Włączanie się w działalność społeczności lokalnych, troska o ekologię i budowanie pozytywnych relacji wewnątrz podmiotu i kontaktach z otoczeniem staje się wyzwaniem nawet dla najmniejszych firm. Zaczynają one dostrzegać w tej koncepcji wiele korzyści jak chociażby budowanie dobrego wizerunku i przewagi na rynku.
Na czym może polegać stosowanie CRS-u w małym i średnim biznesie? Ujmując rzecz najprościej: na dzieleniu swoimi zasobami z otoczeniem i dbaniu o to, aby prowadzona działalność nie wyrządzała szkód w środowisku wewnętrznym i zewnętrznych. Mówiąc o dzieleniu się zasobami niekoniecznie chodzi o udzielanie finansowego wsparcia, np. lokalnym inicjatywom kulturalnym, społecznym lub sportowym, choć takie działania także zalicza się do społecznie odpowiedzialnych. Nie angażującym środków finansowych działaniem może być dzielenie się z innymi swoją wiedzą i czasem, np. poprzez nieodpłatne wygłaszanie wykładów, udzielanie porad czy doradzanie lokalnej organizacji charytatywnej. Inna forma to korzystanie z miejscowych zasobów ludzkich w przypadku rekrutacji pracowników. Działania CSR-owe wewnątrz firmy mogą polegać np. na zachęcaniu pracowników do wolontariatu, np. pomocy w domach dziecka, czy domach pomocy społecznej.
Aby skutecznie realizować założenia CSR-u, konieczne jest poszerzanie wiedzy w tym zakresie i poznaniu korzyści, jakie z tego wynikają – sprzyjają temu liczne projekty unijne. Drugi warunek do zwiększenie świadomości firmy w zakresie funkcjonowania na lokalnym rynku, co z kolei pomaga w identyfikacji interesariuszy, rozpoznaniu ich potrzeb i wyjściu tym potrzebom na przeciw.
Nieco abstrakcyjne i obco brzmiące jeszcze nie tak dawno pojęcie CSR-u zagościło w Polsce na dobre w dużych korporacjach, ale stopniowo zaczyna być także doceniane w sektorze MŚP. Każda mała i średnia firma powinna zastanowić się, w jaki sposób, biorąc pod uwagę jej specyfikę i to czym się zajmuje, może włączyć się w funkcjonowanie społeczności lokalnych oraz zminimalizować negatywne skutki swojej działalności, definiując swoją społeczną misję.