Dlaczego warto nagłaśniać jubileusze?
Z perspektywy budowania wizerunku świętowanie rocznic firmy sygnalizuje tradycję i posiadanie ugruntowanej pozycji na rynku. To z kolei generuje dobre skojarzenia i buduje zaufanie do firmy. Dla potencjalnych klientów kancelaria z większym doświadczeniem będzie lepszym partnerem do współpracy od takiej, która dopiero pojawia się na rynku.
Firmy z niewielkim stażem na rynku powinny zawczasu pomyśleć o gromadzeniu danych i utrwalaniu faktów (większych sukcesów, ważnych wydarzeń z życia firmy), aby w trakcie obchodów rocznicowych móc z nich skorzystać. Dobrym rozwiązaniem jest prowadzenie – choćby w najprostszej formie – kroniki firmy, w której znajdą się krótkie informacje i zdjęcia z życia organizacji. Rolę kroniki może też pełnić strona internetowa kancelarii, na której zamieszczane są na bieżąco tego typu wiadomości.
O historii, ale w kontekście przyszłości
Formułując przekaz dotyczący rocznic nie należy koncentrować się wyłącznie na historii i wychwalaniu dotychczasowych osiągnięcia firmy, tylko raczej pokazać doświadczenie jako ważny fundament współpracy teraz i w przyszłości.
Obchody jubileuszu
Uroczystościom jubileuszowym powinna przyświecać jakaś idea, myśl przewodnia – to, jak firma chce być postrzegana przez otoczenie. W takim przekazie można podkreślić bogatą tradycję, ale także nowoczesność, dynamiczne reagowanie na zmieniające się uwarunkowania rynkowe, lokalny lub ogólnopolski zasięg działania itp.
Na obchody jubileuszu, które mogą być rozłożone w czasie – np. trwać cały rok – składa się wiele działań. Najważniejsze, to organizacja uroczystości - może być jedno, wspólne dla pracowników, klientów i kontrahentów lub osobne: wewnętrzna dla pracowników kancelarii i druga - z udziałem gości. Jubileuszowi często towarzyszą wydawnictwa okolicznościowe – ulotki, broszury, foldery. Ponadto informacja o rocznicy może być komunikowana na stronach internetowych, w prasie, w portalach internetowych itp. Budując koncepcję obchodów jubileuszowych warto znaleźć pewne punkty zaczepienia, które połączą święto kancelarii z aktualnymi tematami, zagadnieniami dotyczącymi regionu czy lokalnej społeczności. Na wyższą rangę jubileuszu może wpłynąć zaproszenie przedstawicieli życia publicznego, np. gospodarczego. Działaniom z zakresu public relations mogą towarzyszyć formy odpłatnego informowania o jubileuszu, np. reklama w lokalnych dziennikach, w której głównym przekazem będzie rocznica (jubileusz) obecności kancelarii na rynku.
W opracowaniu bazowano na K. Wojcik, Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2013.