Zapobieganie problemom w rozliczeniach z fiskusem doceniają większe podmioty, wśród małych firm korzyści wynikające ze stałego wsparcia specjalistów od prawa podatkowego ciągle są słabo identyfikowane. Podobnie jest z osobami fizycznymi – niewielu podatników zasięga porady doradcy przy rozporządzaniu swoim majątkiem (kupnie nieruchomości, przekazaniu darowizny lub sprawach spadkowych). Niska świadomość prawna społeczeństwa powoduje, że o ile większość obywateli wie czym zajmuje się adwokat czy notariusz, to zakres czynności doradcy podatkowego nie jest już tak oczywisty.
Dlatego osoby wykonujące ten zawód w dalszym ciągu muszą uświadamiać – szczególnie przedsiębiorcom – w jaki sposób mogą wspierać rozwój biznesu i że ta pomoc powinna mieć przede wszystkim charakter prewencyjny. W wielu przypadkach błędy popełnione na etapie księgowania skutkują bowiem ciągnącymi się w nieskończoność, wyniszczającymi sporami z administracją podatkową i podczas długotrwałych spraw sądowych. Jeśli problem lub zagrożenie zostanie rozpoznane odpowiednio wcześnie, fachowiec od prawa podatkowego jest w stanie zminimalizować szkody. Niestety, w wielu przypadkach bywa już za późno.
Dlatego informowanie i zachęcanie początkujących przedsiębiorców do współpracy z kancelariami podatkowymi to dobra strategia promocji zawodu i jednocześnie ważny wkład w pogłębianie wiedzy i świadomości prawno-podatkowej. Istotne jest także rozprawienie się z mitami, takimi jak ten, że z usług kancelarii podatkowych korzystają tylko duże podmioty, głownie dlatego, że ich usługi są bardzo drogie. Przedsiębiorcy powinni dowiedzieć się o tym, że wśród ponad 8 tysięcy doradców działających na terenie całego kraju są zarówno duże korporacje obsługujące głównie wielkie firmy i zagraniczne firmy, ale zdecydowaną większość stanowią jedno i kilkuosobowe kancelarie podatkowe nastawione na obsługę mikro, małych i średnich firm, zarówno w większych miastach, jak i w małych ośrodkach.
Dowiedz się więcej z książki | |
Ustawa o doradztwie podatkowym. Komentarz
|