Human relations, czyli komunikacja z pracownikami, polega na wzmocnieniu przynależności do firmy, budowaniu kultury organizacyjnej, organizacji wydarzeń integrujących zespół pracowników, a także realizacji wszelkich form motywowania do pracy i rozwoju. Human relations jest bliskie public relations z uwagi na fakt, że skuteczna komunikacja z otoczeniem zewnętrznym firmy nie jest możliwa bez uporządkowania relacji wewnątrz organizacji i współdziałania z pracownikami.
Corporate identity to wizualne wyróżnienie organizacji, traktowane bardzo szeroko - jako obraz firmy prezentowany na zewnątrz. Chodzi tu o wystrój wnętrz, ubiór pracowników, logo, wszelkie materiały biurowe (wizytówki, szyldy, papier firmowy itp.), ale także styl i kulturę organizacyjną. Cechą wspólną z PR poza komunikowaniem się z otoczeniem w jednolity, z góry zaplanowany sposób jest budowanie zaufania poprzez spójność tego, co prezentuje się za pośrednictwem elementów wizualnych z rzeczywistym postępowaniem i działalnością firmy.
Lobbing, czyli wywieranie wpływu na rezultaty procesu decyzyjnego władz poprzez wykorzystywanie wszelkich dozwolonych prawem środków łączy z public relations bazowanie na umiejętnościach komunikacyjnych, perswazyjnych, ale tylko gdy lobbing jest jawny i oficjalny (a nie ukryty, czy prowadzony na rzecz podmiotów nielegalnych).
Z kolei za public affairs – często utożsamiane z lobbingiem - uznaje się utrzymywanie kontaktów z władzami, instytucjami politycznymi, opiniotwórczymi, prawodawczymi, które mogą być bezpośrednio zainteresowane sprawami organizacji. Bywa określane jako gałąź PR, przy czym skupia się na komunikowaniu z władzami różnych szczebli, społecznościami (szczególnie lokalnymi), polega też m.in. na organizowaniu akcji społecznych, dobroczynnych lub komitetów wyborczych.
Public relations a pojęcia pokrewne
Human relations, corporate identity, lobbing czy public affairs - to terminy pokrewne public relations. Ich wspólnym mianownikiem jest informowanie, ale cechą wyróżniającą public relations jest to, że informacja idzie w obu kierunkach, dlatego PR definiuje się często jako proces komunikacji.