolei państwowych, a stacjami kolei austrjackich.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) zarządza się w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu co następuje:
§  1.
Przewóz próżnych wagonów prywatnych w komunikacji bezpośredniej między stacjami polskich kolei państwowych a stacjami kolei austrjackich, dokonywa się na podstawie przepisów następujących:
1)
Próżne wagony prywatne (wagony-kotły (cysterny), chłodnie, wagony piwne, mięsne i t. p.) przewozi się na podstawie międzynarodowych listów przewozowych, z pobraniem przy tem opłaty stemplowej podług przepisów kraju wysyłającego. Nadawca jest obowiązany w liście przewozowym a) wskazać graniczne stacje przejściowe kolei (np. Petrovice we Slezsku -Breclawa), b) w rubryce "znaki i numery" podać numer wagonu i cechę kolei, do której taboru wagon jest włączony i c) w rubryce "zawartość' wymienić rodzaj wagonu oraz cel biegu próżnego. List przewozowy musi być podpisany przez właściciela wagonu jako jego nadawcę. Ponad to na liście przewozowym bezpośrednio obok podpisu nadawcy powinna być umieszczona adnotacja stacji macierzystej (stempel data i podpis) stwierdzające tożsamość nadawcy z właścicielem wagonu. Właściciel wagonu musi na koszt własny dostarczyć list przewozowy stacji nadawczej, co może także uskutecznić w ten sposób, że list przewozowy na wagon próżny trwale spina (przylepia) do listu przewozowego na wagon ładowny. W tym razie należy o tem na liście przewozowym odpowiednio zaznaczyć. Odpis tegoż listu przewozowego powinien nadawca złożyć na stacji macierzystej.
2)
Próżne wagony prywatne, wysyłane pod naładunek albo zwracane opróżnione, przewozi się na linjach kolei uczestniczących bezpłatnie, o ile przewóz tych wagonów z ładunkiem na jednakowo długim szlaku tychże kolei uskuteczniono w przeciągu 2 miesięcy przed rozpoczęciem przebiegu próżnego, albo dokonano go w takim samym terminie po ukończeniu przebiegu próżnego.
3)
Przy powrotnym przewozie opróżnionych wagonów prywatnych z zagranicy na stację polską winien odbiorca okazać wtórnik pierwotnego listu przewozowego na wagon ładowny dla stwierdzenia, że odległość kilometryczna próżnego i ładownego przebiegu tego samego wagonu po linjach kolei polskich pokrywa się. Wtórnik pierwotnego listu przewozowego powinien być na wymienionej stacji zaopatrzony w odpowiednią adnotację (stempel, data, podpis).

W razie braku takiego dowodu, list przewozowy na nadeszły wagon próżny zatrzymuje się na stacji przeznaczenia aż do nadania tegoż wagonu w stanie ładownym do przewozu zwrotnego, a to celem ustalenia w jakim stosunku pokrywają się oba przebiegi. List przewozowy oraz jego wtórnik powinny być" przy nadaniu zwrotnem wagonu ładownego na stacji nadawczej zaopatrzone w odpowiednią adnotację (stempel, data, podpis).

Taką samą adnotację należy zamieścić w liście przewozowym na wagon próżny.

4)
Za przebiegi próżne nie pokryte całkowicie przebiegami ładownemi na szlakach kolei polskich w wymienionym dwumiesięcznym terminie, przewoźne za nadwyżkę kilometrów przebiegu próżnego pobiera się od odbiorcy względnie od nadawcy wagonu na stajci polskiej.

Przewoźne oblicza się według stawek obowiązującej taryfy wewnętrznej dla taboru kolejowego na własnych kołach.

5)
Wagony prywatne przybyłe w stanie ładownym należy bezpośrednio po wyładowaniu odesłać z powrotem na stację macierzystą, o ile właściciel nie nadesłał listu przowozowego na bieg powrotny wagonu próżnego albo nie zarządził pismem, zaopatrzonem w adnotację stacji macierzystej, aby wagon próżny przekazać odbiorcy nadeszłej przesyłki lub też osobie trzeciej.

Wagony prywatne nadeszłe próżne i w przeciągu dni 8 po przybyciu nie załadowane, należy po upływie tego terminu odesłać z powrotem na stację macierzystą, o ile, właściciel nie przedłożył listu przewozowego na dalszą wysyłkę wagonu próżnego lub nie zarządził pismem, zaopatrzonem w adnotację stacji macierzystej, aby wagon próżny przekazać osobie trzeciej.

6)
Jeśli stacja jest zmuszona według powyższych postanowień (p. 5) sama sporządzić list przewozowy na wagon próżny, powinna to uczynić jako mandatarjuszka właściciela, w jego imieniu i na jego koszt, zawiadamiając równocześnie stację macierzystą listem służbowym, że wagon próżny odesłała z powrotem i z jakiej przyczyny.

Za sporządzenie listu przewozowego liczy się następujące opłaty ekspedycyjne:

na stacji polskiej. 500 mk.

na stacji austrjackiej-zgodnie

z umowa, zawartą z Rządem austrjackim 1.000 koron.

Opłaty te pobiera od właściciela ta kolej, do której taboru wagon jest włączony.

7)
Zresztą przy przewozie próżnych i ładownych wagonów prywatnych obowiązują przepisy ogłoszone dla wyżej wymienionej komunikacji bezpośredniej oraz taryfy towarowe wewnętrzne zainteresowanych kolei, o ile nie sprzeciwiają się temu powyższe postanowienia.
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą obowiązującą od dnia 1 czerwca 1922 r. Jednocześnie uchyla się rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z dnia 10 stycznia 1922 r. (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 6, poz. 43).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1922.52.479

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przewóz wagonów prywatnych w komunikacji bezpośredniej między stacjami polskich kolei państwowych, a stacjami kolei austrjackich.
Data aktu: 30/06/1922
Data ogłoszenia: 15/07/1922
Data wejścia w życie: 15/07/1922, 01/06/1922