- Forum wspiera efektywną współpracę między Ministerstwem Finansów a rynkiem, czego najlepszym przykładem jest opublikowany właśnie dokument Ministerstwa Finansów „Wpływ Covid-19 na ceny transferowe. Zbiór dobrych praktyk”. Forum Cen Transferowych na posiedzeniu we wrześniu 2021 r. przyjęło rekomendacje w zakresie wpływu pandemii Covid-19 na ceny transferowe dla polskich podatników. Dokument realizujący te wytyczne jest już dostępny na stronie MF – poinformował Jan Sarnowski, podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, otwierając XIV posiedzenie Forum Cen Transferowych. Poinformował on, że prace Forum są okazją do dyskusji o najlepszych praktykach stosowanych w Europie i na świecie oraz o pożądanych przez rynek kierunkach rozwoju polskich regulacji.

- Każde kolejne spotkanie Forum pokazuje jak bardzo potrzebny jest taki dialog – podkreśla Jan Sarnowski.

Forum Cen Transferowych jest zespołem opiniodawczo-doradczym przy Ministrze Finansów, powołanym na podstawie zarządzenia ministra finansów z dnia 27 kwietnia 2018 r.

 

Postulaty przedsiębiorców

Warto zauważyć, że swoje postulaty zgłosiła Krajowa Izba Gospodarcza. Stanowią one głos przedsiębiorców w tej kwestii.

- Postulaty KIG są zróżnicowane, dotyczą ważnych obszarów związanych z transfer pricing. Mogę zapewnić, że w MF pochylimy się nad tymi postulatami, równolegle przekazując je na agendę grup roboczych funkcjonujących przy Forum Cen transferowych, celem wypracowania szerszych rekomendacji – zapewnia Jan Sarnowski w odpowiedzi na pytanie redakcji Prawo.pl.

Resort finansów informuje, że opublikowany dokument jest skierowany zarówno do podatników, jak i administracji podatkowej. Zawiera rekomendacje w zakresie dobrych praktyk związanych z wybranymi obszarami cen transferowych, na które szczególnie duży wpływ miała, ma lub może mieć pandemia COVID-19. Uwzględnia wspomniane już rekomendacje Forum Cen Transferowych. Dotyczy on zjawisk i zagadnień nadzwyczajnych, wywołanych wystąpieniem pandemii. Odnosi się on do problemów o unikalnym, dotychczas nieopisanym charakterze.

 

Dokumentacja cen transferowych

Specjalną uwagę poświęcono dokumentacji cen transferowych. Stwierdzono, że w okresie COVID-19 obowiązują dotychczasowe zasady dokumentowania cen transferowych. Sposób udokumentowania wpływu wystąpienia COVID-19 na transakcję kontrolowaną wybiera podmiot i dostosowuje w sposób indywidualny do konkretnego stanu faktycznego, uwzględniając jego specyfikę. O ile podmiot identyfikuje wpływ COVID-19 na transakcję kontrolowaną, powinien odpowiednio uzasadnić i rzetelnie dokumentować zidentyfikowane skutki COVID-19 w dokumentacji cen transferowych. Na przykład, w sytuacji istotnej zmiany poziomu rentowności, podmiot w części dotyczącej sposobu kalkulacji ceny transferowej wyjaśnia przyczyny zrealizowanych wyników. W sytuacji zmiany profilu funkcjonalnego, zmiany strategii gospodarczej, zmiany modelu cen transferowych spowodowanych wpływem COVID-19 na transakcję kontrolowaną, procesy te także wymagają uzasadnienia w dokumentacji cen transferowych.

Zobacz również: Międzynarodowi eksperci pomogą zreformować polskie przepisy o cenach transferowych >>

W dokumentacji podmiot, o ile uzna za istotne z punktu widzenia dokumentowanej transakcji kontrolowanej, powinien przedstawić wpływ COVID-19 na transakcję kontrolowaną, w szczególności opisać zmiany w otoczeniu gospodarczym, zmiany w analizie funkcjonalnej, wynikach analizy porównawczej oraz zachowania podmiotów niepowiązanych.

Istotnym elementem dokumentacji jest analiza i opis, czy w okresie COVID-19 w podmiocie miały miejsce działania o charakterze restrukturyzacyjnym. W takim przypadku rekomendowane jest odpowiednie opisanie tych działań w dokumentacji cen transferowych.

