Społeczna odpowiedzialność biznesu to koncepcja, zgodnie z którą każda działalność gospodarcza generuje problemy, dlatego firmy powinny uwzględnić w swojej działalności właściwe kształtowanie stosunków pracy, poszanowanie środowiska, zwalczanie korupcji i ochronę konsumentów. Są to najważniejsze pola aktywności podmiotów odpowiedzialnych społecznie.
Przykładem działań małej społecznie odpowiedzialnych w małej kancelarii możne być edukacja podatkowa podmiotów funkcjonujących na lokalnym rynku poprzez organizowanie szkoleń i spotkań informacyjnych, w trakcie których poruszane są zagadnienia prawno-podatkowe.
Inny przykład to troska o środowisko polegająca na oszczędzaniu papieru i energii dzięki stosowaniu elektronicznego obiegu dokumentów, czy stosowaniu produktów ekologicznych w funkcjonowaniu biura. Działania charytatywne i filantropijne nie muszą polegać na udzielaniu wyłącznie finansowego czy rzeczowego wsparcia. Kancelarie podatkowe mogą dzielić się swoją wiedzą poprzez poradnictwo czy doradztwo, wspierając lokalne organizacje niosące pomoc potrzebującym lub prowadząc nieodpłatnie szkolenia z zakresu podatków. Podobne działania mogą dotyczyć rozwoju przedsiębiorczości, na przykład stosowania preferencyjnych zasad w rozliczeniach z osobami otwierającymi swój pierwszy własny biznes. Jeśli chodzi o sferę zatrudnienia, to tworzenie przyjaznych i bezpiecznych miejsc pracy, aktywny dialog z podwładnymi, czy aktywizacja zatrudnienia poprzez organizację praktyk lub staży w kancelarii, także stanowią przejaw prowadzenia społecznie odpowiedzialnego biznesu.
Zaangażowanie społeczne mimo, że nie jest zaliczane do instrumentów public relations, należny uznać na ważny czynnik kształtowania wizerunku. Wiele kancelarii podatkowych na swoich stronach internetowych i w materiałach promocyjnych zamieszcza informacje na temat zaangażowania społecznego.
Dowiedz się więcej z książki | |
Ustawa o doradztwie podatkowym. Komentarz
|