Public affairs, czyli relacje z podmiotami publicznymi, to wyspecjalizowana część public relations polegająca na podejmowaniu przez organizację działań ułatwiających prowadzenie biznesu. Obejmuje także lobbing, czyli zabieganie o wprowadzanie korzystnych dla organizacji warunków i regulacji prawnych. W praktyce polega na utrzymywaniu stałego kontaktu z otoczeniem instytucjonalnym, na poziomie lokalnym lub (i) centralnym (urzędy i instytucje). Public affairs jest realizowane poprzez przynależność do organizacji reprezentujących interesy biznesu (np. BCC, Lewiatan, Pracodawcy RP i in.) oraz izb zrzeszających przedsiębiorców (handlowe, rzemieślnicze, start-upy i in).
Wewnętrzne PR to ogół działań, których celem jest komunikowanie się z osobami zatrudnionymi w danym podmiocie, zwiększenia ich przynależności i identyfikacji z pracodawcą, wzbudzania dumy i zadowolenia z bycia częścią firmy. To także kształtowanie wizerunku pracodawcy na zewnątrz - służy wspieraniu strategii rynkowej. Mówi się „PR begin at home”, „pracownik jest wewnętrznym klientem firmy” – zgodnie z tą zasadą budowanie strategii PR firmy należy zacząć od wewnątrz, czyli zadbać o pracowników, doskonałą komunikację w firmie, a także dobrą atmosferę i zadowolenie z pracy zatrudnionych osób. Wszystkie te elementy warunkują z jednej strony właściwe funkcjonowanie firmy, a z drugiej skuteczny PR zewnątrz.
Personal PR to z kolei komunikowanie się i kształtowanie wizerunku osób. Odgrywa dużą rolę w przypadku osób publicznych – polityków, artystów, gwiazd, ale także osób kierujących firmami, których wizerunek osobisty wpływa na opinię o firmie.
Strategie kryzysowe, czyli „PR na ciężkie czasy” polega na zapobieganiu i reagowaniu na nieprzewidziane, trudne dla podmiotu sytuacje zarówno wewnątrz firmy, jak i spowodowane czynnikami zewnętrznymi. Najbardziej typowymi przykładami kryzysu w firmie jest awaria powodująca zanieczyszczenie środowiska przez firmę produkcyjną, fałszerstwa, sprzeniewierzenie pieniędzy klientów. Kryzys może wywołać błąd w zarządzaniu, niewłaściwe wykonywanie obowiązków czy bankructwo. Zadaniem PR-u jest stworzenie scenariusza zachowania się firmy na wypadek różnego rodzaju kryzysów – kto będzie zabierał głos w imieniu firmy, zasady kontaktu z mediami, argumenty i stanowiska itd. Chodzi o to, by zminimalizować negatywne skutki towarzyszące kryzysowi, nie pogłębić go i w przemyślany, zaplanowany sposób komunikować się z otoczeniem.
Inwestor relations, czyli komunikowanie się ze środowiskiem inwestorskim, to kształtowanie przez firmę stosunków pełnych zaufania oraz pozytywnych relacji z inwestorami, ale także z bankami, organizacjami branżowymi, kontrahentami, jak również z konkurencją. W większych firmach inwestor relations pełni bardzo znaczącą rolę i w istotny sposób wpływa na wizerunek i reputację podmiotu gospodarczego.
Dowiedz się więcej z książki | |
Doradca podatkowy. Jak z sukcesem prowadzić kancelarię, biuro rachunkowe
|