Takie zmiany wprowadza rozporządzenie ministra finansów z 2 sierpnia 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przedłużenia terminu do wpłaty przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych podatku należnego od dochodów z niezrealizowanych zysków (Dz. U. z 2023 r., poz. 1611).
Rozporządzenie zakłada przedłużenie terminów wpłaty podatku należnego od dochodów z niezrealizowanych zysków:
- do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik utracił w całości lub w części składnik majątku będący przedmiotem opodatkowania tym podatkiem – w przypadku gdy utrata w całości lub w części tego składnika majątku nastąpiła przed dniem 1 grudnia 2025 r. (wcześniejsze przedłużenie dotyczyło składników majątku w przypadku których utrata prawa do opodatkowania nastąpiła przed 1 grudnia 2023 r.);
- do dnia 31 grudnia 2025 r. – w pozostałych przypadkach.
Zobacz również: Prof. Mariański: Exit tax to bubel prawny
- Podatek należny od dochodów z niezrealizowanych zysków wynikających z miesięcznych deklaracji składanych za okresy rozliczeniowe od 1 stycznia 2019 r. do 30 listopada 2025 r. podatnik będzie płacił do 31 grudnia 2025 r. Natomiast podatek z niezrealizowanych zysków od składników majątku, które zostaną utracone przed 1 grudnia 2025 r., będzie płatny do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła utrata przez podatnika w całości lub części tego składnika majątku – wyjaśnia Ministerstwo Finansów.
Czytaj w LEX: Janicki Tomasz, Kociak-Janicka Natalia, Opodatkowanie niezrealizowanych zysków >
Problem z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE
Resort uzasadniał, że przedłużenie terminu ma ułatwić podatnikom wywiązania się z obowiązków. Powołał się też na orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE.
- Przedłużenie terminu zapłaty podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków do czasu zbycia składnika majątku lub jego utraty w inny sposób (np. umorzenia lub wykupu) ma na celu ułatwienie podatnikom wykonania zobowiązania podatkowego (zapłaty podatku) do czasu otrzymania przez nich środków pieniężnych (w przypadku gdy utrata ma charakter odpłatny) lub gdy podatnicy zdecydują się nieodpłatnie przekazać majątek (np. w formie darowizny). Taki sposób realizacji poboru podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków znajduje aprobatę w orzecznictwie TSUE, choć nie sposób na obecnym etapie uznać, że linia orzecznicza jest w tym zakresie ugruntowana - napisało ministerstwo w uzasadnieniu do zmian - uzasadniało Ministerstwo Finansów.
Trybunału Sprawiedliwości UE orzekał wcześniej o niezgodności z prawem UE w przypadku tzw. natychmiastowego poboru. Zgodnie z wyrokiem TSUE z 26 lutego 2019 (C-581/17), pobór podatku od niezrealizowanych zysków związanych z przeniesieniem majątku do innego państwa członkowskiego już w chwili tego przeniesienia, w przypadku gdy w samym państwie w przypadku nieprzeniesienia majątku pobór podatku następuje dopiero w chwili zrealizowania zysków, stanowi naruszenie prawa wspólnotowego.
Czytaj w LEX: CIT-8 - praktyczny poradnik >
Co podlega exit tax
Przypomnijmy, że podatek od niezrealizowanych zysków (tzw. exit tax) obowiązuje został wprowadzony w Polsce w 2019 r. Zakłada opodatkowanie niezrealizowanych zysków w związku z:
- przeniesieniem składnika majątku poza Polskę, w wyniku którego Polska traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia tego składnika majątku, przy czym przenoszony składnik majątku pozostaje własnością tego samego podmiotu;
- zmianą rezydencji podatkowej przez polskiego rezydenta podatkowego, w wyniku której Polska traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia składnika majątku będącego własnością tego podatnika, w związku z przeniesieniem jego miejsca zamieszkania do innego państwa.
Exit tax wynosi 19 proc., gdy ustalana jest wartość podatkowa składnika majątku, lub 3 proc., gdy nie ustala się tej wartości. Objęte są nim aktywa, których łączna wartość przekracza 4 mln zł. Opodatkowany może być zarówno majątek związany z działalnością gospodarczą, jak i w niektórych przypadkach majątek osobisty.
Czytaj też w LEX: Mariański Adam, Podatek od wyjścia - przykład nieprzemyślanej legislacji podatkowej >
Cena promocyjna: 135.2 zł
|Cena regularna: 169 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 169 zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.