Prowadzący biuro księgowe umiejscowione w wynajętym lokalu usługowym bezpośrednio, aczkolwiek sporadycznie przyjmuje na miejscu klientów. W biurze przechowywane są dokumenty, specjalistyczne oprogramowanie, sprzęt komputerowy, drukarki - innymi słowy wszelkie narzędzia i pomoce służące do codziennego funkcjonowania biura. Wynajmujący nie ubezpiecza wynajmowanego lokalu. Dodatkowo zatrudnia pracowników, często wyjeżdża do klientów. To polski rezydent podatkowy, podlegający w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

 

Pies - reklamą, a reklama dźwignią handlu

Jak wskazał we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, zakupił rodowodowego szczeniaka z hodowli, który na czas złożenia wniosku miał 12 miesięcy. Celem nabycia psa podpisano umowę kupna – sprzedaży, a następnie w ustawowym terminie opłacono zobowiązanie wynikające z deklaracji podatkowej od czynności cywilnoprawnych. Co ciekawe, zdaniem wnioskodawcy pies pełni w biurze wiele ról, bowiem przede wszystkim ma bronić pracowników i zleceniobiorców wnioskodawcy na wypadek niebezpiecznych zdarzeń mogących zagrozić ich życiu lub zdrowiu (nietrzeźwi i awanturniczy klienci). Poza tym w ramach dogoterapii ma poprawić nastroje pracowników i zleceniobiorców, motywować ich do pracy, obniżać poziom stresu, a także zwiększać ich produktywność. Z kolei realizowana przez psa funkcja marketingowa polega na reklamowaniu biura wnioskodawcy poprzez wykonywane reklamy wideo oraz sesje zdjęciowe udostępniane na blogu wnioskodawcy.

Czytaj w LEX: Reprezentacja i reklama - koszty uzyskania przychodu >>>

Czytaj także: Pies pilnuje dokumentów w biurze rachunkowym, więc koszty mogą obniżyć podatek>>

Pies tak samo jak logo lub inny znak firmowy wpływa na rozpoznawalność podmiotu gospodarczego i zachęca do nabycia usług akurat tego biura. Przedsiębiorca stwierdził, że kreowanie wizerunku domowej atmosfery jest równoznaczne ze strategią wyróżniania biura w social mediach przy użyciu wizerunku psa, który pomaga kojarzyć biuro z ideologią EKO – modną opieką nad zwierzętami, ale też rezygnacją z papierowych dokumentów na rzecz ich elektronicznych kopii. W ramach strategii marketingowej przedsiębiorstwo nawiązuje współpracę wyłącznie z pracownikami i zleceniobiorcami potrafiącymi i lubiącymi koegzystować ze zwierzętami, w szczególności swoim postępowaniem przyciąga młodych klientów, którym zależy na dbaniu o środowisko, a ideologia EKO nie jest im obca.

Czytaj w LEX: Koszty uzyskania przychodów pracowników w sytuacjach nietypowych - poradnik na przykładach >>>

 

Cena promocyjna: 75.05 zł

|

Cena regularna: 79 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Wydatki na psa i na osiągnięcie przychodu

Jak podkreśla wnioskodawca, wydatki ponoszone na utrzymanie i niezbędne do właściwego funkcjonowania psa w podstawowych warunkach życiowych, ukierunkowane na jego prawidłowy rozwój, dobrą kondycję psychofizyczną i przeszkolenie do pełnienia określonej funkcji w przedsiębiorstwie, to przede wszystkim koszty wyżywienia, wizyt weterynaryjnych, szkoleń, wszelkich akcesoriów. Udokumentowane fakturami i fakturami uproszczonymi mają na celu osiągnięcie przychodu poprzez zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Wydatki służące utrzymaniu psa w dobrej kondycji i ukierunkowane na właściwe zachowanie w społeczeństwie sprawiają, że pies wpływa na poprawę nastroju pracowników, zwiększa jednocześnie ich wydajność i poprawia poczucie bezpieczeństwa, a także reklamuje prowadzoną działalność. W czasie pracy pies jako stróż przebywa wewnątrz wynajmowanych pomieszczeń, z kolei poza godzinami pracy wnioskodawcy pies znajduje się pod opieką jednego z pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwie – prezesa zarządu, który pisemnie wyraził na to zgodę. Warty uwagi jest również fakt, że pies jest pod stałą opieką weterynaryjną, niedawno został przeszkolony w zakresie posłuszeństwa, a w planach znajduje się odbycie przez psa szkolenia związanego z obroną osób i mienia celem poprawnej identyfikacji sytuacji groźnych dla otoczenia.

