W 2025 r. przedsiębiorców czeka szereg zmian podatkowych, do których powinni się przygotować już teraz.

 

Globalny podatek minimalny (Pillar 2.0)

W państwach członkowskich UE obowiązek wprowadzenia regulacji co do globalnego podatku minimalnego wynika z dyrektywy Rady (UE) 2022/2523 z 14 grudnia 2022 w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania grup kapitałowych w UE. Celem globalnego podatku minimalnego (GLOBE) jest zapewnienie, aby grupy kapitałowe, których skonsolidowany przychód w wybranych latach podatkowych osiągnął lub przekroczył 750 mln euro rocznie, płaciły co najmniej 15 proc. podatek dochodowy. Od kwietnia trwa proces legislacyjny w zakresie projektu nowych przepisów. Ze względu jednak na obszerność, poziom skomplikowania oraz delikatną materię, to nowe przepisy nie zostały jeszcze uchwalone.

Na dziś warto zarekomendować zbadanie, czy polska lub zagraniczna grupa kapitałowa osiąga lub przekracza próg skonsolidowanych obrotów na poziomie 750 mln euro. Jeśli tak, to na pewno warto zgłębić projekt nowych przepisów, ponieważ proces związany z określeniem obowiązku w związku z wejściem GLOBE może stanowić największy wysiłek organizacyjny dla działów finansowych (i ich doradców) na 2025 rok.

Czytaj też w LEX: Globalny podatek minimalny. O istocie filaru II międzynarodowej reformy podatkowej z perspektywy UE >

 

Rozporządzenie JPK_CIT w Dzienniku Ustaw

Ze względu na publikację z końcem sierpnia br. rozporządzenia JPK_CIT w Dzienniku Ustaw główna wątpliwość związana z ewentualnym obowiązkiem przygotowania Jednolitego Pliku Kontrolnego dla podatku dochodowego od osób prawnych (JPK_CIT) za 2025 r. została rozwiana. Pierwszy termin na raportowanie przypadnie na koniec marca 2026 r. za 2025 rok. Nowy obowiązek w pierwszym roku obowiązywania nowych przepisów obejmie podatkowe grupy kapitałowe (niezależnie od poziomu obrotów) oraz pozostałych podatników CIT, których obroty za 2025 rok przekroczą 50 mln euro. Obowiązek sprawozdawczy obejmie zarówno przejście z wyniku rachunkowego na podatkowy (struktura JPK_KR_PD), jak i ewidencję środków trwałych i WNiP (struktura JPK_ST_KR). Przygotowania można zacząć od oceny dostosowania systemów i procesów podatkowych do nowego obowiązku raportowania. Jeśli bowiem od początku 2025 r. księgowania nie będą zawierały odpowiednich znaczników, to żeby wygenerować JPK_CIT w ustawowym terminie trzeba będzie uzupełnić ewentualne braki do końca marca 2026 r.

Czytaj więcej w LEX: JPK_CIT - jak się przygotować >

 

Nowy podatek od nieruchomości

Z początkiem września br. opublikowano także nowy (poprawiony) projekt nowelizacji w podatku od nieruchomości. Generalnie, trzeba zaznaczyć, że zaktualizowany projekt stanowi krok w dobrym kierunku w porównaniu do jego pierwotnej wersji.

Zdecydowanie podatnicy powinni śledzić proces legislacyjny oraz moment, od którego będzie znana ostateczna wersja przepisów, które mają obowiązywać od początku 2025 r. Dobra wiadomość jest taka, że pod pewnymi warunkami deklaracje za 2025 r. będzie można złożyć do końca marca 2025 r. (dodatkowe dwa miesiące w stosunku do standardowego terminu). Zawartość deklaracji za 2025 może się znacznie różnić od zeznania za poprzedni rok. Dlatego dobrze wykorzystać ten dodatkowy czas na odpowiednią inwentaryzację (audyt). W szczególności, mając na uwadze, że od 2025 r. część podatników może się liczyć z pewnym zwiększeniem deklarowanej podstawy opodatkowania (w szczególności w obszarze budowli).

Czytaj więcej w LEX: Duże zmiany w podatku od nieruchomości >

 


Krajowy podatek minimalny i zapowiedzi innych zmian w CIT

W odróżnieniu od globalnego podatku minimalnego (który ma wejść w życie od 2025 r.) od 2024 r. obowiązuje krajowy minimalny podatek dochodowy CIT, który stanowi według zapowiedzi lokalną receptę na walkę z agresywną optymalizację podatkową.

Z końcem marca 2025 r. podatnicy CIT z kalendarzowym rokiem podatkowym będą musieli więc przeprowadzić symulację, czy przekroczyli (za cały 2024 rok) 2-proc. próg rentowności, co pozwoli na uniknięcie dopłaty daniny. Czasu jest coraz mniej w sytuacji, gdy bierność dziś może mieć wprost przełożenie na poziom dodatkowych obciążeń podatkowych w I kw. 2025 r.

Czytaj też w LEX: Podatek minimalny CIT >

Zobacz również procedurę: Polski Ład – Minimalny podatek dochodowy >

 

Co jeszcze?

Z doniesień medialnych, których nie przykuto jeszcze na projekty konkretnych przepisów, wypada wspomnieć o zapowiedzianych zmianach w modelach opodatkowania typu estoński CIT, ulga IP BOX, reorganizacji grup kapitałowych czy zwolnienia z opodatkowania dla fundacji rodzinnych. Tu można wyczuć wśród przedsiębiorców coraz większy niepokój. Jednocześnie, jeszcze nie nastąpiła zapowiadana na koniec sierpnia br. publikacja projektu nowelizacji w tych obszarach. Z tego względu, oprócz ostrożności i wstrzemięźliwości w podejmowaniu konkretnych i niecierpiących zwłoki działań, trudno zarekomendować konkretne kroki, które powinni lub ewentualnie nie powinni podejmować polscy przedsiębiorcy. Potencjalnie ustawodawca nie powiedział ostatniego słowa w innych obszarach podatków dochodowych. Technicznie na publikację w Dzienniku Ustaw ewentualnych zmian od 2025 r. ustawodawca ma czas do końca listopada br. Mamy początek września, więc jeszcze niejedno może się zdarzyć…

Powyższe stanowi tylko wycinek tego, co jeszcze przed nami. W poczekalni są również zmiany w VAT i akcyzie. Nadal dyskutuje się też o zmianach w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców od 2025 r.

Czytaj też w LEX: Wdrożenie przepisów o sygnalistach w biurach rachunkowych >