Zgodnie z art. 105 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na samochody osobowe jest uzależniona od pojemności silnika. Graniczna pojemność wynosi 2000 cm3. Samochody osobowe, których pojemność silnika jest równa lub mniejsza od 2000 cm3, opodatkowane są niższą akcyzą, która wynosi 3,1 proc. podstawy opodatkowania, a samochody osobowe o pojemności silnika przekraczającej 2000 cm3 stawką akcyzy, która wynosi 18,6 proc. podstawy opodatkowania.
Projektowana nowelizacja tego przepisu pozostawia zróżnicowanie stawki akcyzy w zależności od pojemności silnika, znacznie ograniczając rozpiętość tego zróżnicowania. Zgodnie z projektem, samochody osobowe, których pojemność silnika jest równa lub mniejsza od 2000 cm3 opodatkowane będą, tak jak dotychczas, niższą akcyzą w wysokości 3,1 proc. podstawy opodatkowania, a samochody osobowe o pojemności silnika przekraczającej 2000 cm3 nową stawką akcyzy w wysokości 4,6 proc. podstawy opodatkowania. Zdaniem projektodawców, projektowane regulacje spowodują zwiększenie dostępu obywateli do pojazdów oferowanych na rynkach europejskich oraz ograniczą nieuczciwe praktyki związane z zaniżaniem wartości sprowadzanych samochodów.
Dowiedz się więcej z książki | |
Akcyza. Przewodnik po zmianach
|