Etap oceny skuteczności działań PR jest równie trudnym etapem w realizacji strategii, jak analiza sytuacji wyjściowej i zdefiniowanie celów. Te dwa początkowe etapy przeprowadzone właściwe, są jednocześnie warunkiem prawidłowej oceny skuteczności podjętych działań. Dlatego tak istotne jest odpowiednie określenie celu, jakie chcemy osiągnąć za pomocą instrumentów PR. Takim głównym (strategicznym) celem może być zainteresowanie potencjalnych klientów ofertą firmy. Ze względu na niematerialny charakter usług doradczych działania PR są skuteczniejszym niż reklama narzędziem promocji. Celem taktycznym kampanii może być ukazanie się informacji o kancelarii na lokalnym rynku, a celem operacyjnym współpraca z lokalną prasą, telewizją i radiem, organizacjami przedsiębiorców itp. Celowi głównemu (strategicznemu) powinny być podporządkowane cele taktyczne i operacyjne. Ocena skuteczności działań podjętych dla realizacji tych celów może polegać na sprawdzeniu ilości publikacji i audycji poświęconych firmie, odwiedzalności strony www (profilu na portalach społecznościowych, forach dyskusyjnych), ilość zapytań i kontaktów z firmą po emisji (publikacji) materiałów na temat firmy. Błędem jest jednak ograniczenie się do analizy liczby informacji o firmie i nakładu (zasięgu audytorium) - liczba osób, które zetknęły się z informacją nie jest tożsama z liczbą osób, które przyswoiły sobie przekaz, a tym bardziej liczbą osób, które pod wpływem artykułu skorzysta z oferty firmy.

Kryteria oceny skuteczności strategii PR powinny być maksymalnie obiektywne i mierzalne (ujęte za pomocą wskaźników). Konieczne jest uwzględnienie ewaluacji w harmonogramie działań PR-owych oraz w budżecie kampanii. Dokonując ewaluacji kosztów należy porównać nakład czasu i kosztów przeznaczonych na przygotowanie i przekazanie informacji z efektami. Analiza powinna być zakończona raportem i wnioskami z przeprowadzonych badań wraz z wnioskami i zaleceniami odnośnie dalszych działań.

PR działa w dłuższej perspektywie czasu, szczególnie w przypadku usług niematerialnych – nie można więc oczekiwać tu takich efektów jak w przypadku reklamy towarów. Stąd już na wstępie trzeba uzbroić się w cierpliwość i wytrwale realizować przyjętą strategię, obserwując jednocześnie otoczenie i w razie potrzeby udoskonalać ją.