Stałe podnoszenie kwalifikacji, to nie tylko obowiązek zawodowy, ale przede wszystkim niezbędny warunek zapewnienia klientom kancelarii podatkowej wysokiej jakości usług. Wiedza zdobyta podczas analizy zmian w prawie podatkowym (i innych dziedzin), lektury specjalistycznych wydawnictw i udziału w szkoleniach może być wykorzystana nie tylko przy świadczeniu usług, ale również w trakcie szkoleń dla klientów kancelarii.
Chociaż w większości przypadków klienci biur rachunkowych i kancelarii podatkowych powierzają prowadzenie księgowości, spraw kadrowych i płacowych oraz wszelkie kwestie związane z podatkami w ręce specjalistów po to, by nie musieć się nimi zajmować samodzielnie, to jednak pewne czynności muszą wykonywać sami. Silna presja na obniżanie cen usług powoduje, że klienci przejmują część obowiązków kancelarii, aby obniżyć honorarium za obsługę. W tej sytuacji pojawia się potrzeba uzyskania przynajmniej podstawowej wiedzy z zakresu księgowości i rozliczania należności publicznoprawnych. Dlatego warto rozważyć wyjście do klientów z propozycją organizacji szkoleń przez personel kancelarii.
Najważniejsza kwestią jest dobór tematyki tak, aby odpowiadała ona rzeczywistym potrzebom klientów. Dobrym rozwiązaniem jest przeprowadzenie wśród klientów ankiety (telefonicznej, przy użyciu formularzy papierowych lub elektronicznych) i wybadanie, jakie są ich oczekiwania w tym zakresie. Szkolenia mogą dotyczyć tematu wspólnego dla różnych branż (np. prawidłowe fakturowanie, samochód w firmie, ochrona danych osobowych) lub dotyczących jednego typu przedsiębiorstw (np. z branży nieruchomości). Dla osób niebędących klientami kancelarii interesujące będzie szkolenie poświęcone zakładaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej.
Najlepszym rozwiązaniem jest ustalenie tematyki spotkania z osobą reprezentująca firmę klienta, po to, by wspólnie określić rzeczywiste potrzeby szkoleniowe klienta i uzyskać optymalne efekty szkolenia. Szczególnie cenne dla uczestników jest odniesienie się w trakcie szkolenia do h problemów pojawiających się w sferze działalności danego klienta. Chodzi przede wszystkim o analizę konkretnych przypadków oraz możliwość zadawania pytań i prowadzenia dyskusji. O ile to możliwe, lepiej wybrać formę warsztatów z praktycznymi ćwiczeniami niż wykładu, który mniej angażuje uczestników. Niezwykle istotny jest przystępny przekaz – jeśli prowadzący będzie używał specjalistycznego języka, to uczestnicy spotkania skorzystają z niego w niewielkim stopniu.
Spotkania szkoleniowe można zorganizować dla określonych pracowników (np. zajmujących się wystawianiem faktur w firmie klienta) albo - w przypadku większych podmiotów (np. spółek) - dla kadry zarządzającej czy osób pełniących funkcje członków organów przedsiębiorstwa.
Szkolenia mogą być organizowane w kancelarii, w siedzibie klienta lub innym uzgodnionym miejscu. Poza przekazaniem wiedzy kancelaria powinna przygotować materiały pozwalające na jej usystematyzowanie i skorzystanie z nich w późniejszym czasie. Po szkoleniu można przeprowadzić ankiety (testy) sprawdzające wiedzę nabytą przez uczestników oraz oceniające jakość szkolenia.
Dowiedz się więcej z książki | |
Ustawa o doradztwie podatkowym. Komentarz
|