Jak przypomina Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, w momencie zaistnienia klęski żywiołowej nie obowiązują ograniczenia związane z miejscem zamieszkania pacjenta. W celu uzyskania pomocy medycznej należy skontaktować się telefonicznie z wybraną przychodnią i opisać wyjątkowość sytuacji. Można w takiej sytuacji skorzystać także ze świątecznej i nocnej pomocy lekarskiej w dowolnym miejscu w kraju, należy jedynie mieć przy sobie dowód tożsamości oraz numer PESEL. Działa także całodobowy i bezpłatny numer 800 190 590 – to specjalna infolinia dla pacjentów, którzy potrzebują informacji na temat miejsc, w których mogą otrzymać pomoc medyczną.
W szpitalach w Polanicy-Zdrój i w Głuchołazach czekają lekarze, którzy pomogą pacjentom w przypadku braku recepty:
- Specjalistyczne Centrum Medyczne S.A. w Polanicy-Zdroju, ul. Św. Jana Pawła II 2, tel. 074 862 11 03,
- Szpital Specjalistyczny MSWIA w Głuchołazach, ul. Karłowicza 40, tel. 507 105 671, oraz
- SP ZOZ Głuchołazy, ul. M. C. Skłodowskiej 16, tel. 506 186 520, 77 45 11 210.
Awaryjne wystawianie recept
Z kolei Naczelna Izba Aptekarska przypomina, że farmaceuci mają prawo wystawiania recept farmaceutycznych w celu zapewnienia pacjentom dostępu do niezbędnych leków. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu może wystawić receptę w przypadku zagrożenia zdrowia pacjenta. W obecnej sytuacji powodziowej, gdy inne placówki ochrony zdrowia mogą być czasowo niedostępne, farmaceuci mają prawo działać w oparciu o tę możliwość, aby zapewnić pacjentom dostęp do leków. Zgodnie z art. 96 ust. 4 Prawa farmaceutycznego, do recepty farmaceutycznej, wystawianej w przypadku zagrożenia zdrowia pacjenta, stosuje się następujące zasady:
- jest wystawiana - co do zasady - w postaci elektronicznej,
- może być wystawiona na produkty lecznicze o kategorii dostępności Rp, z wyjątkiem produktów leczniczych zawierających środki odurzające, substancje psychotropowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii;
- zawiera wymagane w ustawie - Prawo farmaceutyczne dane oraz przyczynę wydania;
- recepta jest realizowana z odpłatnością 100 proc.;
- recepta w postaci papierowej po zrealizowaniu w aptece podlega ewidencjonowaniu;
- przepisy art. 96a ust. 4 i 4a ustawy – Prawo farmaceutyczne stosuje się odpowiednio, co oznacza, że farmaceuta może przepisać dla jednego pacjenta jednorazowo maksymalnie ilość produktu leczniczego niezbędną pacjentowi do 180-dniowego okresu stosowania wyliczonego na podstawie określonego na recepcie sposobu dawkowania (w przypadku recepty papierowej – maksymalnie na 120-dniowy okres stosowania).
Naczelna Izba Aptekarska zwraca się do farmaceutów o umożliwienie pacjentom kontynuacji terapii poprzez korzystanie z prawa do wystawiania recept farmaceutycznych m.in. w przypadkach, gdy realizacja recepty elektronicznej, rozpoczęta w aptece ogólnodostępnej dotkniętej powodzią, nie może być kontynuowana. Dodatkowo, Naczelna Izba Aptekarska przypomina, że:
- zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy – Prawo farmaceutyczne, w przypadku nagłego zagrożenia życia pacjenta farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu, może wydać bez recepty lekarskiej produkt leczniczy zastrzeżony do wydawania na receptę w najmniejszym terapeutycznym opakowaniu, z wyłączeniem środków odurzających, substancji psychotropowych i prekursorów kategorii 1;
- receptę elektroniczną można zrealizować, w trybie off- line, tj. przy braku połączenia z P1, na podstawie wydruku informacyjnego przekazanego pacjentowi przez lekarza. (wydruk taki można również pobrać z Internetowego Konta Pacjenta).
Pomoc w kryzysie
Również pomoc psychologiczną dla dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych w stanie kryzysu psychicznego można znaleźć w następujących miejscach:
1. Centrum wsparcia dla osób dorosłych w kryzysie psychicznym centrumwsparcia.pl:
- Telefoniczne Centrum Wsparcia 800 70 2222 - linia jest bezpłatna, a pomoc psychologa dostępna jest 24 godziny przez 7 dni w tygodniu.
- E-mail: porady@centrumwsparcia.pl
2. Centrum wsparcia dla dzieci i młodzieży w kryzysie psychicznym 116111.pl:
- Telefon zaufania 116 111 - linia jest bezpłatna, czynna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
- E-mail https://116111.pl/napisz/
- Czat https://116111.pl/czatuj/
Uwaga na objawy chorobowe
Powodzianie powinni też szczególnie zwracać uwagę na ewentualne niepokojące objawy, które mogą wiązać się np. z zatruciem i być związane z zanieczyszczeniami niesionymi przez falę powodziową oraz namnażaniem się bakterii i wirusów na tych terenach.
Zgłoś się po pomoc medyczną, jeśli:
- u ciebie lub domowników pojawi się biegunka, wymioty, podwyższona temperatura i tym podobne objawy zatrucia pokarmowego,
- doznałeś obrażeń lub masz ranę, która może ulec zakażeniu,
- masz objawy wysokiej gorączki, silny ból głowy, mocny kaszel, silne zawroty głowy,
- odczuwasz ból w okolicy serca,
- chorujesz przewlekle i potrzebujesz leków,
- zostałeś pogryziony przez zwierzęta,
- miałeś kontakt ze środkami chemicznymi, odczuwasz pieczenie oczu, trudności w oddychaniu lub podrażnienie skóry.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.