Za informację handlową uznaje się każdą informację przeznaczoną bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub osoby wykonującej zawód.
Projektodawcy w uzasadnieniu zmian w ustawie wskazywali, że mają one umożliwić kontakty dwustronnie profesjonalne, czyli biznesowe przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony osób fizycznych. Adresy mailowe firm są zamieszczane na ich stronach internetowych, a także podawane w różnego rodzaju książkach adresowych - dostęp do nich ma w praktyce każdy. Warto jednak zwrócić uwagę, że po ubiegłorocznej nowelizacji przepisów ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną wysyłając ofertę mailem należy najpierw sprawdzić, czy adres na który jest kierowana na pewno nie należy do osoby fizycznej, aby nie narazić się na odpowiedzialność z tytułu naruszenia ustawy. Warto także mieć na uwadze przepisy ustawy o ochronie danych osobowych, ponieważ adresy e-mail zawierające np. imię i nazwisko podlegają także ochronie przez te przepisy.
Mailing – choć należy do prostych i tanich sposobów promowania firmy, to przez potencjalnych klientów nie jest mile widzianym sposobem dotarcia z ofertą. Na skrzynki przedsiębiorców każdego dnia trafiają dziesiątki niechcianych wiadomości, dlatego większość z nich od razu trafia do kosza, o ile wcześniej program antyspamowy nie zrobi tego automatycznie. Jeśli więc decydujemy się na promowanie firmy za pomocą mailingu, trzeba po pierwsze działać zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz przepisów o ochronie danych osobowych, a po drugie – kierować wiadomości do starannie wyselekcjonowanych adresów, zamiast korzystać z szablonów wiadomości, dopasowywać ich treść do każdego adresata. Zindywidualizowana wysyłka mailowa o niewielkim zasięgu z pewnością będzie znacznie skuteczniejsza, niż masowa, skierowana do przypadkowych odbiorców.
Podstawa prawna: art. 10 ust. 1 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z 18 lipca 2002 r. (Dz. U. nr 144, poz. 1204 ze zm.).