To, czy dany wydatek można uznać za koszt podatkowy, zależy od indywidualnej sytuacji przedsiębiorcy i od tego, czy potrafi udowodnić związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Mimo iż granica między wydatkiem na cele biznesowe a wydatkiem o charakterze osobistym jest bardzo cienka, to przedsiębiorcom udaje się uzyskać zgodę na odliczenie odzieży i akcesoriów.

 

Kiedy zakup ubrań może być firmowym kosztem

Dobrym przykładem jest interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 stycznia 2025 r. (nr 0111-KDIB1-1.4010.743.2024.1.BS). Skarbówkę przekonał argument przedsiębiorcy, który realizuje sesje wizerunkowe i prezentuje je w social mediach. Przedsiębiorca ponosi wydatki na zakup odzieży (np. garnitury, koszule, płaszcze) i elementów garderoby takich jak np.: paski do spodni, krawaty, obuwie. Są one niezbędne w działalności, w której generowanie dochodu zależy w dużej mierze od zrealizowania sesji wizerunkowych czy przeprowadzenia szkoleń. Może na tym zarabiać na kilka sposobów. Po pierwsze, odzież i elementy garderoby wykorzystywane będą w sesjach wizerunkowych i szkoleniach. Po drugie, publikacja zdjęć z tych sesji i szkoleń powinna zwiększyć zainteresowanie usługami firmy. Po trzecie, w dalszej perspektywie sprzedaż odzieży stanowić może dodatkowe źródło przychodu.

Zdaniem przedsiębiorcy tego rodzaju wydatków nie można uznać za koszty reprezentacji. Nie będą też używane w celach innych niż działalność gospodarcza, w której są niezbędne. - Nie sposób bowiem zrealizować usług polegających na doradztwie biznesowym, gdy wnioskodawca nie posiada portfolio prezentującego przykładowe stylizacje, prezentujące przy tym własny styl wnioskodawcy. Celem działalności gospodarczej jest w szczególności zaproponowanie konkretnych stylizacji wykorzystywanych na potrzeby realizowanych sesji - uzasadnia podatnik. 

Co ważne, dyrektor KIS uznał jego stanowisko za prawidłowe, odstępując od uzasadnienia prawnego.

 

Niełatwo przekonać fiskusa, ale są wyjątki

- To korzystna i interesująca interpretacja, która może stanowić przełom w dotychczasowej niejednolitej i często negatywnej dla podatników linii interpretacyjnej. Kluczowe znaczenie mają przedstawione przez przedsiębiorcę argumenty, a szczególnie to, w jaki sposób ponoszone wydatki przyczynią się do osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Podobne argumenty dotyczące odliczenia kosztów odzieży, akcesoriów i kosmetyków można przedstawić także w innych rodzajach działalności gospodarczej. Należy jednak pamiętać, że interpretacja indywidualna chroni tylko tego podatnika, który ją otrzymał. Warto więc, by przedsiębiorcy, którzy planują podobne rozliczenia, wystąpili z własnym wnioskiem o interpretację - mówi Grzegorz Grochowina, szef Zespołu Zarządzania Wiedzą w Departamencie Podatkowym w KPMG w Polsce.

Niełatwo jest otrzymać korzystne stanowisko fiskusa, ale takie przypadki się zdarzają. Przykładem może być interpretacja z 9 marca 2023 r. (nr DOP3.8222.833.2020.HTCE), w której szef KAS zgodził się, że modelka prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą odliczyła wydatki na odzież, obuwie i kosmetyki do charakteryzacji, wykorzystywanych do zdjęć i filmów. Stwierdził, że skoro celem poniesienia wydatków jest przygotowanie do udziału w zdjęciach do filmów oraz sesjach fotograficznych, a zakupiona odzież, obuwie i kosmetyki do charakteryzacji są niezbędne do prowadzenia działalności z zakresu modelingu, to wydatki te mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

- W profesji modelki pielęgnacja jej wizerunku zewnętrznego jest nie tylko istotna, ale i ściśle związana z charakterem działalności gospodarczej. Tym samym odzież, obuwie oraz kosmetyki, choć nie utraciły charakteru osobistego, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej - stwierdził dyrektor KIS.

Czytaj również w LEX: Opodatkowanie wydatków związanych z prowadzeniem bloga na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz VAT > >

 

Przedsprzedaż
PIT. Komentarz 2025 [PRZEDSPRZEDAŻ]
-15%
Przedsprzedaż

Monika Brzostowska, Patrycja Kubiesa

Sprawdź  

Cena promocyjna: 211.65 zł

|

Cena regularna: 249 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 186.74 zł


Jakie wydatki kwestionuje skarbówka

Nie brakuje też jednak interpretacji niekorzystnych. Jak wskazuje Marta Kusek, prezes zarządu KUSEK Sp. z o.o, kwestionowane są głównie takie wydatki, co do których urzędy wychodzą z założenia, że zostałyby poniesione także wtedy, kiedy przedsiębiorca nie prowadziłby działalności. Są to między innymi: zakup okularów czy soczewek korekcyjnych, wydatki na edukację czy prawo jazdy (choć tu głównie kwestionowane są wydatki poniesione przed założeniem działalności w celu jej otwarcia), odzież (jeśli nie ma na stałe naniesionego logo firmy), pakiety medyczne, szczepionki, aparaty słuchowe, polisy ubezpieczeniowe przedsiębiorcy, zajęcia sportowe. -Trzeba pamiętać, że każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie i zawsze trzeba umieć wskazać istotność poniesienia konkretnego wydatku dla potrzeb przedsiębiorstwa. Dobrze jest też wiedzieć, jak urzędy czy sądy zachowały się w podobnej sytuacji - mówi Marta Kusek. 

Fiskus kwestionuje też wydatki, które nie mają jego zdaniem charakteru reklamowego, ale reprezentacyjny. Przykładowo w interpretacji z 20 września 2024 r. (nr 0115-KDIT3.4011.572.2024.2.PS) dyrektor KSI nie zgodził się na odliczenie przez DJ-a wydatków na odzież i usługi fryzjerskie. Urzędników nie przekonało, że muzyk musi dopasować wygląd do charakteru imprezy artystycznej, a odzież estradowa nie będzie wykorzystywana w życiu codziennym. Według fiskusa, skoro celem muzyka jest budowanie odpowiedniego wizerunku, to nie może on odliczyć wydatków ze względu na ich reprezentacyjny charakter (zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT).

Sprawdź również w LEX: Zakupy usług gastronomicznych, podawanych i świadczonych w trakcie spotkań z kontrahentami, jako koszty uzyskania przychodów > >

 

Ubranie z logo firmy można odliczyć

Od długiego czasu dobrym sposobem na to, by móc odliczyć wydatki na odzież, jest umieszczenie na niej firmowego logo. Potwierdza to np. interpretacja z 28 października 2024 r. (nr 0111-KDIB2-1.4010.493.2024.1.AG), dotycząca kancelarii prawnej, która zamierzała kupić dla pracowników garnitury po cenach nieodbiegających od przeciętnych cen eleganckiej odzieży. Następnie miały one zostać trwale oznaczone znakiem towarowym spółki poprzez wszycie w widocznym miejscu z przodu marynarki logo firmy. Zdaniem kancelarii stroje z logotypem zwiększą jej popularność. Fiskus zgodził się, że umieszczenie trwałego, rzucającego się w oczy znaku powoduje utratę osobistego charakteru garniturów.

- Wydatki na zakup garniturów i garsonek dla pracowników, opatrzonych logo firmy – jako koszty reklamy – można uznać za koszty uzyskania przychodów - stwierdził dyrektor KIS. 

Czytaj również: Ulga remontowa 2025 - jak odliczyć wydatki na remont mieszkania?