Jakie znaczenie ma praktyce marka? Najprościej rzecz ujmując, gwarantuje rozpoznawalność oraz sprawdzoną jakość  i określone korzyści, a w konsekwencji przywiązanie i lojalność klienta. Marka nie musi mieć szerokiego zasięgu – w przypadku małych kancelarii wystarczy, że są one rozpoznawalne i doceniane na lokalnym rynku – np. w województwie, na terenie którego działają („jak kancelaria podatkowa, to X”).

Marka powinna pozostawiać w pamięci potencjalnych klientów trwały ślad. Aby tak się stało musi być niepowtarzalna i dobrze odzwierciedlać specyfikę firmy. Aby promować markę w otoczeniu należy zacząć od stworzenia systemu identyfikacji wizualnej. W najprostszej formie jest to logo i barwy firmowe. Drugim krokiem jest konsekwentne prezentowanie marki, w jednolity sposób za pośrednictwem wszystkich dostępnych środków komunikacji. Jeśli materiały biurowe, szyld na zewnątrz biura, materiały promocyjne (ulotki, foldery), oznaczenie samochodu firmowego, a także strona internetowa i wysyłane e-maile będą miały jednolity wygląd, zawsze opatrzony nazwą i znakiem kancelarii, to z czasem otoczenie zacznie kojarzyć je z tą właśnie konkretną firmą.

Silna marka zapewnia dużą lojalność klientów, ale u jej podstaw musi znajdować się doskonała usługa. Wiarygodna marka wysyła do klienta sygnał o określonym poziomie jakości, po to by mogli oni ponownie skorzystać z oferty lub polecić ją innym osobom.

Korzyścią dla firmy o wyrobionej marce jest przewidywalność i bezpieczeństwo popytu. Inna korzyść to stworzenie bariery utrudniającej konkurencji wejście na rynek. Z kolei lojalność może spowodować, że klienci będą skłonni płacić wyższą cenę niż za oferty innych firm świadczących podobne usługi i będą bardziej elastyczni na podwyżki cen.

Budowanie świadomości marki może się opierać na budowaniu różnic w stosunku do konkurencji (np. odbieramy dokumenty od klienta) albo na tworzeniu silnych, pozytywnych skojarzeń (np. wygoda, bezpieczeństwo).

W przypadku usług profesjonalnych marka ma szczególne znaczenie, ponieważ współpraca pomiędzy klientem a kancelarią podatkową lub biurem rachunkowym musi polegać na zaufaniu i dobrej opinii, a te leżą u podstaw silnej marki.

Dowiedz się więcej z książki
Doradca podatkowy. Jak z sukcesem prowadzić kancelarię, biuro rachunkowe
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł