Najczęściej stosowanym sposobem zminimalizowania strat związanych z rozstaniem z pracownikiem jest podpisywanie umów o zakazie konkurencji w trakcie trwania stosunku pracy i po ustaniu zatrudnienia. Takie kontrakty są podpisywane razem z umową o pracę i przewidują zakaz podejmowania działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy przez ustalony między stronami okres czasu oraz umowy o zachowaniu tajemnicy przedsiębiorstwa. Niezależnie od zapisów umownych pracownik ponosi odpowiedzialności na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i Kodeksu pracy.
Zabezpieczenie prawne to jednak tylko część problemu, jakim jest lojalność pracowników biur i kancelarii podatkowych. Zasadniczą kwestią są bowiem relacje jakie łączą klienta z naszą firmą. Trzeba pamiętać, że klienta łączą z kancelarią przede wszystkim relacje personalne z konkretnymi osobami. Dlatego zwykle klient przywiązuje się do pracownika, który go obsługuje – zwłaszcza jeśli współpraca trwa wiele lat. W momencie, kiedy pracownik kancelarii zaczyna działalność na własny rachunek klient odchodzi za nim, bo dla niego kancelaria, to właśnie ten pracownik.
Aby uniknąć takiej sytuacji, zadaniem kierownictwa kancelarii jest podejmowanie działań, które zwiększą lojalność klienta względem kancelarii.
Najistotniejszą kwestią jest utrzymywanie przez właściciela kancelarii kontaktów z każdym klientem. Nawet, jeśli nie zajmuje się on osobiście obsługą wszystkich zleceń, powinien znaleźć czas na regularne spotkania z klientem. Takie relacje wzmacniają lojalność klienta względem całej organizacji, a nie tylko jednego, wyznaczonego do obsługi pracownika. Stały kontakt z klientem pozwala zawczasu wyczuć niepokojące dla właściciela kancelarii sygnały.
Nie bez powodu tak wiele mówi się o znaczeniu marketingu wewnętrznego. Dobre relacje wewnątrz firmy i na linii szef-pracownik to filar rozwoju firmy i dobrej obsługi klienta. Zadowolony pracownik, to zadowolony klient. Nie chodzi tu tylko o wysokie wynagrodzenie, ale o dobrą komunikację, przyjazną atmosferę i możliwość rozwoju. Skutecznym sposobem na przeciwdziałanie działalności konkurencyjnej ze strony pracowników jest wynagradzanie za pozyskanie nowych zleceń i uczynienie pracownika w ten sposób współodpowiedzialnym za rozwój kancelarii. Im większy wpływ pracownika na to, co dzieje się w firmie, tym większe jest jego zaangażowanie.
Biura zatrudniające kilku pracowników mogą zorganizować pracę tak, aby włączać inne osoby w proces obsługi poszczególnych klientów, choćby w ograniczonym zakresie. Pozwoli to także na zastąpienie nieobecnego pracownika przez inną osobę, np. podczas urlopu czy choroby. Dobrym rozwiązaniem jest także zaangażowanie w obsługę klienta różnych specjalistów (np. prawników, czy specjalistów od spraw kadrowo-płacowych).
Odejścia pracowników i utrata klientów to niestety ryzyko nieodłącznie związane z prowadzeniem kancelarii podatkowej. Dlatego najważniejsze to zapobiegać - podjąć wszelkie możliwe działania, które pozwolą uniknąć takich „niespodzianek” i zminimalizować ich negatywne skutki.
Dowiedz się więcej z książki | |
Ustawa o doradztwie podatkowym. Komentarz
|