Porozumienia wydane przed wystąpieniem COVID-19 zachowują ważność w trakcie COVID-19, zgodnie z okresem ich obowiązywania. Szef KAS oraz organy podatkowe są związane Porozumieniem i jego treścią do momentu zakończenia terminu obowiązywania Porozumienia, jego zmiany, wygaśnięcia lub uchylenia.

Wystąpienie skutków wpływu COVID-19 na transakcję kontrolowaną objętą Porozumieniem nie powoduje w sposób automatyczny zaprzestania obowiązywania wydanego Porozumienia.

 

Cena promocyjna: 62.1 zł

|

Cena regularna: 69 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Korekta cen transferowych

W dokumencie odniesiono się też do korekty cen transferowych. Podkreślono, że wpływ COVID-19 na warunki poszczególnych transakcji kontrolowanych należy badać indywidualnie.

Wystąpienie COVID-19 nie oznacza automatycznie, że są podstawy do dokonywania następczej korekty cen transferowych wszystkich transakcji kontrolowanych. Przyczyną KCT11e (art. 11 e ustawy o CIT) jest wpływ zmiany istotnych okoliczności na warunki transakcji, który czyni warunki pierwotnie rynkowe – nierynkowymi.

 

Eksperci pozytywnie o dokumencie MF

- Przygotowanie „Zbioru dobrych praktyk” należy ocenić pozytywnie. Pandemia spowodowała istotne zmiany w wielu sektorach gospodarki. Odzwierciedlenie tych zmian w polityce cen transferowych w przypadku wielu przedsiębiorców jest bardzo trudnym zadaniem – ceny transferowe nie są nauką ścisłą, ale rodzajem sztuki – ocenia Piotr Prokocki, doradca podatkowy i radca prawny, VISTRA Poland.

Dodaje on, że przy braku sztywnych reguł wszystkie wytyczne poparte autorytetem organów państwa czy międzynarodowej organizacji jaką jest OECD i wypracowane przy uwzględnieniu głosu praktyków, stanowią istotne ułatwienie dla podatników i ich doradców podatkowych.

- Taki charakter ma również opublikowany przez MF „Zbiór dobrych praktyk”. Pandemia towarzyszy nam jednak od marca 2020 r. i trochę szkoda, że dokument pojawił się dopiero teraz. Większości podatników pozostało niewiele ponad dwa tygodnie na finalizację dokumentacji cen transferowych i złożenie TPR-C za rok 2020 – podkreśla Piotr Prokocki.

Wskazuje jednak, że obok przypomnienia dotychczasowych zasad i sformułowania wskazań na wysokim poziomie ogólności, w „Zbiorze dobrych praktyk” można znaleźć również bardzo konkretne wskazówki, jak m.in. wykluczenie konieczności aktualizacji analizy porównawczej w przypadku transakcji z wynagrodzeniem ryczałtowym, których warunki nie były renegocjowane. Przydatne, jego zdaniem, będą dla podatników również wytyczne dotyczące materializacji i rozkładu ryzyk ponoszonych przez podmioty powiązane oraz alokacji kosztów nadzwyczajnych, związanych z wystąpieniem COVID-19.

- Z technicznego punktu widzenia istotne są wskazania dotyczące źródeł danych wykorzystywanych od przeprowadzenia analiz porównawczych. W czasie pandemii przesunięto terminy na składanie sprawozdań finansowych. Bezpośrednim skutkiem tego przesunięcia są braki aktualnych danych w bazach wykorzystywanych do przeprowadzania takich analiz – podkreśla Piotr Prokocki.

Podobnie uważa Hanna Szarpak, doradca podatkowy TCA Advisers, specjalizująca się w tematyce cen transferowych.

- W zbiorze dobrych praktyk zwraca szczególną uwagę pkt 16. Ministerstwo wyjaśniło, że można korzystać z danych zagranicznych, o ile na danym rynku wpływ COVID na gospodarkę był podobny jak w Polsce. Kryterium wpływu COVID na dany rynek może być np. ilość dni lockdownu działalności produkcyjnej. Jest to cenna wskazówka, która pozwala na większą porównywalność – ocenia Hanna Szarpak.

Objaśnienia zostały przygotowane przez Departament Cen Transferowych i Wycen Ministerstwa Finansów.

Warto dodać, że planowana w Ministerstwie Finansów reorganizacja obejmie m.in. Departament Cen Transferowych i Wycen. Zostanie on włączony do Departamentu Podatków Dochodowych.