W warunkach silnej konkurencji znalezienie firmy świadczącej usługi profesjonalne to nie lada wyzwanie. Ceny i oferta usług są zbliżone, klientowi najczęściej brakuje kompetencji potrzebnych do tego, żeby ocenić poziom świadczonych usług… Czym więc najczęściej się kieruje? Informacją uzyskaną na temat firmy z różnych źródeł i decyduje się na nawiązanie współpracy z tym podmiotem, o którym dowie się najwięcej i który w bardziej atrakcyjny i przekonujący sposób przedstawi swoją ofertę. Wykorzystuje się przy tym zabieg marketingowy AIDA, pochodzący od pierwszych liter: attention – przyciągnąć uwagę, interrest – zainteresować, desire – wzbudzić pożądanie, action – skłonić do działania – a więc nawiązania współpracy.
Prowadzenie firmy bez zaplanowanej strategii komunikacyjnej nie wystarczy – można oferować szeroką gamę usług wykonywanych na najwyższym poziomie, zatrudniać specjalistów, którzy stale podnoszą kwalifikacje, stosować nowoczesne rozwiązania informatyczne, ale jeśli nikt o tym wszystkim nie wie, ponieważ brak jest odpowiedniej polityki komunikacyjnej, będzie trudno zdobyć nowych klientów.
Public relations, to przekazanie otoczeniu (wewnętrznemu i zewnętrznemu) komunikatu o tym, że firma jest obecna na rynku, wskazanie czym odróżnia się od konkurencji, jakie korzyści dla klienta wynikają ze współpracy z ta właśnie firmą. Strategia komunikacyjna powinna też obejmować np. przekaz dotyczące sukcesów i osiągnięć w swojej branży i prowadzenia działalności pro bono także warto ten fakt komunikować otoczeniu.
Opór, czy obawy przed stosowaniem marketingu w usługach profesjonalnych wynikają m.in. z faktu, że efekty – szczególnie w przypadku public relations - osiąga się długofalowo, bardzo trudno wskazać wpływ tych działań na wynik finansowy i niezmiernie trudno mierzy się ich efektywność. Nie ulega jednak wątpliwości, że szeroko pojęta komunikacja marketingowa z otoczeniem jest niezbędnym warunkiem osiągnięcia sukcesu przy prowadzeniu kancelarii.