Wirtualne usługi bez konieczności wychodzenia z domu oferują już także kancelarie podatkowe. Dotyczy to jednorazowych porad, niezależnie od tego, w oparciu o umowy okresowe, świadczone są usługi księgowe on-line.
Wirtualnych porad udzielają nie tylko duże, wyspecjalizowane w tym firmy, ale również małe, krajowe kancelarie, oferujące obsługę przez Internet jako dodatkową opcję dla klienta, poza świadczeniem tradycyjnych usług.
W przypadku porad on-line wystarczy, by klient wysłał formularz zamieszczony na stronie internetowej, a najdalej po upływie doby otrzyma potwierdzenie zgłoszenia i w razie potrzeby doradca zada mu dodatkowe pytania. Im dokładniej klient opisze stan faktyczny, tym bardziej zwiększa szansę na uzyskanie wartościowej porady. Opracowana przez ekspertów odpowiedź (opinia, porada, interpretacja) jest przesyłana klientowi razem z fakturą, we wskazanym w regulaminie terminie drogą elektroniczną (dla bezpieczeństwa podpisana podpisem elektronicznym), dodatkowo zwykle także pocztą tradycyjną. Cena podawana jest z góry (inna dla usługi standardowej, inna dla ekspresowej), albo ustalana po zapoznaniu się przez kancelarię z opisem sprawy i dokumentacją. Więcej kosztują usługi dla biznesu od porad dla osób fizycznych. Zapłaty honorarium można dokonać przelewem na rachunek bankowy, niektóre kancelarie dopuszczają rozliczenia przez serwisy pośredniczące w regulowaniu płatności.
Choć porady on-line to dla klientów wygodna i czasem tańsza forma korzystania z usług profesjonalnych, to z ich świadczeniem wiąże się kilka problemów. Pierwszy z nich, to ryzyko, że podczas wirtualnego lub wyłącznie telefonicznego kontaktu nie uda się wystarczająco dokładnie przedstawić istoty problemu, zadać właściwych pytań. W bezpośrednim kontakcie, przy wspólnym pochyleniu się nad zgromadzoną w sprawie dokumentacją łatwiej jest znaleźć najlepsze rozwiązanie. Druga kwestia, to zakres udzielanej pomocy, a dokładnie zadawanie dodatkowych pytań i uznanie, które z nich dotyczą opłaconego zlecenia, a które wykraczają poza jego zakres i wymagają dodatkowego wynagrodzenia. Ta kwestia może budzić wątpliwości i spory. Wreszcie trzecia sprawa, to ochrona danych klienta i tajemnica zawodowa, które w kontakcie na odległość mogą nie być wystarczająco chronione.
Dowiedz się więcej z książki | |
Doradca podatkowy. Jak z sukcesem prowadzić kancelarię, biuro rachunkowe
|