Wspólnym mianownikiem podejmowania działań z zakresu public relations jest zwiększenie rozpoznawalności firmy i zdobycie zaufania ze strony klientów, a więc zyskanie rozgłosu, oczywiście w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Ale PR jest także receptą na zmianę negatywnego postrzegania organizacji przez otoczenie, czyli poprawienie opinii na jej temat.
Najpopularniejsze zastosowanie public relations odnosi się do komunikowania z otoczeniem biznesowym i budowania wizerunku firmy. Poprzez wykorzystanie różnego rodzaju instrumentów PR następuje kształtowanie obrazu organizacji w odbiorze podmiotów, która mają z nią styczność.
Public relations można stosować także wewnątrz organizacji, w stosunku do pracowników. Inny obszar działania tego narzędzia promocji public affairs, czyli kształtowanie relacji z podmiotami publicznymi – urzędami, sądami, instytucjami czy organizacjami w celu stworzenia korzystnych warunków do prowadzenia biznesu.
PR personalny służy budowaniu wizerunku konkretnej osoby, np. eksperta w określonej dziedzinie. Również w sytuacjach kryzysowych przychodzi z pomocą PR dostarczając narzędzi umożliwiających zażegnanie skomplikowanych i niekorzystnych dla przedsiębiorstwa sytuacji.