Czytaj w LEX: Koszty podatkowe w CIT - rozliczanie w czasie na przykładach >>>

Przedsiębiorca zwrócił się do dyrektora KIS z wątpliwościami, a jednocześnie zapytaniem, czy zgodnie z art. 15 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów poprzez zachowanie i odpowiednie zabezpieczenie źródła przychodów w postaci wydatków związanych z zakupem, szkoleniem, wyżywieniem oraz opieką weterynaryjną będącego w jego własności psa. Przyjął stanowisko, że na podstawie przedstawionych informacji oraz roli, jaką w przedsiębiorstwie pełni pies spełnione zostały warunki do zaliczenia ponoszonych wydatków jako kosztów uzyskania przychodów firmy. Stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe (interpretacja indywidualna z 16 marca 2023 r. nr 0111-KDIB2-1.4010.25.2023.2.KK).

 

 

Charakterystyka kosztów uzyskania przychodów

W pierwszej kolejności organ interpretujący wskazał, że skoro kosztami uzyskania przychodów są co do zasady koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, to wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami lub służą zachowaniu bądź zabezpieczeniu źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów będą wydatki prawidłowo udokumentowane, pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione, a mimo tego przychód nie został osiągnięty. Zaliczając określony wydatek do kosztów uzyskania przychodów, podatnik powinien wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwy do wywarcia wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Należy zwrócić także uwagę na ustawowy katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą.

Czytaj w LEX: Świąteczne wydatki spółek a koszty uzyskania przychodu >>

Aby uznać wydatek za koszt uzyskania przychodu, musi on zostać poniesiony przez podatnika i pokryty z zasobów majątkowych podatnika, jego wartość nie może zostać w jakikolwiek sposób zwrócona podatnikowi, musi pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów, wpływać na wielkość osiągniętych przychodów, a także zostać właściwie udokumentowany. Jak wskazał dyrektor KIS, właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę przeznaczenie wydatku, jego celowość, zasadność funkcjonowania oraz potencjalną możliwość przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.

Koszty poniesione w celu osiągnięcia, a przede wszystkim dążenia do uzyskania przychodów muszą ukazywać, realizować lub co najmniej zakładać określony cel i jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu mają zabezpieczać wystąpienie przychodów z danego źródła w dalszym ciągu w nienaruszonym stanie, chronić istniejące źródło i jego bezpieczne funkcjonowanie.

Czytaj w LEX: Składki na ubezpieczenia a koszty uzyskania przychodów >>>

Kluczowe dla uzyskania przychodów wydatki celowe i racjonalnie uzasadnione

Z drugiej strony, definicja ustawodawcy ma charakter ogólny, dlatego jeżeli ustawa wyraźnie nie wskazuje na przynależność wydatków do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub nie wyłącza możliwości takiego zaliczenia, to zdaniem dyrektora KIS każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien zostać poddany dogłębnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej, w szczególności analizie pod kątem istnienia związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu i zabezpieczeniem jego źródła. Poza tym uznanie wydatków za koszty przekłada się na korzyść podatnika - zmniejsza podstawę opodatkowania, zatem to podatnikowi powinno zależeć na wiarygodnym udowodnieniu racji. Uznanie wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe wyłącznie, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika niewątpliwie, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony, o charakterze niebudzącym żadnych wątpliwości.

Skoro obecność psa w biurze wpływa na poprawę samopoczucia pracowników, ich bezpieczeństwa, wydajności, a tym samym powstanie przychodów, co więcej wizerunek psa realizuje założone cele reklamowe i wpływa na rozpoznawalność, co skutkuje większym zainteresowaniem firmą, to będące przedmiotem sprawy wydatki, zdaniem organu interpretującego, mogą stanowić koszt podatkowy prowadzonej przez wnioskodawcę działalności.

Zobacz w LEX: Wydatki na reprezentację i reklamę a koszty uzyskania przychodów w CIT >>

Zobacz w LEX: Wydatki na poczęstunek dla kontrahentów jako koszty uzyskania przychodów >>