Świadczenie usług profesjonalnych w coraz większym stopniu odbywa się w wykorzystaniem nowych technologii. Oto przykłady ich wykorzystania w relacjach z klientami i kontrahentami:
- zamiast wizyty w kancelarii wideokonferencja (np. za pośrednictwem przeglądarki internetowej), rozmowa na Skyp’ie lub czacie;
- zamiast listu – elektroniczny obieg korespondencji – wszelkie powiadomienia poprzez e-mail, alert czy SMS;
- elektroniczne rozliczenia z kancelarią, szczególnie wynagrodzenie ryczałtowe w formie płatności elektronicznych;
- sklepy – nie tylko z towarami: niektóre kancelarie mają na swoich stronach sklepy, w których oferują np. możliwość zakupu pakietu godzin w ramach określonej usługi;
- ułatwienie pierwszego kontaktu poprzez zamieszczenie na stronie internetowej formularza zapytania o usługę i jej koszt (choćby wstępny, orientacyjny);
- bieżące monitorowanie stanu sprawy – poprzez udostępnienie klientowi skanów dokumentów, pism, kalendarza działań w danej sprawie;
- zawieranie umów i dokonywanie innych czynności prawnych przez internet dzięki wykorzystaniu bezpiecznego podpisu elektronicznego;
- autorskie programy komputerowe kancelarii – np. bezpieczne platformy komunikacji pomiędzy kancelarią i klientem, aplikacje do powiadomień o ważnych zmianach w podatkach czy istotnych informacjach z kancelarii;
- wykorzystanie do komunikacji z otoczeniem mediów społecznościowych, np. Facebook, Tweeter, LinkedIn;
- prowadzenie blogów - dzielenie się wiedzą, dialog z otoczeniem kancelarii, a także badanie opinii o firmie (blog kancelarii lub prowadzony przez jej poszczególnych ekspertów - blogi tematyczne);
- nowoczesna edukacja – seminaria dla klientów kancelarii on-line lub w formie plików video do pobrania ze strony kancelarii, prowadzone przez doradców;
- prezentacje multimedialne na stronie internetowej, filmy na YouTube;
- instrumenty elektroniczne służące dzieleniu się wiedzą i sprzyjające sprawnej komunikacji oraz współpracy pomiędzy pracownikami kancelarii (szczególnie w przypadku rozbudowanej struktury, np. filii i oddziałów).
Innowacyjność… czyli co?
Każdy przedsiębiorca, niezależnie od branży zabiega o to, aby jego firma była innowacyjna, bo to jeden z warunków rozwoju. Czy pod hasłem innowacyjność kryją się tylko wszechobecne nowe technologie? Nie tylko coraz nowsze narzędzia informatyczne powinny służyć stałej poprawie komunikacji z klientem.