O tym, że obowiązująca nieco ponad rok Konstytucja Biznesu, w tym prawo przedsiębiorców, działa w praktyce przekonał się właściciel firmy transportowej. Dzięki interwencji rzecznika małych i średnich przedsiębiorców sąd uznał, że wydanie trzech decyzji dotyczących jednego przewinienia narusza zasadę pogłębiania zaufania, proporcjonalności, bezstronności i równego traktowania  z art. 12 prawa przedsiębiorców. 

Czytaj również: siedem nowych zasad dla przedsiębiorców w Konstytucji biznesu >> 

Problem z aktualizacją w SENT

Do Biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców z wnioskiem o interwencję zgłosił się przedsiębiorca z branży transportowej. Urząd celno-skarbowy wydał trzy decyzje nakładające na niego kary pieniężne z tytułu błędu w zgłoszeniach w systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (SENT). Przewoźnik realizował transport samochodem cysterną wraz z przyczepą-cysterną. Po opróżnieniu przyczepy kierowca odstawił ją do bazy spółki kontynuując dalszy transport, ale już bez przyczepy. Jednocześnie jednak nie dokonał aktualizacji zgłoszeń SENT w tym zakresie. W toku przeprowadzonej kontroli drogowej funkcjonariusze celno-skarbowi stwierdzili brak przyczepy, której numer rejestracyjny nadal figurował w zgłoszeniach. W konsekwencji, z tytułu powyższego niedopatrzenia w trakcie tego jednego transportu, przewoźnik został ukarany aż trzykrotnie. Na podstawie  ustawy z 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi nałożono na niego trzy kary pieniężne w wysokości 10 tys. złotych każda. W sumie za jedno przewinienie otrzymał 30 tys. zł kary.
Czytaj również: Rząd uszczelnia obrót olejem opałowym >>

Cena promocyjna: 31.5 zł

|

Cena regularna: 42 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Nie można karać potrójnie za jedno zdarzenie

Takie działanie nie spodobało się Adamowi Abramowiczowi, rzecznikowi małych i średnich przedsiębiorców. Rzecznik wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skargi na decyzje organu II instancji, utrzymujące w mocy nałożone kary i wniósł o ich wyeliminowanie.  Rzecznik zarzucił organom m.in. naruszenie zasady proporcjonalności wyrażonej w art. 12 ustawy Prawo przedsiębiorców, a w efekcie wydanie decyzji sprzecznych z prawem  Zgodnie z nim organ prowadzi postępowanie w sposób budzący zaufanie przedsiębiorców do władzy publicznej, kierując się zasadami proporcjonalności, ale także bezstronności i równego traktowania.  Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie podzielił stanowisko rzecznika i uchylił decyzje organów I i II instancji. Rzecznik zainterweniował niezależnie od skarg złożonych przez przewoźnika.