Pytanie

Chcę importować wino.
Czy mogę sprzedawać je drogą wysyłkową za pośrednictwem internetu?
Jeśli tak, to jakie warunki muszę spełnić?
Kto płaci akcyzę, ja czy producent?
Czy muszę mieć stacjonarne miejsce sprzedaży?
Będę sprzedawał wino bezpośrednio z magazynu przy składzie celnym, resztę chciałbym sprzedawać internetowo.

Odpowiedź

Trzeba będzie się zarejestrować dla celów podatku akcyzowego i złożyć wniosek o wydanie podatkowych znaków akcyzy. Zapłacić za nie. Przekazać je dostawcy, który musi je nanieść na wyroby przed ich importem.
Podmiot dokonujący sprzedaży napojów alkoholowych musi mieć "punkt sprzedaży" (oraz oczywiście stosowne zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych).

Uzasadnienie

Należy zacząć od kwestii importu wina do Polski.
Regulacja dotyczące podatku akcyzowego są zawarte w przepisach ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) - dalej u.p.a. W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 u.p.a. do wyrobów akcyzowych należą m.in. wyroby alkoholowe. W myśl art. 92 u.p.a. do wyrobów alkoholowych zalicza się m.in. wino. Wino jest zatem wyrobem akcyzowym. Ponadto – jak wynika z art. 114 u.p.a. w związku z pozycją 2 i 3 załącznika nr 3 do u.p.a. podlega ono obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy. Znaki akcyzy powinny znajdować się na m.in. na następujących produktach:
- wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009 CN;
- wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. b u.p.a. import to przywóz wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:
– jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostają objęte zawieszającą procedurą celną,
– jeżeli wyroby te zostały zwolnione z zawieszającej procedury celnej lub procedura ta została zakończona i powstał dług celny.
W tym przypadku nic takiego nie nastąpi, a zatem przywóz wina do Polski z kraju trzeciego będzie podlegał akcyzie.

Domyślam się, że w tym przypadku chcecie Państwo sami nabyć (importować) to wina. Domyślam się, że ani nie prowadzicie, ani też za bardzo nie macie możliwości, aby prowadzić skład podatkowy. Nie ma więc możliwości nabycia tych wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Mając zresztą na uwadze, komu te wyroby będą sprzedawane pewnie nie ma większego sensu tego czynić.
W tym przypadku rozliczenie z akcyzy odbywać się będzie przede wszystkim za pomocą podatkowych znaków akcyzy. Zgodnie z art. 116 ust. 1 pkt 2 u.p.a. obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym dla celów podatku akcyzowego podmiocie będącym m.in. importerem.

Przepis art. 117 ust. 2 pkt 1 u.p.a. zastrzega, że wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, albo objęte procedurą składu celnego i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Powinniście Państwo zatem zadbać o to, aby wyroby akcyzowe zostały oznaczone znakami akcyzy jeszcze przed ich zaimportowaniem (chyba że są importowane do składu celnego; wtedy muszą być oznaczone przed opuszczeniem składu i dopuszczeniem ich do obrotu).

W tym celu powinniście wystąpić o podatkowe znaki akcyzy a następnie przekazać je sprzedawcy, który powinien nanieść je na wyroby przed ich przesłaniem do Polski.
Zgodnie z art. 125 ust. 1 pkt 2 u.p.a. importer (zarejestrowany dla celów podatku akcyzowego) jest jednym z podmiotów uprawnionych do otrzymania podatkowych znaków akcyzy.
Jak stanowi art. 126 ust. 1 u.p.a. decyzję w sprawie wydania podatkowych znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. Należałoby się zatem zgłosić do właściwego urzędu celnego z wnioskiem o wydanie podatkowych znaków akcyzy (wcześniej dopełniając obowiązku rejestracji dla celów podatku akcyzowego, jeśli jeszcze tego Państwo nie uczyniliście). Do wniosku trzeba dołączyć dokumenty o:
1) zaległościach podatkowych w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa albo ich braku;
2) rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej i posiadaniu zezwolenia, koncesji lub uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej;
3) rejestracji dla celów podatku akcyzowego;

Przed wydaniem decyzji w sprawie wydania albo sprzedaży znaków akcyzy podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, który złożył wniosek o wydanie podatkowych znaków akcyzy - wpłaca kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy oraz kwotę na pokrycie kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy.
Szczegółowe kwoty określone są w rozporządzeniu ministra finansów z 7 stycznia 2013 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2013 r. poz. 56).
Należy nadmienić tutaj jeszcze, że podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy jest obowiązany prowadzić ewidencję znaków akcyzy. Szczegółowe regulacje w tym zakresie są zawarte w art. 113 u.p.a. Importer jest ponadto obowiązany uzyskać od podmiotu mającego siedzibę poza terytorium kraju rozliczenie z przekazanych mu znaków akcyzy (przekazanych celem oznaczenia wyrobów przed importem).
Jeśli wyroby będą już (w momencie importu) oznaczone podatkowymi znakami akcyzy, to wówczas podatnik nie będzie miał już w zasadzie żadnych obowiązków w zakresie akcyzy przy sprzedaży tych wyrobów.

Regulacje prawne związane z prowadzeniem działalności w zakresie sprzedaży alkoholem są natomiast zawarte w przepisach ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1356 z późn. zm.) - dalej u.w.t.p.a.
Przepisy te nie uwzględniają (nie odnoszą się wprost) do możliwości sprzedaży napojów alkoholowych wysyłkowo (przez internet).

Zgodnie bowiem z przepisem art. 96 ust. 1 u.w.t.p.a. sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych, zawierających powyżej 4,5 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, prowadzi się w punktach sprzedaży, którymi są:
1) sklepy branżowe ze sprzedażą napojów alkoholowych;
2) wydzielone stoiska - w samoobsługowych placówkach handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 200 m2;
3) pozostałe placówki samoobsługowe oraz inne placówki handlowe, w których sprzedawca prowadzi bezpośrednią sprzedaż napojów alkoholowych.

Zgodnie z przepisem art. 18 ust. 1 u.w.t.p.a., sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży, zwanego dalej "organem zezwalającym".
Z przepisów wynika zatem, że sprzedawca alkoholu musi mieć "punkt sprzedaży".