Ta forma promocji opiera się na zaangażowaniu klientów w rozpowszechnianiu informacji o firmie. Po stronie firmy stosującej ten instrument jest stworzenie takiej informacji o firmie, jej produktach lub usługach, którą klienci sami - z własnej woli - będą przekazywać innym osobom. Aby tak się stało firma musi zainicjować na tyle ciekawe działanie – stworzyć film, interesujące zabawne zdjęcie, czy artykuł lub opowieść, które przyciągną uwagę internautów i spowodują, że zechcą przesłać taką informację dalej.
Marketing wirusowy jest skuteczną formą promocji produktów lub usług skierowanych do aktywnych użytkowników sieci, nie znajduje więc zastosowania do wszystkich grup docelowych. Bardzo często stanowi uzupełnienie tradycyjnej reklamy, np. telewizyjnej lub radiowej. Bywa bardziej kontrowersyjną lub prowokacyjną wersją przekazu marketingowego prezentowanego za pomocą tradycyjnych mediów. Najważniejszą cechą informacji rozpowszechnianej wirusowo jest to, że wzbudza emocje – niezależnie od tego, czy są one pozytywne czy negatywne, muszą skłonić użytkownika internetu do podzielenia się taką informacją z innymi osobami.
Portale społecznościowe to miejsce, w którym szybko i na szeroką skalę można „zarażać” informacją wielu odbiorców. Ogromną zaletą tej formy promocji jest dobrowolne dzielenie się przez klientów wiedzą o firmie, jej produktach i usługach, co sprawia że jest bardziej wiarygodna niż reklama. Marketing wirusowy sprawdza się tylko pod warunkiem odpowiednio przygotowanego materiału, który musi być atrakcyjny - w żadnym wypadku nie może to być zwykły przekaz reklamowy. Elementy odnoszące się do firmy muszą być podane bardzo subtelnie – skojarzenie z marką czy produktem powinno odbyć jakby przy okazji, w tle lub na marginesie przekazu.