W badaniu* zapytano: jakich metod używasz do dzielenia się użytecznymi informacjami lub wskazówkami i w jaki sposób wyrażasz własny punkt widzenia na różne sprawy? Respondenci odpowiadali, że komunikują się w równym stopniu poprzez kontakty osobiste jak i przez serwisy społecznościowe. Świadczą o tym statystyki, które podają, że w naszym kraju ok. 78% użytkowników sieci korzysta z Facebooka.
Inne dane z 2014 r., które potwierdzają, że wymiana informacji za pośrednictwem internetu staje się coraz bardziej powszechna to fakt, że obecnie ok. 65% ludzi w Polsce korzysta z internetu, spędzając tam średnio 25 godzin tygodniowo.
Najpopularniejszym narzędziem wykorzystywanym przez kancelarie i biura do komunikacji za pośrednictwem internetu jest własna strona internetowa. Pełni ona jednak zwykle rolę wizytówki i umożliwia jednostronną komunikację: od kancelarii do klienta i nie ma w niej miejsca na dialog. Skuteczność tego narzędzia promocji można podnieść m.in. poprzez pozycjonowanie, z którego większość kancelarii przynajmniej raz korzystała. Mimo wysokiej pozycji firmy w wyszukiwarkach dotarcie do strony internetowej kancelarii w dalszym ciągu wymaga inicjatywy ze strony potencjalnego klienta. Natomiast w przypadku portali społecznościowych zaletą jest dwustronna komunikacja umożliwiająca dzielenie się informacją z bardzo szeroką grupą ludzi. Oczywiście, nie wszyscy z nich są potencjalnymi klientami kancelarii, ale poprzez sieć kontaktów stają się - w dobrym tego słowa znaczeniu "akwizytorami" naszego przekazu, ponieważ dobrowolnie dzielą się informacja na nasz temat z innymi. Zasięg dotarcia z informacją jest nieporównywalnie większy niż w przypadku kontaktów osobistych. Choć bezsprzecznie kontakt twarzą w twarz pozostaje najefektywniejszy, to jego skuteczność w znacznym stopniu ogranicza czas, bo jak wiele spotkań jesteśmy w stanie odbyć w ciągu jednego dnia, tygodnia, czy miesiąca?
Na pewno kontakty osobiste nie mogą być całkowicie zastąpione przez relacje wirtualne i stanowić jedynej platformy działań marketingowych. Nie mniej jednak trudno je lekceważyć, bo dają bardzo szerokie możliwości w zakresie promocji i z pewnością ten trend w najbliższym czasie będzie się wzmacniał.
*Źródło: badanie Wave 8 z 2015 r., dom mediowy Universal McCann, tylko polscy respondenci, grupa reprezentatywna.
Dowiedz się więcej z książki | |
Ustawa o doradztwie podatkowym. Komentarz
|