Trybunał w wyroku z 4 czerwca 2015 r. (C-678/13) orzekł, że stosując obniżoną stawkę podatku od wartości dodanej do dostaw niektórych towarów związanych z ochroną zdrowia, Polska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.
Zobacz: TSUE: Polska ma podwyższyć VAT tylko na niektóre produkty medyczne >>
Projekt stanowi realizację tego orzeczenia. W załączniku nr 3 do ustawy o VAT uchylono poz. 82, co spowoduje opodatkowanie cysteiny, cystyny i ich pochodnych podstawową stawką VAT. Dodano nowe brzmienie poz. 92 i 103 załącznika nr 3 do ustawy, tak aby nie były objęte wyznaczonym przez nie zakresem towary, które powinny podlegać opodatkowaniu według stawki podstawowej.
Wprowadzenie zmiany w poz. 92 nie spowoduje, że wszystkie wyłączone z tej pozycji towary (tzn. inne niż osłonki antykoncepcyjne oraz poduszki pneumatyczne) automatycznie zostaną objęte podstawową stawką VAT. Niektóre z towarów, które obecnie wymienione są w tej pozycji, mogą stanowić wyrób medyczny, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i będą nadal objęte stawką obniżoną.
Natomiast w poz. 103 załącznika nr 3 do ustawy o VAT znajdą się soczewki kontaktowe i okularowe, które służą do korekty wzroku. Konsekwencją tego będzie opodatkowanie stawką 23 proc. podatku soczewek, które nie mają statusu wyrobu medycznego, np. stosowanych w okularach słonecznych.
Projektowane regulacje miałyby zacząć obowiązywać od 1 lipca 2016 roku.