W ostatnich latach nastąpiły ogromne zmiany na rynku usług księgowych i doradczych. Zostały wywołane zarówno przez czynniki, takie jak rozwój internetu czy nowe regulacje prawne dotyczące zawodu doradcy podatkowego (deregulacja z 2014 r.). Zmieniły się też w związku z tym potrzeby i oczekiwania klienta. Nie bez znaczenia jest niejednolita struktura branży: z jednej strony mamy wielkie międzynarodowe korporacje, średnie kancelarie oraz najliczniejsze małe - jedno lub kilkuosobowe biura podatkowe. Dużą rolę odgrywają również kwestie demograficzne zarówno po stronie samych doradców, jak i ich klientów.
W tych warunkach kluczem do sukcesu kancelarii podatkowej jest wsłuchiwanie się w potrzeby sygnalizowane przez klientów, śledzenie trendów i działań konkurencji. To niełatwe zadanie, kiedy codzienna praca i wciąż pojawiające się trudności pochłaniają większość czasu. Ciężko wznieść się ponad stały, utarty od lat rytm działania i szukać odpowiedzi na pytanie co robić, żeby nie dać się wyprzedzić konkurencji. Sytuację pogarsza fakt, że agresywna walka o klienta, szczególnie przy użyciu argumentu niższej ceny, stało się stałym elementem otaczającej nas rzeczywistości.
Warto jednak mimo wszystko spojrzeć na swoją kancelarię w szerszej perspektywie i postawić pytanie o miejsce, w jakim znajdujemy się obecnie. Koniec i przełom roku sprzyja podsumowaniom, planowaniu oraz wprowadzaniu w życie zmian. Wiele kancelarii oferuje swoim klientom audyt, dlaczego więc same nie miałyby się poddać takiemu okresowemu przeglądowi, aby uzyskać odpowiedź na pytanie, jak usprawnić funkcjonowanie i zwiększyć efektywność na rożnych płaszczyznach funkcjonowania? Czy znamy i zaspokajamy potrzeby naszych klientów? Może warto dowiedzieć się, czego brakuje im we współpracy z kancelarią, jakich usług, świadczeń oczekują. Czy kancelaria nie została w tyle za konkurencją w zakresie oferty, rozwiązań usprawniających obsługę, podnoszenia kwalifikacji? Czy kancelaria jest widoczna na rynku i potencjalny klient w łatwy sposób może do niej trafić? Czy organizacja firmy działa sprawnie, czy po latach nie przyszła pora na zmiany w zakresie zarządzania? Czy korzystamy z nowych technologii usprawniających pracę i podnoszących jakość obsługi klienta.
Na zmiany na lepsze nigdy nie jest za późno - warto przełamać rutynę i zrobić pierwszy krok.
Dowiedz się więcej z książki | |
Ustawa o doradztwie podatkowym. Komentarz
|