Porozumienie inwestycyjne to umowa pomiędzy inwestorem a ministrem finansów. Dzięki zawartemu porozumieniu inwestor w ramach jednej procedury kompleksowo określa zasady opodatkowania i obowiązki wynikające z planowanej lub rozpoczętej inwestycji, co jest szczególnie istotne w kontekście dynamicznych zmian w przepisach podatkowych oraz niejasności interpretacyjnych.

Inwestycję należy rozumieć szeroko, może to być np. utworzenie nowego zakładu lub zwiększenie zdolności produkcyjnej już istniejącego, wprowadzenie nowych produktów, zmiana procesu produkcyjnego, zakup nowych aktywów od podmiotu niepowiązanego.

 

Istotne zmiany w 2025 roku

Jak dotąd porozumienie inwestycyjne nie cieszyło się dużym zainteresowaniem podatników. 2025 rok przynosi jednak istotne zmiany, które mogą zachęcić inwestorów do skorzystania z niego. Wartość inwestycji, które mogą zostać objęte porozumieniem, została obniżona do 50 milionów złotych. Stanowi to znaczną zmianę w porównaniu do wcześniejszego progu, wynoszącego 100 milionów złotych. Dodatkowo zakres umowy został rozszerzony o możliwość uzyskania opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego (BEPS 2.0).

Te zmiany są korzystne dla mniejszych podmiotów oraz zagranicznych inwestorów, którzy wcześniej mogli mieć trudności z uzyskaniem porozumienia z uwagi na skalę planowanego przedsięwzięcia oraz dla spółek należących do grup kapitałowych mierzących się z nowymi obowiązkami wynikającymi z wprowadzeniem globalnego podatku minimalnego.

 

Co obejmuje porozumienie inwestycyjne

Korzystając z porozumienia, inwestor może uzyskać w ramach uzgodnień z ministrem finansów ekwiwalent takich instytucji podatkowych, jak:

  • interpretacje indywidualne dotyczące CIT, VAT, PIT, akcyzy,
  • opinie w sprawie opodatkowania wyrównawczego,
  • wiążące informacje stawkowe (WIS),
  • wiążące informacje akcyzowe (WIA),
  • uprzednie porozumienia cenowe (APA),
  • opinie zabezpieczające (OZ).

Dzięki temu, wszystkie istotne informacje podatkowe uzyskiwane dotychczas w ramach osobnych procedur i realizowane przez różne organy podatkowe, np. dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej czy szefa Krajowej Administracji Skarbowej zostaną określone jednocześnie przy aktywnym udziale inwestora.

Zobacz również:  Rozstrzyganie sporów i współpraca z fiskusem po nowemu

 

Procedura ubiegania się o zawarcie porozumienia inwestycyjnego

1) Spotkanie wstępne:

Przed rozpoczęciem formalnego procesu ubiegania się o zawarcie porozumienia inwestycyjnego możliwe jest zorganizowanie spotkania wstępnego z przedstawicielami centrum obsługi podatkowej Inwestora, podczas którego omawiane są zagadnienia mające być jego przedmiotem. Dzięki temu przedsiębiorca może już po określeniu kwestii podatkowych, na których najbardziej mu zależy, wstępnie uzyskać informacje, czy możliwe jest zawarcie porozumienia w tym zakresie, jeszcze bez ponoszenia kosztów związanych z wszczęciem formalnego procesu.  

2) Wniosek i spotkania uzgodnieniowe:

Następnie po złożeniu wniosku o zawarcie porozumienia, inwestor może w sposób szczegółowy przedstawić specyfikę planowanego przedsięwzięcia oraz swoje stanowisko odnośnie do jego skutków podatkowych. To duży plus w stosunku np. do procedury w zakresie wydania indywidualnej interpretacji podatkowej, kiedy poza ewentualną odpowiedzią na wezwania wnioskodawca nie ma kontaktu z osobą odpowiedzialną za rozpatrzenie wniosku.

3) Zawarcie porozumienia:

Porozumienie ma charakter dobrowolny i wymaga zgody zarówno ministra finansów, jak i inwestora, który może nie zgodzić się z zaproponowanymi warunkami i wycofać wcześniej złożony wniosek. Co istotne, w przypadku odmowy zawarcia porozumienia inwestycyjnego przez ministra finansów, opłata wstępna podlega zwrotowi, a inwestor nie ponosi innych dodatkowych kosztów. 

Wniosek o zawarcie porozumienia inwestycyjnego utrwalany jest w postaci elektronicznej, a złożenie i doręczenie następuje na adres do doręczeń elektronicznych lub przez portal podatkowy.

4) Realizacja porozumienia inwestycyjnego:

Porozumienie inwestycyjne zawierane jest na okres do pięciu lat. W tym czasie w przypadku wystąpienia okoliczności mogących mieć wpływ na treść porozumienia a wynikające ze zmian w zakresie realizacji inwestycji mogą być przez inwestora konsultowane z przedstawicielami Centrum Obsługi Podatkowej Inwestora. W przypadku natomiast gdy przepisy prawa podatkowego zmienią się na korzyść inwestora, może on zmienić lub wypowiedzieć porozumienie.

Czytaj w LEX: Globalny podatek minimalny. O istocie filaru II międzynarodowej reformy > >

 

Cena promocyjna: 198 zł

|

Cena regularna: 220 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 165 zł


Jakie korzyści daje porozumienie inwestycyjne

Nasze doświadczenie we wspieraniu polskich i zagranicznych podatników pokazuje, że niepewność dotycząca otoczenia regulacyjnego realizowanych przedsięwzięć biznesowych stanowi jeden z istotnych elementów branych pod uwagę przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Przedsiębiorcy, planując działalność na lata, nie chcą być zaskakiwani przez administrację skarbową, w szczególności w przypadku inwestycji, w których wysokość podatków i koszty związane ze spełnieniem wszystkich obowiązków zapewniających prawidłowe ich rozliczenie stanowi znaczącą pozycję w określaniu jej rentowności.

Przedsiębiorcy wskazują również na dużą uciążliwość, jaką stanowią dla nich kontrole organów podatkowych. Angażują one po stronie spółek dużą liczbę pracowników przez długi okres czasu, w trakcie którego kwestiami wymagającymi szczegółowego wyjaśnienia jest często model biznesowy, a nie wynikające z niego rozliczenia podatkowe.

Porozumienie inwestycyjne to bardzo ważna - obok uczestnictwa w programie współdziałania - dobrowolna forma współpracy z organami podatkowymi. Jego zawarcie świadczy o świadomym i dojrzałym podejściu do realizacji obowiązków podatkowych. Dodatkowo, stanowi ono znaczący aspekt działalności zgodnie z zasadami ESG, których istotnym elementem jest również wywiązywanie się z obowiązków podatkowych.

Autorzy: 

Agnieszka Tałasiewicz, doradca podatkowy, partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, EY Polska

Piotr Popiel, doradca podatkowy, manager w Dziale Doradztwa Podatkowego, EY Polska

Czytaj także w LEX: Globalny podatek minimalny. O istocie filaru II międzynarodowej reformy podatkowej z perspektywy UE > >