Inicjatywa i aktywne działanie jest konieczne na każdym etapie współpracy z klientem. Aby pozyskać nowe zlecenia nie wystarczy sama wiedza i doświadczenie – aby ktoś dowiedział się o ofercie kancelarii jej właściciel musi komunikować się z otoczeniem. W przeciwnym razie powinien zająć się pracą naukową w zaciszu swojego gabinetu. Niekoniecznie chodzi tu o rozbudowaną strategię marketingową i działania na szeroką skalę. Plan minimum, to zwiększenie widoczności kancelarii na rynku i konsekwentne budowanie rozpoznawalnej i wyróżniającej się marki. Aby to realizować trzeba zadbać o stworzenie (lub odświeżenie) systemu identyfikacji wizualnej i konsekwentne stosowanie go w każdej formie przekazu wychodzącego z kancelarii – to pozwoli pozostawić „ślad” w pamięci potencjalnych klientów. Po drugie, warto być obecnym w mediach – zarówno tradycyjnych (najlepiej lokalnych), jak i w Internecie (na forach dyskusyjnych, w mediach społecznościowych itp.). Kolejna kwestia, to prezentowanie kompetencji zawodowych, szczególnie specjalistycznej wiedzy podczas szkoleń, konferencji i innych spotkań z udziałem przedsiębiorców.
Z kolei w trakcie obsługi należy stale badać potrzeby klienta po to, by dostosować do nich zakres czynności kancelarii. Najskuteczniejszym sposobem jest pozostawanie w stałym kontakcie z klientem – umiejętne zadawanie pytań i słuchanie tego, co ma do powiedzenia na temat swojej firmy. Dobra znajomość branży i specyfiki działalności prowadzonej przez klienta pozwoli z kolei zapobiec ewentualnym problemom i wskazać rozwiązania, które pomogą mu rozwinąć biznes. Kluczową kwestią jest wyjście poza zakres czynności objętych umową i szersze spojrzenie na firmę klienta. Dobrym rozwiązaniem są regularne spotkania – „okresowe przeglądy” potrzeb klienta. Dodatkowo warto od czasu do czasu przypominać klientowi o ofercie kancelarii, bo w wielu przypadkach może on nie mieć świadomości, z jakich usług może skorzystać sam lub polecić je innym przedsiębiorcom.
Dowiedz się więcej z książki | |
Doradca podatkowy. Jak z sukcesem prowadzić kancelarię, biuro rachunkowe
|